Προς μια νέα κουλτούρα εκπαίδευσης STEM: προτάσεις από εκπαιδευτικούς προσχολικής ηλικίας
Περίληψη
Ο επιστημονικός γραμματισμός αποτελεί όχι μόνο ανάγκη αλλά και δικαίωμα όλων των παιδιών για να γίνουν ενεργοί μελλοντικοί πολίτες αλλά, κυρίως, για να είναι σημερινοί πολίτες STEM σε κοινωνίες που περιλαμβάνουν παιδιά. Ωστόσο, αυτό που συχνά παραβλέπεται είναι ότι οι εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας έχουν επίσης την ανάγκη, αλλά και το δικαίωμα, να υποστηρίζονται επαρκώς ώστε να ανταποκρίνονται στα υψηλά πρότυπα και απαιτήσεις της εκπαίδευσης STEM, καθώς επίσης να έχουν πρόσβαση σε προσιτή, συνεχή και υψηλής ποιότητας επαγγελματική ανάπτυξη. Όμως, η διεθνής βιβλιογραφία έχει αναδείξει επανειλημμένα ότι οι εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας αισθάνονται ευάλωτες στις τρέχουσες STEM προκλήσεις. Εστιάζοντας σε αυτή την αντίφαση, η μελέτη επιδιώκει να αναδείξει την προοπτική των εκπαιδευτικών προσδιορίζοντας την εμπειρία τους στην εκπαίδευση STEM και το είδος της επαγγελματικής ανάπτυξης που έχει νόημα για τις ίδιες. Τα εμπειρικά δεδομένα που παρουσιάζονται προέκυψαν μέσα από συνεντεύξεις με τρεις ομάδες εστίασης οι οποίες διαμορφώθηκαν με τη συμμετοχή είκοσι οκτώ νηπιαγωγών που συμμετείχαν σε πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος. Τα αποτελέσματα φανερώνουν την ανάγκη να επαναπροσδιοριστει η εκπαίδευση STEM ως μια ανοιχτή, διερευνητική, συστημική και διαλεκτική διαδικασία. Τα ευρήματα της έρευνας χαρτογραφούν ένα μεταβατικό μονοπάτι για την καλλιέργεια μιας νέα κουλτούρας για τη STEM εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Φραγκιαδάκη Γ., Σταυροπούλου Ε., Ζαχαριάδη Η., Σκίζα Φ., Κακανά Δ., & Χρηστίδου Β. (2025). Προς μια νέα κουλτούρα εκπαίδευσης STEM: προτάσεις από εκπαιδευτικούς προσχολικής ηλικίας. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 11, 80–100. https://doi.org/10.12681/dial.41959
- Ενότητα
- Ειδικό Θέμα

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στον/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
To Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και να χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου.
Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά, και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.