Σχολικά βιβλία και καλλιέργεια της ιδιότητας του πολίτη: Δυνατότητες και περιορισμοί
Περίληψη
Μια από τις βασικότερες λειτουργίες του σχολείου είναι η προετοιμασία των μαθητών/τριών για την ένταξη και δραστηριοποίησή τους στη σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία. Στη διαδικασία αυτή καθοριστικός είναι ο ρόλος του σχολικού βιβλίου, που στην ελληνική πραγματικότητα κατέχει κεντρικό ρόλο, κατευθύνοντας τις διδακτικές επιλογές των εκπαιδευτικών και αποτελώντας κύρια πηγή πληροφόρησης των μαθητών/τριών. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετηθεί κατά πόσο τα σχολικά βιβλία της Στ΄ τάξης Δημοτικού σχολείου, προσφέρουν ευκαιρίες διαμόρφωσης ενεργών πολιτών. Η μέθοδος που αξιοποιήθηκε είναι η ποσοτική και ποιοτική ανάλυση περιεχομένου. Ειδικότερα, μελετήθηκε το «τι» λέγεται και ερμηνεύτηκε με βάση τις σχετικές θεωρητικές παραδοχές και έρευνες. Ως μονάδα καταγραφής ορίστηκε το «θέμα» - γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις/αξίες, σχετικές με την πολιτειότητα. Το παραγωγικό σύστημα κατηγοριών, που προέκυψε από τη θεωρία, και η υιοθέτηση του συστήματος των κωδικογράφων κατά την ποσοτική ανάλυση περιεχομένου, διασφάλισαν την εγκυρότητα και αξιοπιστία της έρευνας. Σε ό,τι αφορά την ποιοτική ανάλυση, έγινε περιγραφική αναπαράσταση του υπό έρευνα υλικού και παρατέθηκαν χαρακτηριστικές αναφορές. Διαπιστώθηκε ότι, αν και σε όλα τα σχολικά βιβλία εντοπίζονται ποικίλες και διαφορετικές ευκαιρίες διαμόρφωσης της ιδιότητας του πολίτη, κρίνεται αναγκαία η επικαιροποίηση του περιεχομένου τους προκειμένου να δίνεται ισόποση έμφαση σε γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες σχετικές με την πολιτειότητα.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Πλαστήρα Ρ., Κώτση Σ., Χανδρινού Σ., & Λιακοπούλου Μ. (2024). Σχολικά βιβλία και καλλιέργεια της ιδιότητας του πολίτη: Δυνατότητες και περιορισμοί. Preschool and Primary Education, 12(2), 232–261. https://doi.org/10.12681/ppej.36606 (Original work published 29 Νοέμβριος 2024)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατίθενται με άδεια Creative Commons 3.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο). To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.