Η συμβίωση στην Ηλέκτρα του Ευριπίδη: Επεξεργασία μιας Διδακτικής Παρέμβασης


Μαρία Χρήστου
https://orcid.org/0000-0001-5643-5415
Μάρθα Λογοθέτου
Χρύσα Μάνθου
Abstract

Στο παρόν άρθρο επιχειρείται να αναδειχθεί το διαχρονικό ζήτημα της συμβίωσης με κριτική ανάλυση μοτίβων της, όπως αυτά αναδύονται στην τραγωδία «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη και με διασύνδεση μεταγενέστερων έργων τέχνης, μέσα από μια διδακτική παρέμβαση στην Ομάδα Αυτομόρφωσης της Ε.Ε.Ε.Ε. Αξιοποιείται μέρος της μεθόδου «Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία» και τεχνικές επεξεργασίας των έργων τέχνης οι οποίες αποσκοπούν στην ενίσχυση ανάδειξης συναισθημάτων, κριτικού στοχασμού και αυτό-στοχασμού των συμμετεχόντων κατά την προσέγγιση της τραγωδίας, τονίζοντας παράλληλα τη σημασία αξιοποίησής της στο εκπαιδευτικό πλαίσιο.

Article Details
  • Rubrik
  • Articles
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Αριστοτέλης. Περί Ποιητικής. Μτρφ. Σ. Μενάρδος, Επιμ. Ι. Συκουτρής, 1999. Βιβλιοπωλείον της Εστίας.
Adorno, T. (2000). Αισθητική Θεωρία. Αλεξάνδρεια.
Adorno, T., Lowenthal, L., Marcuse, H., Horkheimer, M. (1984). Τέχνη και μαζική κουλτούρα. Ύψιλον.
Artful Thinking, (2024). Thinking Palette. http://pzartfulthinking.org/
Critchley, S. (2019). Tragedy, the Greeks, and Us. Profile Books.
Dewey, J. (1934/1980). Art as Experience. Reprint. The Berkley Publishing Group.
Greene. M. (2000). Releasing the Imagination: Essays on Education, the Arts and Social Change. Jossey-Bass.
Καστοριάδης, Κ. (2000). Η άνοδος της ασημαντότητας. Ύψιλον.
King, P.M., & Kitchener, K.S. (2004). Reflective Judgment: Theory and Research on the Development of Epistemic Assumptions Through Adulthood. Educational Psychologist, 39(1), 5-18.
King, P.M., & Kitchener, K.S. (1981). Reflective Judgment: Concepts of Justification and Their Relationship to Age and Education. Journal of Applied Developmental Psychology, 2, 89-116.
Kokkos, A. (2021). Exploring Art for Perspective Transformation. Brill/Sense.
Κωσταρά, Ε. (2020). Διδακτική Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας: Ερμηνεύοντας Κριτικά το Κείμενο. Εκπαίδευση Ενηλίκων, 48, 26-40.
Mälkki K. (2019) Coming to Grips with Edge-Emotions: The Gateway to Critical Reflection and Transformative Learning. In: Fleming T., Kokkos A., Finnegan F. (eds) European Perspectives on Transformation Theory. Palgrave Macmillan, Cham. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-19159-7_5
Marcuse, H. (1974). Αντεπανάσταση και εξέγερση. Παπαζήση.
Mezirow, J. (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood. A Guide to Transformative and Emancipatory Learning. Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1994). Understanding Transformation Theory. Adult Education Quarterly, 44, 222-232. American Association for Adult and Continuing Education. Sage Publications.
Mezirow, J. (1998). On Critical Reflection. Adult Education Quarterly, 48, (pp.185-198). American Association for Adult and Continuing Education. Sage Publications.
Mezirow, J. (2006). An overview on transformative learning. In P. Sutherland & J. Crowther (Eds.), Lifelong Learning: Concepts and Contexts. Routledge.
Mezirow, J. (2007). Μαθαίνοντας να σκεφτόμαστε όπως ένας ενήλικος. Κεντρικές έννοιες της θεωρίας του μετασχηματισμού. Στο: J. Mezirow & Συνεργάτες (Επιμ.) Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση (μτφ. Γ. Κουλαουζίδης) (σσ. 43-71). Μεταίχμιο. (έτος έκδοσης πρωτότυπου 2000).
Mezirow, J. (2022). Θεωρία Μετασχηματισμού. (μτφ. Γ. Κουλαουζίδης). Ε.Ε.Ε.Ε. (έτος έκδοσης πρωτότυπου 1991).
Nussbaum, Μ. C. (2001). The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy. Cambridge University Press.
Nussbaum. M. (2015). Έρωτος Γνώση: Δοκίμια για τη φιλοσοφία και τη λογοτεχνία. Πατάκης.
Papadopoulou, M. (2022). Aristotle & meaningful art. Adult Education Critical Issues, 2(2), 34–46. https://doi.org/10.12681/haea.31490
Van der Kolk, B. (2014). The Body Keeps the Score. Mind, brain, and body in the transformation of trauma. Penguin Random House.
Χουρμουζιάδης, Ν.Χ. (2009). Ευριπίδου ΗΛΕΚΤΡΑ. Στιγμή.
ΥΠΕΠΘ. (2003). ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας. http://www.pi-schools.gr/programs/depps/
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in