Teachers and educational policy: contestation, Critical Pedagogy, and prospects for implementation


Published: May 23, 2025
Keywords:
teacher educational policy critical pedagogy questioning
Georgios Ntentakis
Abstract

The present study addresses the issue of the extent to which educators challenge aspects of educational policy through the lens of Critical Pedagogy. The aim of the research is to explore teachers' perspectives on this topic. The research follows a qualitative approach, utilising semi-structured interviews for data collection, with thematic qualitative analysis applied to the results. The analysis found that although educators have occasionally questioned educational policies, they ultimately relent by adhering to the regulatory framework. Finally, Critical Pedagogy is considered a potential tool, provided it is first understood by educators.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Apple, M. (2010). Υποστηρίζοντας τη δημοκρατία στην εκπαίδευση: Εκπαιδεύοντας τους παιδαγωγούς. Στο Π. Γούναρη & Γ. Γρόλλιος (Επιμ.) Κριτική Παιδαγωγική. Μια συλλογή κειμένων (σσ. 221-251). Εκδόσεις Gutenberg.
Αργυροπούλου, Ε. (2018). Οργάνωση, Διοίκηση και Λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης – Νηπιαγωγείο, Δημοτικό σχολείο. Εκδόσεις Κριτική.
Aronowitz, S., & Giroux, H. (2010). Η διδασκαλία και ο Ρόλος του Αναμορφωτή Διανοούμενου. Στο Π. Γούναρη & Γ. Γρόλλιος (Επιμ.), Κριτική Παιδαγωγική. Μια συλλογή κειμένων (σσ. 168-188). Εκδόσεις Gutenberg.
Ball, S. J. (2012). Global Education Inc.: New Policy Networks and the Neo-liberal Imaginary. Routledge.
Budnyk, O., Nikolaiesku, I., Solovei, Y., Grebeniyk, O., Fomin, K., & Shynkarova, V. (2023). Paulo Freire’s critical pedagogy and modern rural education. Revista Brasileira de Educação do Campo, 8,1-20.http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e16480
Γκρίτζιος, Β. (2006). Το κίνημα του νέου επαγγελματισμού των εκπαιδευτικών. Επιστημονικό Βήμα, 6, 152-158.
Γούναρη, Π., & Γρόλλιος, Γ. (2010). Κριτική Παιδαγωγική. Μια συλλογή κειμένων. Εκδόσεις Gutenberg.
Creswell, J. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας(Ν. Κουβαράκου, Μετ.). Εκδόσεις Ίων.
Δρακάκη, Μ. (2018). Η ευρωπαϊκή πολιτική για τη διά βίου μάθηση, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και την απασχολησιμότητα, στο πλέγμα των δημόσιων πολιτικών, στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» (Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Κρήτης). ΕΚΤ.
Ed Basu, S., & Bairagya, S. (2023). Critical Pedagogy: An Innovative Idea. What is Critical Pedagogy?. Sipra Publications.
Freire, P. (1977). Η αγωγή του καταπιεσμένου(Γ. Κρητικός, Μετ.).Εκδόσεις Κέδρος.
Ζμας, Α. (2007). Παγκοσμιοποίηση και εκπαιδευτική πολιτική. Μεταίχμιο.
Giroux, H. (2011). Επανεξετάζοντας την υπόσχεση της Κριτικής Παιδαγωγικής: Ένας πρόλογος. Στο Μ. Νικολακάκη (Επιμ.), Η Κριτική Παιδαγωγική στον Νέο Μεσαίωνα (σσ. 21-28). Εκδόσεις Σιδέρης.
Καλτσεράς, Δ. (2022). Ο εκπαιδευτικός ως «επαγγελματίας»: θεωρητικές αναζητήσεις και προβληματισμοί. Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών-Επιστημονικών Θεμάτων, 24, 40-58.
Καρράς, Κ. (2007). Ευρωπαίοι εκπαιδευτικοί ως κρίσιμοι αποδέκτες της εκπαιδευτικής πολιτικής των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης: οι Κοινωνικές Αναπαραστάσεις για τον Ρόλο και το Έργο τους. Εκδόσεις Σιδέρης.
Κοσμίδου-Hardy, Χ., & Σοφός, Α. (2021). Ο εκπαιδευτικός ως επαγγελματίας: Η ταυτότητα και το εργασιακό του προφίλ. Εκδόσεις Γρηγόρη.Kumar, D. & Scuderi, P. (2000). Opportunities for teachers as policy makers. Kappa Delta PiRecord, 36(2), 61-64. https://doi.org/10.1080/00228958.2000.10532019
Λαζαρίδου, Α., & Αντωνίου, Ζ. (2017). Περιθώρια αυτονομίας των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην άσκηση εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής: Απόψεις εκπαιδευτικών. Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, 68(17), 126-146.
McLaren, P. (2010). Κριτική Παιδαγωγική: Μια επισκόπηση. Στο Π. Γούναρη & Γ. Γρόλλιος (Επιμ.), Κριτική Παιδαγωγική. Μια συλλογή κειμένων (σσ. 279-330). Gutenberg.
McLaren, P. (2015). Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education. Routledge.
Νούλα, Ι. (2014). Η έννοιας της πολιτειότητας στην ελληνική πρωτοβάθμια εκπαίδευση: η «κατασκευή» της έννοιας του πολίτη στο πλαίσιο εφαρμοζόμενων παιδαγωγικών πρακτικών (Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας). ΕΚΤ.
OECD (2019). Educationat a Glance 2019: OECD Indicators. OECD Publishing.
Παπαδάκης, Ν. (2003). Εκπαιδευτική Πολιτική: Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική (;) (3η έκδ.). Ελληνικά Γράμματα.
Παπαναούμ, Ζ. (2003). Το Επάγγελμα του Εκπαιδευτικού: Θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση. Τυπώθητω – Γιώργος Δάρδανος.
Πεδιαδίτης, Α. (2009). Η εκπαιδευτική έρευνα ως αντικείμενο μελέτης και ως πεδίο κοινωνικών αναπαραστάσεων του επαγγέλματος των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Αιγαίου). ΕΚΤ.
Σταμέλος, Γ. (2009). Εκπαιδευτική Πολιτική. Εκδόσεις Διόνικος.
Silverman, M. (2022). Critical Pedagogy as a pedagogy of “love”. Visions of Research in Music Education, 40, 61-77.https://digitalcommons.lib.uconn.edu/vrme/vol40/iss1/8
Τσιρόπουλος, Α. (2011). Κώδικας δεοντολογίας στην εκπαίδευση: Ζητήματα και προοπτικές. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 55(3), 75-92.
Τσιώλης, Γ. (2018). Θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Στο Γ. Ζαϊμάκης, (Επιμ.), Ερευνητικές διαδρομές στις Κοινωνικές Επιστήμες. Θεωρητικές – Μεθοδολογικές Συμβολές και Μελέτες Περίπτωσης (σσ. 97-125). Πανεπιστήμιο Κρήτης – Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής έρευνας
Υφαντή, Α. (2012). Εκπαιδευτική Πολιτική και Σχεδιασμός για ένα σύγχρονο σχολείο. Εκδόσεις Λιβάνη.
Vavitsas, T. (2022). The role of critical pedagogy in education: exploring the views of Greek teachers. European Journal of Social Sciences Studies, 7(5),59-75. http://dx.doi.org/10.46827/ejsss.v7i5.1286
Φραγκόπουλος, Γ. (2010). Το συνταγματικό δικαίωμα στην παιδεία και οι εκπαιδευτικές ανισότητες. Νομική Βιβλιοθήκη.
Χουρδάκης, Α. (2020). Κριτικο-Πραξιακή Παιδαγωγική. Σκέψεις από την εμπειρία του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης. Επιστήμες της Αγωγής, 2020, 100-130.
Whitty, G. (2017). Research and Policy in Education: Evidence, Ideology and Impact. UCLIOE Press.
Wink, J. (2014). Κριτική Παιδαγωγική: Σημειώσεις από τον Πραγματικό Κόσμο. Εκδόσεις Ίων.