Διαπολιτισμικές προσεγγίσεις και ευπαθείς κοινωνικά ομάδες: Προγράμματα συμπερίληψης και καλές πρακτικές στην εκπαίδευση των παιδιών Ρομά
Περίληψη
Στο παρόν άρθρο γίνεται μια προσπάθεια να προσδιοριστούν οι ευπαθείς κοινωνικά ομάδες που αποτελούν σημείο αναφοράς της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης ως προς τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη προγραμμάτων τα οποία στοχεύουν στη συμπερίληψη των μαθητών/τριών στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζονται τα ερευνητικά-εκπαιδευτικά αυτά προγράμματα τα οποία έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία 25 χρόνια και αφορούν είτε μαθητές/τριες με μεταναστευτικό υπόβαθρο, είτε μαθητές/τριες που ανήκουν στη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, είτε μαθητές/τριες Ρομά, με απώτερο σκοπό την πολυ-επίπεδη υποστήριξη της φοίτησής τους στο σχολείο και την αντιμετώπιση του εκπαιδευτικού και κοινωνικού αποκλεισμού που συχνά βιώνουν. Ωστόσο, εστιάζουμε στη μελέτη περίπτωσης του πιο πρόσφατου προγράμματος για τη συμπερίληψη των παιδιών Ρομά στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία και τις καλές πρακτικές που εφαρμόστηκαν κατά την υλοποίησή του, με σκοπό να αναδειχθούν οι βασικές αρχές και οι πρακτικές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της υλοποίησης των δράσεων στα συμπεριληπτικά προγράμματα.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Καλογερογιάννη Φ. (2024). Διαπολιτισμικές προσεγγίσεις και ευπαθείς κοινωνικά ομάδες: Προγράμματα συμπερίληψης και καλές πρακτικές στην εκπαίδευση των παιδιών Ρομά. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 10, 36–51. https://doi.org/10.12681/dial.36539
- Τεύχος
- Τόμ. 10 (2024)
- Ενότητα
- Επιστημονική Αρθογραφία
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στον/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
To Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και να χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου.
Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά, και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες Αγωγής και Εκπαίδευσης, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.