The space as evolving material field of education in the collaborative kindergarten


Published: Feb 1, 2016
Keywords:
Developing physical learning environment Flexibility Cooperative learning Educational process Active learning
Eleni Zisopoulou
Abstract

School environment plays an important role both in learning and in child development. A learning environment must seek to promote learning as a dynamic activity as well as to support cooperation. Through semantic mutations, the child overturns the topological relationships that exist in space and givesthem new subjective meanings connecting them wit h his/her activity, creating new places.

Cooperative teaching and learning facilitates and encourages the development of interactive relationships among children; through collaborative processes, it provides them with possibilities and opportunities to shape the space and adapt it to the wishes and needs of the educational process.

The purpose of this study is to highlight firstly, the importance of active participation of children in the re-planning of space, secondly, its conversion into an evolving material field of education and thirdly, its contribution to children’s learning and development.

The present study, which lasted for four months, was action research and took place in four kindergarten classes, with a sample of 81 children. The data collection tools were an observation guide, a semi-structured interview guide for children, a questionnaire and a photo shoot. What was used for the data analysis was the method of qualitative content analysis.

The results were quite remarkable. Children emerged as protagonists in their relationship with space as they were able to arrange it appropriately in order to serve their actions both within the small and the large group. Space acquired the distinctive quality of flexibility, as through its continuous re-planning, which was made with real or symbolic changes by the child during the educational process, it was associated with learning and the child’s needs and desires.

The conversion of space into an evolving material field of education was associated with an increase of positive interactions, as well as with the concept of pleasure within the educational process, the development of the element of creativity and the conquest of the cognitive objectives of the program.

Article Details
  • Section
  • Special Theme
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αρβανίτη, Ι. (2011). Η Σχολική Βιβλιοθήκη ως Παράγοντας της Δυναμικής του Εκπαιδευτικού Περιβάλλοντος: Χώρος και Εκπαιδευτική Διαδικασία. (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ. Θεσσαλονίκη.
Berns, R. (2012). Child, family, school, community: Socialization and support. USA: Cengage Learning.
Bradley, R. H., & Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual review of psychology, 53(1), 371-399.
Bruner J. S., Olver, R., Greenfield, P. (1966). Studies on Cognitive Growth. New York: Wiley.
Γερμανός, Δ. (2014). Αναμορφώνοντας το σχολικό χώρο: από το χώρο των κανονισμών στο χώρο για το παιδί. Στο Μ. Τζεκάκη & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνέδριου με Διεθνή Συμμετοχή: Ανα-στοχασμοί για την Παιδική Ηλικία (σσ. 448-467). Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ- ΑΠΘ.
Γερμανός, Δ. (2010). Ο Παιδαγωγικός Ανασχεδιασμός του Σχολικού Χώρου: Μια Μέθοδος Αναβάθμισης του Εκπαιδευτικού Περιβάλλοντος μέσα από Αλλαγές στο Χώρο. Στο Δ. Γερμανός & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Σύγχρονες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις στην Προσχολική και την Πρώτη Σχολική Εκπαίδευση (σσ. 21-54). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Γερμανός, Δ., Αρβανίτη, Ι., Γρηγοριάδης, Α., & Κλιάπης, Π. (2007). Οι εκπαιδευτικοί Αξιολογούν τη Διαδικασία και το Αποτέλεσμα της Δημιουργίας Συνεργατικού Περιβάλλοντος στην Τάξη τους, στο Πλαίσιο μιας Έρευνας-Δράσης. Στο Γ. Δ. Καψάλης & Α. Ν. Κατσίκης (Επιμ.), Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση και οι προκλήσεις της εποχής μας. Πρακτικά Πανελληνίου Συνεδρίου, Ιωάννινα, 17-20.5.2007 (σσ. 294-302). Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Σχολή Επιστημών Αγωγής.
Γερμανός, Δ. (2006). Χώρος και Διαμόρφωση της Συμπεριφοράς στο Κοινωνικό Περιβάλλον. Στο Ε. Συγκολλίτου (Επιμ.), Περιβαλλοντική Ψυχολογία: Σύγχρονες Τάσεις στον Ελλαδικό Χώρο (σσ. 43-64). Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Γερμανός, Δ. (2002). Οι τοίχοι της γνώσης. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (1998). Χώρος και Διαδικασίες Αγωγής. Η Παιδαγωγική Ποιότητα του Χώρου. Αθήνα: Gutenberg.
Γκλούμπου, Α. (2014). Η παιδαγωγική αξιοποίηση του σχολικού χώρου στη διαμόρφωση συνεργατικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος: εφαρμογή σε ένα πρόγραμμα μαθηματικών δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ. Θεσσαλονίκη.
Cohen, L., & Manion, L. (1997). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας (Χ. Μητσοπούλου & Μ. Φιλοπούλου, μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Department for Education and Skills. (2002). Schools for the future- Designs for Learning Communities. Building Bulletin 95. London: The Stationery Office.
Dickinson, D. K., & Tabors, P. O. (2001). Beginning literacy with language: Young children learning at home and school. USA: Paul H Brookes Publishing.
Dudek, M. (2000). Architecture of Schools. Boston: Architectural Press.
Dudek, M. (2005). Children’s Spaces. Boston: Architectural Press.
Ζησοπούλου, Ε. (2015). Ο χώρος ως υλικό πεδίο αγωγής στο συνεργατικό νηπιαγωγείο: Εφαρμογή στη διδακτική λογοτεχνικών κειμένων (Αδημοσίευτη Διδακτορική διατριβή). ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ. Θεσσαλονίκη.
Gresswell, T., (2013). Place: A short Introduction. Oxford, UK: Blackwell Publishing.
Gustafson, P. (2001). Meanings of place: Everyday experience and theoretical conceptualizations. Journal of Environmental Psychology, 21, 5-16.
Hollins, E. R. (2008). Culture in school learning: Revealing the deep meaning. London, UK: Routledge.
Joint Information Systems Committee. (2006). Designing Spaces for Effective Learning. A Guide to 21st century learning space design. London: JISC. Retrieved from http://www.jisc.ac.uk
Johnson, D., & Johnson R. (2014). Introduction to Cooperative Learning. Cooperative, Learning institute and Interaction Book Company. Retrieved from http:/www.co-operation.org
Johnson, D., Johnson R., & Holubec, E. (2008). Cooperation in the classroom. Edina, Minnesota: Interaction Book Company.
Johnson, D. & Johnson, R. (2003). Building Acceptance of Difference in the Classroom through Cooperative Learning. Στο Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης (Επιμ.), Συνεργατικό Σχολείο: από τη θεωρία στην πράξη (σσ. 15-35). Λευκωσία: Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Learning Together and Alone. Massachusetts: Allyn & Bacon.
Kagan, S. (1994). Cooperative Learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing.
Kreijns, K., Kirschner, P. A., & Jochems, W. (2003). Identifying the pitfalls for social interaction. Computers in human behaviour, 19(3), 335-353.
Κακανά, Δ. (2008). Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Κατσαρού, Ε., & Τσάφος, Β. (2004). Από την Έρευνα στη Διδασκαλία. Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης. Αθήνα: Σαββάλας.
Lévy, J., & Lussault, M. (2003). Dictionnaire de la géographie et de l'espace des sociétés. Paris: Belin.
Marcouyeux, A., & Fleury-Bahi, G. (2011). Place - Identity in a school setting: Effects of the place Image. Environment and Behavior, 43(3), 344-462.
McNiff, J. (2002). Action Research: Principles and Practice. London: McMillan Education Ltd.
Mertler, C. A. (2009). Action Research. London: Sage Publications, Inc.
Muccheilli, A. (1994). Dictionnaire des méthodes qualitatives en sciences humaines et sociales. Paris: Arman Collin.
Μenzo, L. C., & Devine-Wright, P. (2014). Place Attachment: Advances in Theory, Methods and Applications. New York: Routledge.
Parnell, R., & Procter, L. (2011). Flexibility and placemaking for autonomy in learning. Educational and Child Psychology, 28(1), 77-88.
Proshansky, H. M., Fabian, A. K., & Kaminoff, R. (1983). Place-identity: Physical word socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 2, 57-83.
Sanoff, H. (2000). Two Paradigms of Educational Buildings. Στο Κ. Τσουκαλά (Eπιμ.), Αρχιτεκτονική, Παιδί και Αγωγή (σσ. 241-270 ). Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Spencer, Ch., Blades, M., & Morsley, K. (1989). The Child in the Physical Environment. New York: Macmillan.
Stedman, R. C. (2002). Toward a Social Psychology of Place: Predicting Behavior from Place-Based Cognitions, Attitude, and Identity. Environment and Behavior, 34(5), 561-581.
Stringer, E. (1999). Action research (2th ed.). USA: Sage Publication.
Τσουκαλά, Κ. (2006). Η Γεωγραφία και η Αντίληψη του Τόπου. Παλαιότερες και Σύγχρονες Εκδοχές. Στο Ε. Συγκολλίτου (Επιμ.), Περιβαλλοντική Ψυχολογία: Σύγχρονες Τάσεις στον Ελλαδικό Χώρο (σσ. 17-41). Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Weinstein, C. S., & David, T. C. (1993). Spaces for Children. New York: Plenum Press.
Williams, D. R., & Brown, J. B. D. (2012). Learning Gardens and Sustainability Education: Bringing Life to Schools and Schools to Life. New York: Routledge.
Zins, J. E., Bloodworth, M. R., Weissberg, R. P., & Walberg, H. J. (2007). The scientific base linking social and emotional learning to school success. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(2-3), 191-210.