Διερευνώντας τις δυσκολίες μιας τάξης προσχολικής εκπαίδευσης με τη συμβολή της έρευνας δράσης.
Abstract
Στην παρούσα μελέτη παρουσιάζεται η συμβολή της εκπαιδευτικής έρευνας δράσης στην αποτελεσματική διαχείριση μιας σχολικής τάξης. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται η διαδικασία και τα αποτελέσματα μιας έρευνας-δράσης που πραγματοποιήθηκε σε ολοήμερο τμήμα δημόσιου Νηπιαγωγείου του Ν. Ρεθύμνης (Ν=14). Η εκπαιδευτικός-ερευνήτρια εντόπιζε την πηγή του προβληματισμού της στη διαχείριση της τάξης της στις γλωσσικές αδυναμίες των μαθητών με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο (Ν=7). Ωστόσο, η συλλογή δεδομένων τόσο μέσω της συστηματικής παρατήρησης της εκπαιδευτικού-ερευνήτριας, όσο και μέσω της ανάλυσης της κοινωνιομέτρησης, ανέδειξαν και άλλες πηγές προβληματισμού. Έτσι, σταδιακά το ενδιαφέρον της μετατοπίστηκε προς τη βελτίωση των κοινωνικών σχέσεων των παιδιών και στη διαμόρφωση του κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος, ώστε αφενός να εμπλουτιστούν οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις των παιδιών και αφετέρου να υποστηριχθεί η ανάπτυξη των κοινωνικών και επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων. Σε αυτήν την κατεύθυνση δοκιμάστηκαν παιδαγωγικές πρακτικές που αφορούσαν σε εργασία σε ομάδες, δραστηριότητες με βάση την Τέχνη (θεατρικό παιχνίδι, εικαστικές δραστηριότητες κ.ά.), όλα με τη συμβολή της κούκλας της τάξης. Η αξιολόγηση των πρακτικών που ακολούθησε η εκπαιδευτικός-ερευνήτρια κατέδειξε ότι επιτεύχθηκε σημαντικός εμπλουτισμός των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων των παιδιών, γεγονός που οδήγησε σε ένα θετικό κλίμα στη τάξη, ενώ διαμορφώθηκε ένα ασφαλές κοινωνικό περιβάλλον, το οποίο επέτρεψε στους αλλόγλωσσους μαθητές να εκφραστούν ελεύθερα και σταδιακά να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες.
Article Details
- Zitationsvorschlag
-
Αλεξάκης Δ., & Νικολουδάκη Ε. (2024). Διερευνώντας τις δυσκολίες μιας τάξης προσχολικής εκπαίδευσης με τη συμβολή της έρευνας δράσης. Preschool and Primary Education, 12(1), 66–86. https://doi.org/10.12681/ppej.35342
- Ausgabe
- Bd. 12 Nr. 1 (2024): Μάιος 2024
- Rubrik
- Άρθρα
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατίθενται με άδεια Creative Commons 3.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο). To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.