Η σημασία των συνεργατικών δραστηριοτήτων στην απομείωση του άγχους και τη βελτίωση της επίδοσης των εκπαιδευομένων σε εξ αποστάσεως εκπαιδευτικά περιβάλλοντα


Δημοσιευμένα: окт. 20, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως εκπαίδευση συνεργατική μάθηση συνεργατική δραστηριότητα άγχος
Χαρίκλεια Συρμοπούλου
Μαρία Νιάρη
https://orcid.org/0009-0007-7979-7073
Περίληψη

Το άγχος που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ενήλικης καθημερινότητας αποτυπώνεται στις εκπαιδευτικές διαδικασίες στις οποίες εμπλέκεται ο εκάστοτε εκπαιδευόμενος. Με δεδομένο ότι η εξ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί μία από τις εκπαιδευτικές μεθόδους που υιοθετείται όλο και περισσότερο στη χώρα μας, αξίζει να διερευνηθεί το πώς τα συναισθήματα και η κοινωνική παρουσία στην εκπαίδευση από απόσταση μπορούν να απογειώσουν το άγχος των ενήλικων εκπαιδευόμενων. Ο στόχος της παρούσας ερευνητικής μελέτης είναι να καταγράψει τους παράγοντες που προκαλούν άγχος στους/στις ενήλικες εκπαιδευόμενους/ες σε περιβάλλοντα εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μάθησης και συνακόλουθα να διερευνήσει τον ρόλο των συνεργατικών δραστηριοτήτων στη μείωση του άγχους των εκπαιδευόμενων και την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών τους. Η ερευνητική μελέτη έλαβε χώρα σε φοιτητές του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών “Εκπαίδευση και Τεχνολογίες σε Συστήματα εξ Αποστάσεως Διδασκαλίας και Μάθησης – Επιστήμες της Αγωγής” (ΕΤΑ) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Για τη συλλογή των ερευνητικών δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν ημι-δομημένες συνεντεύξεις με ερωτήσεις ανοικτού τύπου. Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαίωσαν τους παράγοντες που προκαλούν άγχος στους/στις ενήλικες εκπαιδευόμενους/ες, όπως διατυπώνονται στη διεθνή και εγχώρια βιβλιογραφία. Ταυτόχρονα, ανέδειξε τη σημασία καλλιέργειας θετικών συναισθημάτων κατά τη διαδικασία της μάθησης και τη χρησιμότητα των συνεργατικών δραστηριοτήτων στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, ώστε να απομειώνεται το άγχος.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική Αρθογραφία
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Angelaki, C. & Mavroidis, I. (2013). Communication and Social Presence: The Impact on Adult Learners' Emotions in Distance Learning. The European Journal of Open, Distance and E-Learning, 16(1), 78-93. https://eric.ed.gov/?id=EJ1017420
Abrami, P., Bernard, R., Bures, E., Borokhovski, E. & Tamim, R. (2011). Interaction in Distance Education and Online Learning: Using Evidence and Theory to Improve Practice. Journal of Computing in Higher Education, 23(2-3), 82-103. https://doi.org/10.1007/s12528-011-9043-x
Aragon, S. R. (2003). Creating social presence in online environments. New Directions for Adult and Continuing Education, 100, 57-68. 10.1002/ace.119
Βασάλα, Π. & Ανδρεάδου, Δ. (2010). Η υποστήριξη από τους καθηγητές-συμβούλους και τους συμφοιτητές στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Οι απόψεις των αποφοίτων του μεταπτυχιακού προγράμματος «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Open Education-The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 6(1&2), 123-137. https://doi.org/10.12681/jode.9755
Başağaoğlu Demirekin, Z., & Buyukcavus, M.H. (2022). Effect of distance learning on the quality of life, anxiety and stress levels of dental students during the COVID-19 pandemic. BMC Med Educ 22, 309. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03382-y
Besser, A., Flett, G. L. & Zeigler-Hill, V. (2022). Adaptability to a Sudden Transition to Online Learning During the COVID-19 Pandemic: Understanding the Challenges for Students. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 8(2), 85-105. https://doi.org/10.1037/stl0000198
Bondarenko, I. (2017). The role of positive emotions and type of feedback in self-regulation of learning goals achievement: experimental research. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 405-411. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.080
Carveth, J.A., Gesse, T., & Moss, N., (1996) Survival strategies for nurse midwifery students. Journal of Nursing Midwifery, 14(1), 50-54.
Cho, M.-H. & Cho, Y.J (2016). Online Instructors’ Use of Scaffolding Strategies to Promote Interactions: A Scale Development Study. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(6), 108-120. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i6.2816
Cleveland-Innes, M. & Campbell, P. (2012). Emotional presence, learning, and the online learning environment. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(4), pp. 269-292. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i4.1234
Courau, S. (2000). Τα βασικά εργαλεία του εκπαιδευτή ενηλίκων. (Μτφρ.: Ε. Μουτσοπούλου). Μεταίχμιο.
Creswell, J. W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Ίων/Έλλην.
Δουκάκης, Σ., Αλεξοπούλου, Ε., Νιάρη, Μ. (2021). Ο ρόλος της εκπαιδευτικής νευροεπιστήμης στη σύγχρονη (ομόχρονη) διαδικτυακή μάθηση. Open Education: the journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 17(1), 168-183. https://doi.org/10.12681/jode.25374
Donelan, H., Kear, K., (2018). Creating and Collaborating: Students’ and Tutors’ Perceptions of an Online Group Project. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(2), (pp. 37-54). https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i2.3124
Evans, T. (1995). Globalisation, post‐Fordism and open and distance education, Distance Education, 16(2), 256-269. https://doi.org/10.1080/0158791950160207
Fosu, A., Adjei, A., Michael, G.M., Dontoh, S. & Frimpong, B.O. (2018). Distress and Stress Management Among Distance Learners: A case of Accra College of Education Study Centre. International Journal of Scientific and Research Publications (IJSRP), 8(12), 132-150. http://dx.doi.org/10.29322/IJSRP.8.12.2018.p8420
Fredrickson B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology. The broaden-and-build theory of positive emotions. The American psychologist, 56(3), 218–226. https://doi.org/10.1037//0003-066x.56.3.218
Garrison, D. R., Anderson, T. & Archer, W. (1999). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. Internet and Higher Education, 2(2–3), 87−105. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6
Garrison, R. (2000). Theoretical challenges for distance education in the 21st century: A shift from structural to transactional issues. International Review of Research in Open and Distance Learning, 1(1), 1-17. https://doi.org/10.19173/irrodl.v1i1.2
Garrison, D. R. (2011). E-Learning in the 21st century: A framework for research and practice. Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9780203838761
Garrison, D. R. & Arbaugh, J. B. (2007). Researching the community of inquiry framework: Review, issues, and future directions. Internet and Higher Education, 10(3), 157−172. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2007.04.001
Gençer, H. (2019). Group Dynamics and Behaviour. Universal Journal of Educational Research, 7(1), pp. 223 – 229. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2019.070128
Hara, N. & Kling, R. (1999). Students' frustrations with a Web-based distance education course. First Monday, 4 (12). https://doi.org/10.5210/fm.v4i12.710
Hart, C. (2012). Factors Associated With Student Persistence in an Online Program of Study: A Review of the Literature. Journal of Interactive Online Learning, 11(1), 19-42. http://www.ncolr.org/jiol
Illarionova , L. P., Karzhanova , N. V., Ishmuradova , A. M., Nazarenko , S. V., Korzhuev , A. V. & Ryazanova , E. L. (2021). Student attitude to distance education: Pros and cons. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(3), 1319–1327. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i3.5857
Κελεσίδης, Ε., Ζακόπουλος, Β. & Χαρτοφύλακα, Α. (2022). Ο ρόλος των δραστηριοτήτων αξιολόγησης ως βασικό στοιχείο αλληλεπίδρασης των φοιτητών/τριών με το εκπαιδευτικό υλικό σε ένα εξ αποστάσεως μεταπτυχιακό πρόγραμμα: η περίπτωση της θεματικής ενότητας ΕΤΑ 50. Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), 11ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Νοέμβριος 2021 (σσ. 119-133), Αθήνα. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.3504
Λιοναράκης, Α., Βερύκιος, Β., Νιάρη, Μ., Σφακιωτάκη, Κ., Αγγέλη, Α., Τζήλου, Γ., Σιάκας, Σ. & Σταυρόπουλος, Η. (2017). Η συνεργατική μάθηση ως εργαλείο υποστήριξης φοιτητών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 9ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ο Σχεδιασμός της Μάθησης, 23-26 Νοεμβρίου 2017 (σσ.164-176). Αθήνα. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.1377
Kwaah, C. Y. & Essilfie, G. (2017). Stress and coping strategies among distance education students at the University of Cape Coast, Ghana. Turkish Online Journal of Distance Education, 18(3), 120-134. https://eric.ed.gov/?id=EJ1147588
Mheidly, N., Fares, M.Y. & Fares, J. (2020). Coping With Stress and Burnout Associated With Telecommunication and Online Learning. Frontiers in Public Health, 8. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.574969
Mills, G.F., Gay, L.R. & Airasia, P. (2017). Εκπαιδευτική Έρευνα Ποσοτικές και Ποιοτικές Μέθοδοι - Ανάλυση και Εφαρμογές. Προπομπός.
Νιάρη, Μ. (2020). Η αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας στην εξ αποστάσεως συνεργατική μάθηση. (Διδακτορική Διατριβή). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Νιάρη, Μ. & Μαυροειδής, Η. (2015). Η ανάπτυξη των τριών διαστάσεων του μοντέλου της κοινότητας διερεύνησης στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο: παραδείγματα και προτάσεις. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Γ. Μανούσου, Μ. Νιάρη, Τ. Χαρτοφύλακα, Σ. Παπαδημητρίου (επιμ.), 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7-8 Νοέμβριος 2015 (σσ. 16-28). Αθήνα. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.49
Owusu-Mensah, F. & Amoah, S. A. (2015). Sources of stress and it’s management among the distance education students of the university of education, Winneba. The case of Accra study centre in Ghana. International Journal of Education Learning and Development, 3(3), 88-98.
Povarenkina, I. A., Frolova, N. H. & Chicherina, Y. V. (2021). The role of group dynamics in creating a developing educational environment of a university. Fundamental Research of the Phenomenon of Happiness 2020, 122, pp. 1-5. https://doi.org/10.1051/shsconf/202112204002
Reddy, K. J., Menon, K. R. & Thattil, A. (2018). Academic Stress and its Sources Among University Students. Biomedical and Pharmacology Journal, 11(1), pp. 531-537. http://dx.doi.org/10.13005/bpj/1404
Robon, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. (επιμ.: Κ. Μιχαλοπούλου, μτφρ.: Β. Π. Νταλάκου, Κ. Βασιλικού). Gutenberg
Rogers-Shaw, C., Carr-Chellman, D. J. & Choi, J. (2018). Universal Design for Learning: Guidelines for Accessible Online Instruction. Adult Learning, 29(1), pp. 20–31. https://doi.org/10.1177/1045159517735530
Sax, L.J (1997). Health trends among college freshmen. Journal of American College Health, 45(6), 252-262.
Stephan, M., Markus, S. & Gläser-Zikuda, M. (2019). Students' Achievement Emotions and Online Learning in Teacher Education. Frontiers in Education, 4. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00109
Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Κριτική.
Thurmond, V. & Wambach, K. (2004). Understanding Inτeraction in Distance Education, A review of the literature, International Journal of instructional Technology & Distance Learning. http://www.itdl.org/Journal/Jan_04/article02.htm#top
Valiente, C., Swanson, J. & Eisenberg, N. (2012). Linking Students' Emotions and Academic Achievement: When and Why Emotions Matter. Child development perspectives, 6(2), 129–135. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2011.00192.x
Van Boxtel, C., Van der Linden, J. & Kanselaar, G. (2000). Collaborative learning tasks and the elaboration of conceptual knowledge. Learning and Instruction, 10(4), 311–330. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/S0959-4752(00)00002-5
Van Den Berg, G. (2020). Context matters: Student experiences of interaction in open distance learning. Turkish online journal of Distance Education, 21(4), 223–236. https://doi.org/10.17718/tojde.803411
Zembylas, M. (2008). Adult learners’ emotions in online learning. Distance Education, 29(1), (pp. 71–87). https://doi.org/10.1080/01587910802004852
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)