| More

Δίλγωσσοι μαθητές στο δημοτικό σχολείο και διαπολιτισμική εκπαίδευση: η περίπτωση της Αχαΐας

Views: 3995 Downloads: 8179
Παρασκευή Αγγελοπούλου (http://orcid.org/0000-0002-1958-067X), Νικόλαος Μάνεσης (http://orcid.org/0000-0003-1030-4772)
Παρασκευή Αγγελοπούλου, Νικόλαος Μάνεσης

Περίληψη


Η παρούσα έρευνα στοχεύει να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για το ρόλο και τις πρακτικές που υιοθετούν στην εφαρμογή της διαπολιτισμικής παιδαγωγικής για την αντιμετώπιση των αναγκών των δίγλωσσων μαθητών/μαθητριών στο διαπολιτισμικό πλαίσιο εκπαίδευσης.       

Διεξήγαμε έρευνα με ερωτηματολόγιο που αποτελούνταν από ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου, που βασίστηκε σε προηγούμενες έρευνες από τη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία, το οποίο διανεμήθηκε και συμπληρώθηκε από 106 εκπαιδευτικούς (86 γυναίκες και 20 άντρες, ηλικίας 25-55 ετών)  που εργάζονται σε Δημοτικά σχολεία της Αχαΐας.

Τα ερευνητικά αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι εκπαιδευτικοί με χαμηλή επιμόρφωση σε θέματα διαπολιτισμικής παιδαγωγικής αντιλαμβάνονται περισσότερο στερεοτυπικά τη διαπολιτισμική παιδαγωγική, πράγμα που τους οδηγεί στην υιοθέτηση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών πρακτικών για την κάλυψη των αναγκών των δίγλωσσων μαθητών/μαθητριών. Τέλος, τα ερευνητικά αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν αναγνωρίζουν υψηλά τη δική τους ευθύνη για την αντιμετώπιση των αναγκών των δίγλωσσων μαθητών/μαθητριών.

Περαιτέρω ποιοτικές έρευνες θα πρέπει να πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης προκειμένου να γίνουν περισσότερο κατανοητές οι ατομικές δυσκολίες που εκπαιδευτικοί και μαθητές αντιμετωπίζουν. Ακόμη, αυτές οι δυσκολίες θα μπορούσαν να ειδωθούν ως μέρος της μαθησιακής διαδικασίας των μαθητών/μαθητριών καθώς και της κοινωνικοποιητικής διαδικασίας των παιδιών που προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα.


Λέξεις κλειδιά


δίγλωσσοι/δίγλωσσες μαθητές/μαθήτριες; διαπολιτισμική εκπαίδευση; διαπολιτισμικές εκπαιδευτικές πρακτικές; δημοτικό σχολείο

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Αγγελοπούλου, Π., & Μάνεσης, Ν. (2017). Διαπολιτισμική Παιδαγωγική και Συμβουλευτική Παρέμβαση. Απόψεις Εκπαιδευτικών. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 63, ISNN 1106-2177

Angelopoulou, P., & Manesis, N. (2017). Students from different cultural backgrounds, their difficulties upon elementary school entry in Greece and teachers’ intercultural educational practices. British Journal of Education, 5 (4), 9-18.

Assaf, L. C., Gazra, R., & Battle, J. (2010). Multicultural Teacher Education: Examining the Perceptions, Practices, and Coherence in One Teacher Preparation Program. Teacher Education Quarterly, 37(2), 115-135.

Banks, J. A. (1991). The dimensions of multicultural education. Multicultural Leader, 4, 5-6.

Brant, C.A.R. (2013). Preservice teacher’s understandings of multicultural education: implications for social studies. Ohio Social Studies Review, 50(2), 63-72.

Γκότοβος, A. (2004). Εκπαιδευτικοί και πολιτισμική ετερότητα: Αναπαραστάσεις των

εκπαιδευτικών για τους Τσιγγάνους. Ανασύρθηκε 31/05/2017 από http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/295

Coelho, El., Oller, J., & Maria Serra, J. (2011). Rethinking Initial Teacher Education for Linguistic and Cultural Diversity in the Classroom. @tic. revista d' innovació educativa, 7 (Julio-Diciembre), 52-61.

Δαμανάκης, M. (1998). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην

Ελλάδα. Διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.

Δούβλη, Γ. (2004). Διδακτικές προσεγγίσεις σε πολυπολιτισμικές τάξεις. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 9, 5-18. Ανασύρθηκε 28/05/2017 από http://www.pi-schools.gr/download/publications/epitheorisi/teyxos9/DOUVLI.pdf


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2017 Παρασκευή Αγγελοπούλου, Νικόλαος Μάνεσης

Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.