Διδακτορική διατριβή: Η επίδραση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στη μαθησιακή επίδοση των παιδιών νηπιαγωγείου


Δημοσιευμένα: Δεκ 22, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία Διαθεματικότητα Μαθησιακή Επίδοση Νηπιαγωγείο
Αναστασία Μαβίδου
https://orcid.org/0000-0002-8042-8415
Περίληψη

Η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία (ΔΔ) προσφέρει ένα πλαίσιο αξιοποίησης της διαφορετικότητας των παιδιών, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της μάθησης. Η παρούσα διατριβή εστίασε στη σχέση της ΔΔ με την επίδοση των νηπίων στο πλαίσιο της διαθεματικότητας. Εφαρμόστηκε ημι-πειραματική έρευνα με 80 παιδιά στην πειραματική ομάδα και 74 στην ομάδα ελέγχου. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με ατομικές συνεντεύξεις προ- και μετά-ελέγχου και αναλύθηκαν με στατιστικά τεστ και Ανάλυση Περιεχομένου. Για τη διασφάλιση της πιστότητας των διαφοροποιημένων παρεμβάσεων, αναπτύχθηκε ένα πρόγραμμα Επαγγελματικής Ανάπτυξης των νηπιαγωγών της πειραματικής ομάδας. Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι η ΔΔ ήταν πιο αποτελεσματική στην επίτευξη υψηλότερης επίδοσης σε σύγκριση με τη διδασκαλία προς το μέσο επίπεδο, αλλά και ο αντισταθμιστικός της ρόλος μεταξύ διαφορετικών ομάδων παιδιών. Συνεπώς, τα επιμέρους στοιχεία της ΔΔ (π.χ. ελευθερία επιλογής, εργασία σε ομάδες, αυτενέργεια) προώθησαν την αυξημένη εμπλοκή των παιδιών στη διαδικασία της μάθησης, οδηγώντας σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Ανταποκρίσεις και Παρουσιάσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αργυρόπουλος, Β. (2013). Διαφοροποίηση και διαφοροποιημένη διδασκαλία: θεωρητικό υπόβαθρο και βασικές αρχές. Στο Σ. Παντελιάδου & Δ. Φιλιππάτου (Επιμ.), Διαφοροποιημένη διδασκαλία: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές (σσ. 27-59). Αθήνα: Πεδίο.
Baumgartner, T., Lipowski, M. B., & Rush, C. (2003). Increasing reading achievement of primary and middle school students through differentiate instruction (Master’s Dissertation). Chicago, IL: Saint Xavier University.
Beane, J. (1991). The middle school: The natural home of integrated curriculum. Educational Leadership, 49, 9-13. https://eric.ed.gov/?id=EJ432772
Christensen, L. B. (2004). Experimental methodology (9th ed.). Boston, NY: Pearson Education.
Driver, R. (1989). Students' conceptions and the learning of science. International Journal of Science Education, 11, 481-490.
Dunn, K., & Dunn, R. (1987). Dispelling outmoded beliefs about student learning. Educational Leadership, 44(6), 55-62.
Elliott, S. N., Kratochwill, T. R., Cook, J. L., & Travers, J. F. (2008). Εκπαιδευτική ψυχολογία. Αθήνα: Gutenberg.
Gregory, G. H., & Chapman, C. (2007). Differentiated instructional strategies. California: Corwin Press.
Hall, T. (2002). Differentiated instruction: Effective classroom practices report. National Center on Accessing the General Curriculum.
Heacox, D. (2002). Differentiating instruction in the regular classroom. Minneapolis: Free spirit publishing.
Hoaglund, A. E., Birkenfeld, K., & Box, J. A. (2014). Professional learning communities: creating a foundation for collaboration skills in pre-service teachers. Education, 134(4), 521-528.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής [ΙΕΠ]. (2014α). Νέο aναλυτικό pρόγραμμα για το nηπιαγωγείο. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Ανάκτηση από
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής [ΙΕΠ]. (2014β). Οδηγός της νηπιαγωγού για το πρόγραμμα σπουδών νηπιαγωγείου. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Irwin, L. G., & Johnson, J. (2005). Interviewing young children: Explicating our practices and dilemmas. Qualitative Health Research, 15, 821-831. https://doi.org/10.1177/1049732304273862.
Kakana, D.-M. (2012). The initial education of elementary and early childhood teachers in Greece. Journal of Teacher Education and Educators, 1(1), 133-143.
Konstantinou-Kantzi, P., Tsolaki, E., Meletiou-Mavrotheris, M., & Koutselini, M. (2013). Differentiation of teaching and learning mathematics: an action research study in tertiary education. International Journal of Mathematical education in Science and technology, 44(3), 332-349. https://doi.org/10.1080/0020739X.2012.714491
Kruckeberg, R. (2006). A Deweyan perspective on science education: constructivism, experience and why we learn science. Science Education, 15, 1-30.
Landrum, T. J., & McDuffie, K. A. (2010). Learning styles in the age of differentiated instruction. Exceptionality: A special education Journal, 18(1), 6-17. https://doi.org/10.1080/09362830903462441
Little, C. A., McCoach, D. B., & Reis, S. M. (2014). Effects of differentiated reading instruction on student achievement in middle school. Journal of Advanced academics, 25(4), 384-402. https://doi.org/10.1177/1932202X14549250
Mauthner, M. (1997). Methodological aspects of collecting data from children: Lessons from three research projects. Children and Society, 11, 16-28. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.1997.tb00003.x
Middendorf, C. (2008). Differentiating instruction in kindergarten. USA: Scholastic Inc.
Παπανδρέου, Μ. (2011). Σχεδιάζοντας μαθηματικές δραστηριότητες με νόημα για παιδιά νηπιαγωγείου. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, 10, 58-70. http://dx.doi.org/10.12681/icw.18056
Punch, S. (2002a). Research with children: The same or different from research with adults? Childhood, 9, 321-341. https://doi.org/10.1177/0907568202009003005
Punch, S. (2002b). Interviewing strategies with young people: the ‘secret box’, stimulus material and task-based activities. Children & Society, 16, 45-56. doi:10.1002/CHI.685
Reis, S. M., McCoach, D. B., Little, C. A., Muller, L. M., & Kaniskan, R. B. (2011). The effects of differentiated instruction and enrichment pedagogy on reading achievement in five elementary schools. American Educational Research Journal, 48, 462-501. https://doi.org/10.3102/0002831210382891
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
Roy, A., Guay, F., & Valois, P. (2013). Teaching to address diverse learning needs: Development and validation if a differentiated instruction scale. International Journal of Inclusive Education, 17, 1186-1204. https://doi.org/10.1080/13603116.2012.743604
Σφυρόερα, Μ. (2007). Κλειδιά και αντικλείδια: Διαθεματική προσέγγιση της γνώσης. Διαθέσιμο στο https://www.openbook.gr/diathematiki-proseggisi-tis-gnwsis/
Scott, B. (2012). The effectiveness of differentiated instruction in the dlementary mathematics classroom (PhD Thesis). Indiana: Ball State University.
Smit, R., & Humpert, W. (2012). Differentiated instruction in small schools. Teaching and Teacher Education, 28, 1152-1162. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.07.003
Tieso, C. (2005). The effects of grouping practices and curricular adjustments on achievement. Journal for the Education of the Gifted, 29, 60-89. https://doi.org/10.1177/016235320502900104
Tobin, R., & McInnes, A. (2008). Accommodating differences: Variations in differentiated literacy instruction in grade 2/3 classrooms. Literacy, 42, 3-9. https://doi.org/10.1111/j.1467-9345.2008.00470.x
Tobin, R., & Tippett, C. D. (2014). Possibilities and potential aarriers: Learning to Ppan for differentiated instruction in elementary science. International Journal of Science and Mathematics Education, 12, 423-443. https://doi.org/10.1007/s10763-013-9414-z
Tomlinson, C. A. (2004). Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας (X. Θεοφιλίδης, & Δ. Μαρτίδου-Φορσιέ). Αθήνα: Γρηγόρης.
Tomlinson, C. A., Brighton, C., Hertbert, H., Callahan, C. M., Moon, T. R., Brimijoin, K., Conover, L. A., & Reynolds, T. (2003). Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature. Journal for the education of the gifted, 27(2-3), 119-145. https://doi.org/10.1177/016235320302700203
Vygotsky, L. S. (1978/2000). Νους στην κοινωνία (Σ. Βοσνιάδου, Επιμ.). Αθήνα: Gutenberg.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)