Literacy development in kindergarten: preschool teachers’ and primary school teachers’ views and practices


Published: Dec 12, 2022
Keywords:
literacy goals literacy practices preschool education kindergarten preschool teacher’s views first grade teachers’ views teaching methodology
Maria Kreza
https://orcid.org/0000-0002-2558-4992
Elissavet Chlapana
https://orcid.org/0000-0003-2223-7204
Abstract

Over the last years there have been different theoretical models describing preschool children’s literacy skills and knowledge. Furthermore, the social, cultural, economic and technological changes that took place in Europe during the 21th century influenced the educational practices in different countries and also influenced the definition of literacy and the related literacy teaching practices in preschool education.


The aim of the present study is to examine preschool teachers’ literacy practices in kindergarten, and the factors that the teachers consider that influence their practices. Furthermore, this study aims to compare preschool teachers’ views to first grade teachers’ views with regard a) to the literacy skills and knowledge that children should develop during kindergarten attendance and b) to the similarities and differences that exist between literacy practices that are implemented by teachers at kindergarten and at the first grade.


For the needs of the present study, a qualitative research was conducted. The results are based on data collected through individual semi-constructed interviews with ten preschool teachers and ten first grade teachers enrolled from public schools of Crete in Greece. Content analysis was performed in order to analyze teachers’ answers.


Data show that practices of the majority of the preschool teachers of our sample are in line with the theoretical approach of emergent literacy, but some literacy skills and knowledge still are not being developed by the current implemented practices sufficiently. Furthermore, the evolution of preschool teachers’ practices about early literacy instruction is affected by different factors, especially those related to their teaching experience, in-service education and the evolution of children’s abilities and needs. Our data also show that first grade teachers have limited knowledge of literacy skills and practices related to preschool education. Specifically, they all agree that preschool education have an important role in children’s literacy development but they don’t expect preschool teachers to teach children a variety of literacy skills and knowledge. The comparison of preschool teachers’ views to first grade teachers’ views provides also some interesting insight regarding this parameter highlighting the differentiation that is observed regarding sample teachers’ views.

Article Details
  • Section
  • Scientific columns
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Maria Kreza, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Επίκουρη Καθηγήτρια

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Πανεπιστήμιο Κρήτης

 

Elissavet Chlapana, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Επίκουρη Καθηγήτρια

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Πανεπιστήμιο Κρήτης

References
Αϊδίνης, Α. (2012). Γραμματισμός στην πρώτη σχολική ηλικία. Gutenberg.
Αϊδίνης, Α., Γκουτρουμανίδου, Π., Δαλακλή, Χ., Ξεφτέρη, Ε., & Καρανταΐδου, Σ. (2011). H (α)συνέχεια στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος στο Νηπιαγωγείο και την Α΄ Δημοτικού. Στο Σ. Στελλάκης & Μ. Ευστασιάδου (Επιμ.), Πρακτικά του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου της ΟΜΕΡ «Δημιουργικότητα και μάθηση στην πρώτη σχολική ηλικία» (σσ. 286-308). Κυπριακή Επιτροπής της ΟΜΕΡ. https://drive.google.com/file/d/0B4bxze3YrxEMWXRiQTZWZkJJVUE/view?usp=sharing
Αποστόλου, Ζ. (2021). Γνώσεις, αντιλήψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών πρωτοσχολικής ηλικίας για τη διδακτική του γραμματισμού και την πιθανή συνέχειά της από το νηπιαγωγείο στην Α' τάξη του δημοτικού σχολείου (Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Πάτρας). http://dx.doi.org/10.12681/eadd/49083
Aidinis, A., & Nunes, T. (2001). The role of different levels of phonological awareness in the development of reading and spelling in Greek. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 14, 145-177.
Bingham, G. E., & Hall‐Kenyon, K. M. (2013). Examining teachers' beliefs about and implementation of a balanced literacy framework. Journal of Research in Reading, 36(1), 14-28.
Bower, V. (2014). Developing Early Literacy 0 to 8: From Theory to Practice. Sage.
Burgess, K. A., Lundgren, K. A., Lloyd, J. W., & Pianta, R. C. (2001). Preschool teachers' self-reported beliefs and practices about literacy instruction. CIERA Report. ED452513. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452513.pdf
Γεροστάθη, Ζ. (2013). Ο γραμματισμός στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Απόψεις των εκπαιδευτικών (Διπλωματική εργασία, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας). http://dx.doi.org/10.26253/heal.uth.3197
Γουργιώτου, Ε., & Γκλιάου-Χριστοδούλου, Ν. (2016). Η σχολική μετάβαση στο σταυροδρόμι των κοινωνικών αναπαραστάσεων εκπαιδευτικών και γονέων. Δίσιγμα.
Γώτη, Ε., & Ντίνας, Κ. (2009). Το (νέο) Πρόγραμμα Σπουδών γλωσσικής διδασκαλίας και οι πρακτικές των νηπιαγωγών. Στο Ε. Ταρατόρη (Επιμ.), Διδασκαλεία: Παρελθόν, παρόν και μέλλον. Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου (σσ. 545-558). Κυριακίδης.
Chlapana, E. (2016). An intervention programme for enhancing kindergarteners’ comprehension skills through reading informational texts. Literacy, 50, 125-132.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού, εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί, δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. ΥΠΕΠΘ, ΟΕΔΒ.
Foote, L., Smith, J., & Ellis, F. (2004). The impact of teachers' beliefs on the literacy experiences of young children: A New Zealand perspective. Early Years, 24(2), 135-147.
Gillen, J., & Hall, N. (2013). The emergence of early childhood literacy. In J. Larson & J. Marsh (Eds.), The Sage handbook of early childhood literacy (pp. 3-17). Sage. http://dx.doi.org/10.4135/9781446247518.n1
Hawken, L. S., Johnston, S. S., & McDonnell, A. P. (2005). Emerging literacy views and practices: Results from a national survey of Head Start preschool teachers. Topics in Early Childhood Special Education, 25(4), 232-242.
Hindman, A. H., & Wasik, B. A. (2008). Head Start teachers’ beliefs about language and literacy instruction. Early Childhood Research Quarterly, 23(4), 479-492.
Κακανά, Δ., Καζέλα, Κ., Ανδριοπούλου, Γ., & Παπαδοπούλου, Μ. (2007). Μετεωρισμοί, προσανατολισμοί, προβληματισμοί: Ανιχνεύοντας τις απόψεις των νηπιαγωγών για τη γραφή. Στο Πρακτικά του 6ου Πανελληνίου Συνεδρίου της ΟΜΕΡ Η γλώσσα ως μέσο και αντικείμενο μάθησης στην Προσχολική και Πρωτοσχολική ηλικία (σσ. 135-142). ΟΜΕΠ.
Καρατνζόλα,Ε., Κύρδη, Κ., Σπανέλλη, Τ., & Τσιαγκάνη, Θ. (2006). Γλώσσα Α ́ Δημοτικού. Γράμματα, Λέξεις, Ιστορίες. Βιβλίο δασκάλου. Μεθοδολογικές Οδηγίες. ΥΠΕΠΘ, Π.Ι., ΟΕΔΒ.
Κολέτος, Γ. (2006). Γλωσσική διδασκαλία στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία. Διάχυση των θεσμικών αρχών και πρακτικών. Στο Μελέτες για την ελληνική γλώσσα. Πρακτικά της 26ης Ετήσιας συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. (σσ. 207-219). Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.
Kalantzis, M., & Cope, B. (2019). Γραμματισμοί. Μια παιδαγωγική διαφοροποιημένου σχεδιασμού και πολυτροπικών νοηματοδοτήσεων (Ν. Στελλάκης, Ε. Αρβανίτη, Επιμ.∙ Γ. Χρηστίδης, Μτφ.). Κριτική.
Kennedy, E., Dunphy, E., Dwyer, B., Hayes, G., McPhillips, T., Marsh, J., ... & Shiel, G. (2012). Literacy in Early Childhood and Primary Education (3-8 Years). National Council for Curriculum and Assessment.
Kreza, M. (2017). The written language as a means to develop the oral language and the literacy in kindergarten classrooms attended by children of ages 2-3 years old. In E. D´Angelo Menéndez & L. Benítez Sastre (Eds.), Working together to encourage equity through literacy communities: a challenge of the 21st century (pp.968-984). Spanish Association of Reading and Writing (AELE). https://www.asociacionaele.com/20th-european-conference-on-literacy-6o-foro-iberoamericano-sobre-literacidad-y-aprendizaje-libro-de-actas-minute-book/
Kyridis, A., Dinas K., Chatzisavidis S., Tsakiridou E., Zografou M., & Aggelaki Ch. (2006). Greek preschool teachers facing the new language curriculum. In Proceedings of the International Conference Edu-World 2006 “Education facing contemporary world issues - IV” (pp. 133-145). Universitatii din Pitesti.
Larson, J., & Marsh, J. (Eds.). (2013). The Sage handbook of early childhood literacy. Sage.
Lee, J. S., & Ginsburg, H. P. (2007). Preschool teachers' beliefs about appropriate early literacy and mathematics education for low-and middle-socioeconomic status children. Early Education and Development, 18(1), 111-143.
Lim, C., & Torr, J. (2007). Singaporean early childhood teachers' beliefs about literacy development in a multilingual context. Asia‐Pacific Journal of Teacher Education, 35(4), 409-434.
Lynch, J. (2009). Preschool teachers' beliefs about children's print literacy development. Early Years, 29(2), 191-203.
Μανωλίτσης, Γ. (2016). Ο αναδυόμενος γραμματισμός στην προσχολική εκπαίδευση: Νέα ζητήματα και εκπαιδευτικές προτάσεις. Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση, 4 (1), 3-34. http://dx.doi.org/10.12681/ppej.9970
Μοσχοβάκη, Ε., & Παππούδη, Δ. (2010). Μαθησιακές εμπειρίες γραφής παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στο Π. Παπούλια-Τζελέπη, & Α. Φτερνιάτη (Επιμ.), Πρακτικά του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου Γραμματισμού. Γραφή και γραφές στον 21ο αιώνα. Η πρόκληση για την εκπαίδευση (σσ. 17-37). Ελληνική Εταιρεία Γλώσσας και Γραμματισμού, Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών.
Μπαγάκης, Γ., Διδάχου, Ε., Βαλμάς, Φ., Λουμάκου, Μ., & Πομώνης, Μ. (2006). Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και η προσαρμογή τους στην Α΄ τάξη. Μεταίχμιο.
McLachlan, C., Carvalho, L., de Lautour, N., & Kumar, K. (2006). Literacy in early childhood settings in New Zealand: An examination of teachers' beliefs and practices. Australasian Journal of Early Childhood, 31(2), 31-41.
McMahon, R., Richmond M. G., & Reeves-Kazelskis, C. (1998). Relationships between kindergarten teachers' perceptions of literacy acquisition and children's literacy involvement and classroom materials. The Journal of Educational Research, 91(3), 173-182. https://doi.org/10.1080/00220679809597538
Morrow, L.M. (2010). Preparing centers and a literacy-rich environment for small-group instruction in early reading first preschools. In M. C. McKenna, S. Walpole, & K. C. Smith (Eds.), Promoting early reading: Research, resources, and best practices (pp.124-141). Guilford Press.
Ντίνας, Κ., Χατζησαββίδης, Σ., Κυρίδης, Α., Τσακιρίδου, Ε., Ζωγράφου, Μ., & Αγγελάκη, Χ. (2003). Οι νηπιαγωγοί επιχειρούν μια πρώτη αποτίμηση του νέου προγράμματος γλωσσικής διδασκαλίας για το ελληνικό Νηπιαγωγείο. Παιδαγωγική επιθεώρηση, 35, 165-185.
Newby, P. (2019). Μέθοδοι έρευνας στην εκπαίδευση. (Ι. Φυριππή, Μτφρ.∙ Γ. Μανωλίτσης, Επιμ). Πεδίο (Πρωτότυπη δημοσίευση, 2012).
Oakhill, J., Cain, K., & Elbro, C. (2015). Understanding and teaching reading comprehension. Routledge.
Παπαναστασάτου, Ε., & Πεντέρη, Ε. (2018). Αναφερόμενες πρακτικές των νηπιαγωγών για το γραμματισμό: Αξιοποιώντας ένα ολοκληρωμένο μοντέλο για την κατανόηση και ερμηνεία του αναδυόμενου γραμματισμού στο νηπιαγωγείο. Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, 69(ΙΗ), 59-89.
Puranik, C. S., & Lonigan, C. J. (2012). Name-writing proficiency, not length of name, is associated with preschool children's emergent literacy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27(2), 284-294.
Rhyner, P. M., Haebig, E. K., & West, K. M. (2009). Understanding frameworks for the emergent literacy stage. In P. M. Rhyner (Ed.), Emergent literacy and language development. Promoting learning in early childhood (pp. 5 – 35). Guilford.
Rohde, L. (2015). The comprehensive emergent literacy model: Early literacy in context. Sage Open, 5(1),1-11. https://doi.org/10.1177/2158244015577664
Σερίφη, Γ.-Β., Τριανταφυλλοπούλου, Ε., & Σφυρόερα, Μ. (2016). Πρακτικές και αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την προώθηση του εγγραμματισμού σε πολύγλωσσα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα: Το παράδειγμα ενός νηπιαγωγείου. Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση, 4(1), 149-164. http://dx.doi.org/10.12681/ppej.192
Σιβροπούλου, Ε., & Χατζησαββίδης, Σ. (2004). Γραμματισμός και αυθόρμητες δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο: προκαταρκτική προσέγγιση. Στο Π. Παπούλια- Τζελέπη & Ε. Τάφα (Επιμ.), Γλώσσα και γραμματισμός στη νέα χιλιετία (σσ. 111- 126). Ελληνικά Γράμματα.
Sandvik, J. M., van Daal, V. H., & Adèr, H. J. (2014). Emergent literacy: Preschool teachers’ beliefs and practices. Journal of Early Childhood Literacy, 14(1), 28-52.
Saracho, O. N. (2017). Literacy and language: new developments in research, theory, and practice. Early Child Development and Care, 187, 299-304. https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1282235
Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and interpretations. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf
Scull, J., Brown, R., & Deans, J. (2009). Literacy in the preschool: Teachers' beliefs, theories and practices. Papers from the National Conference for Teachers of English and Literacy (pp.1-25). Australian Literacy Educator's Association.
Scull, J., Nolan, A., & Raban, B. (2012). Young learners: teachers' conceptualisation and practice of literacy in Australian preschool contexts. International Journal of Early Years Education, 20(4), 379-391. https://doi.org/10.1080/09669760.2012.743101
Sénéchal, M., LeFevre, J. A., Smith-Chant, B. L., & Colton, K. V. (2001). On refining theoretical models of emergent literacy: the role of empirical evidence. Journal of school psychology, 39(5), 439-460.
Sherfinski, M. (2019). Culture matters: a comparative study of teachers’ views of universal pre-kindergarten in two state regions. Early Child Development and Care, 189(8), 1325-1338.
Sink, C. A., Edwards, C. N., & Weir, S. J. (2007). Helping children transition from kindergarten to first grade. Professional School Counseling, 10(3), 233-237. https://doi.org/10.5330/prsc.10.3.9l11g7633859n2w1
Stellakis, N. (2012). Greek kindergarten teachers' beliefs and practices in early literacy. Literacy, 43(2), 67-72.
Storch, S. A., & Whitehurst, G. J. (2002). Oral language and code-related precursors to reading: evidence from a longitudinal structural model. Developmental Psychology, 38, 934–947.
Τάφα, Ε. (2001). Η βιβλιοθήκη στην τάξη της προσχολικής εκπαίδευσης: η οργάνωση και η λειτουργία της στο πλαίσιο του προγράμματος για την ανάδυση του γραπτού λόγου. Στο Π. Παπούλια-Τζελέπη (Επιμ.), Ανάδυση του γραμματισμού (σσ. 211-239). Καστανιώτη.
Τάφα, Ε. (2002). Ανάγνωση και γραφή στην προσχολική εκπαίδευση: οι απόψεις των παιδαγωγών της προσχολικής ηλικίας για το νέο πρόγραμμα. Στα Πρακτικά του Επιστημονικού Συνεδρίου Ψυχοπαιδαγωγική της Προσχολικής Ηλικίας (σσ. 201-215). Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Τάφα, Ε. (2011). Ανάγνωση και γραφή στην προσχολική εκπαίδευση. Πεδίο.
Τάφα, Ε., & Μανωλίτσης, Γ. (Επιμ.). (2009). Αναδυόμενος γραμματισμός. Έρευνα και εφαρμογές. Πεδίο.
Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Κριτική.
Tafa, E. (2004). Literacy activities in half- and whole-day greek kindergarten classrooms. Journal of Εarly Childhood Research, 2, 85-102.
Tafa, E., Chlapana, E., & Loizou, E. (2013, August). Kindergarten teachers' emergent literacy views and practices. Paper presented at the 18th European Conference on Reading. Jönköping, Sweden.
Tafa, E., & Manolitsis, G. (2011, August). Kindergarten literacy in Greece: Teachers’ views and practices. Paper presented at the 17th European Conference on reading. Mons, Belgium.
Teale, W., & Sulzby, E. (Eds.). (1992). Emergent literacy. Writing and reading. Ablex.
Υπουργική Απόφαση Γ2/21072β (ΦΕΚ 304/τ. Β΄/13-3-2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Προσχολικής Αγωγής.
Υπουργική Απόφαση 21072/Γ2 (ΦΕΚ 303/τ. Β΄/13-3-2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Δημοτικού.
Ure, C., & Raban, B. (2001). Teachers' beliefs and understandings of literacy in the pre-school: Pre-school literacy project stage 1. Contemporary Issues in Early Childhood, 2(2), 157-168.
Χατζηγεωργίου, Ε., & Παπαδοπούλου, Μ. (2012). Η συμβολή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην αλλαγή στάσεων εκπαιδευτικών για το γραπτό λόγο στο νηπιαγωγείο. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, 11(2), 56-75. https://doi.org/10.12681/icw.18042
Χατζηδήμου, Κ. (2011). Απόψεις και πρακτικές νηπιαγωγών για την καλλιέργεια της προφορικής επικοινωνίας, της ανάγνωσης και της γραφής: η περίπτωση του Νομού Καβάλας. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 17, 199‐228. http://www.pi-schools.gr/download/publications/epitheorisi/teyxos17/199-228.pdf
Χλαπάνα, Ε. (2011). Η οργάνωση της γωνιάς της βιβλιοθήκης στην προσχολική τάξη και οι γνώσεις των παιδιών για τα βιβλία. Παιδαγωγική Θεωρία και Πράξη, 4, 123-143.
Whitehurst, G. L., & Lonigan, C. J. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69, 848-872.
Whitehurst, G. J., & Lonigan, C. J. (2002). Emergent literacy: Development of prereaders to readers. In S. B. Neuman & D. K. Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research (vol. 1, pp. 11-29). Guilford.
Wright, T. S., & Neuman, S. B. (2014). Paucity and disparity in kindergarten oral vocabulary instruction. Journal of Literacy Research, 46(3), 330-357. https://doi.org/10.1177/1086296X14551474