Διαφοροποιήσεις κατά την εφαρμογή των εκπαιδευτικών αλλαγών: Απόψεις εκπαιδευτικών


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Νοε 3, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαιδευτική πολιτική εκπαιδευτικές αλαλγές θεωρίες αλλαγής θεωρίες δράσης εξίσωση της αλλαγής εκπαιδευτικοί
Νικόλαος Μάνεσης
https://orcid.org/0000-0003-1030-4772
Φωτεινή Θεοδώρου
Περίληψη

Οι εκπαιδευτικές αλλαγές, συχνά δεν εφαρμόζονται όπως σχεδιάζονται και προτείνονται από τα Υπουργεία Παιδείας των διαφόρων κρατών. Η θεωρία της αλλαγής και η θεωρία της δράσης, που αποτελεί απόδειξη της εφαρμογής της θεωρίας της αλλαγής, συνιστούν τα θεωρητικά εργαλεία για την κατανόηση της πορείας υλοποίησης μιας αλλαγής. Οι πρακτικές των εκπαιδευτικών συχνά αναδεικνύουν τη διάσταση ανάμεσα στις υποστηριζόμενες θεωρίες δράσης και τις θεωρίες κατά την εφαρμογή. Η απόκλιση δημιουργεί δύο μοντέλα εφαρμογής, του μονού και του διπλού βρόγχου. Στην εξίσωση της αλλαγής, αρκετοί παράγοντες αποτελούν εμπόδια στην προσπάθεια εφαρμογής των εκπαιδευτικών αλλαγών, ενώ αντιστοίχως υπάρχουν και διευκολυντικοί παράγοντες. Πραγματοποιήθηκε έρευνα με ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο σε πανελλήνιο δείγμα 513 εκπαιδευτικών που εργάζονται σε σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (προσχολική και δημοτική εκπαίδευση). Στόχος της έρευνας ήταν να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών αλλαγών. Από τα ευρήματα προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ρητά ότι δεν εφαρμόζουν τις εκπαιδευτικές αλλαγές, όπως αυτές προτείνονται από το Υπουργείο Παιδείας, καθώς υποστηρίζουν ότι είναι συχνές, σχεδιάζονται πρόχειρα, χωρίς να έχει προηγηθεί προηγουμένως η απαραίτητη ενημέρωση και επιμόρφωσή τους, δεν λαμβάνουν υπόψη την πραγματικότητα των σχολικών μονάδων, τις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών και των ιδίων, ενώ δεν παραλείπουν να τονίσουν και τις δικές τους ευθύνες. Τα ευρήματα είναι χρήσιμα για την εκπαιδευτική πολιτική, καθώς αναδεικνύεται ότι δεν αρνούνται απλώς, αλλά προσαρμόζουν τις αλλαγές στα πιστεύω τους και την εκπαιδευτική θεωρία που ακολουθούν.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Φωτεινή Θεοδώρου, Πανεπιστήμιο Πατρών

Foteini Theodorou serves as a French and Greek Teacher. Recently she has graduated from

the Department of Educational Studies and Social Work of University of Patras and has a

bachelor on Primary Education Teacher. What is more, she is a second year post graduated

student on Master ‘ Educational Policy, Administration and Assessment’ in the National and

Kapodistrian University of Athens. She had also follow one year studies on ‘ Special

Education on Learning Disabilities and she has got a certificate on psychometric tools-

Detroit 3&4 and LATO I-II. She speaks three languages∙ French, English and Italian and she has got a Certificate on Reading and Writing Braille.

Αναφορές
Achinstein, B., & Ogawa, R. (2006). (In)Fidelity: What the Resistance of New Teachers Reveals about Professional Principles and Prescriptive Educational Policies. Harvard Educational Review, 76(1), 30-63. https://doi.org/10.17763/haer.76.1.e14543458r811864
Argyris, C. and Schön, D. (1974). Theory in practice: Increasing professional effectiveness. Jossey-Bass.
Argyris, C. (1976). Single-Loop and Double-Loop Models in Research on Decision Making. Administrative Science Quarterly, 21(3), 363–375. https://doi.org/10.2307/2391848
Ball, S. J. (2000). Performativities and fabrications in the education economy: towards the performative society, Australian Educational Researcher, 17(3), 1-23. https://doi.org/10.1007/BF03219719
Ball, S. J. (2003) The teacher's soul and the terrors of performativity, Journal of Education Policy, 18:2, 215-228. https://doi.org/10.1080/0268093022000043065
Ball, S. J., Bowe, R., & Gewirtz, S. (1995). Circuits of Schooling: A Sociological Exploration of Parental Choice of School in Social Class Contexts. The Sociological Review, 43(1), 52–78. https://doi.org/10.1111%2Fj.1467-954X.1995.tb02478.x
Beckhard, R., & Harris, R.T. (1987). Organizational transitions: Managing complex change (2nd ed.). Addison-Wesley Publishing. https://doi.org/10.1177%2F105960117700200422
Bemmels, B. & Reshef, Y. (1991). Manufacturing employees and technological change. Journal of Labor Research, 12(3), 231-246. https://doi.org/10.1007/BF02685461
Βλάχου, Ελ., Φωτοπούλου, Β., & Μάνεσης, Ν. (2019). Ο ρόλος των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στις εκπαιδευτικές αλλαγές. Αντιλήψεις, αντιστάσεις και πρακτικές. Στο: Γ. Νικολάου, Σ. Τσεσμελή, Κ. Μαλαφάντης & Ι. Δημάκος (επιμ). 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος «Βασική και συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε ένα σύνθετο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον», Τόμος Α΄ (σσ. 405-414). Πάτρα: Π.ΕΕ – Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών. Ανακτήθηκε από http://www.pee.gr/wp-content/uploads/TOMOS_A_11o_SYNEDRIO_PRAKTIKA.pdf
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Cohen, L. Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). NY: Routledge.
Connolly, M. R., & Seymour, E. (2015). Why theories of change matter (WCER Working Paper No. 2015-2). https://wcer.wisc.edu/docs/working-papers/Working_Paper_No_2015_02.pdf
Cuban, L. (2011.) Teacher Resistance and Reform Failure. Retrieved from http://larrycuban.wordpress.com/2011/04/30/teacher-resistance-and-reform-failure/.
Čudanov, Mladen & Tornjanski, Vesna & Jaško, Ondrej. (2019). Change equation effectiveness: empirical evidence from South-East Europe. Business Administration and Management, 22 (1), 99-114. https://dx.doi.org/10.15240/tul/001/2019-1-007
Dale, R. (2005). Globalization and Education: Demonstrating a “Common World Educational Culture” or Locating a “Globally Structured Educational Agenda”? Educational Theory, 50(4), 427-448. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2000.00427.x
Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds) (1994). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (pp. 1–32). Thousand Oaks, CA: Sage.
Ελληνική Δημοκρατία (2020). Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία. Αθήνα: Ελληνική Δημοκρατία. Ανακτήθηκε από https://government.gov.gr/schedio-anaptixis-gia-tin-elliniki-ikonomia/
Elmore, R. F. (2004) School Reform from the Inside Out: Policy, Practice, and Performance. Harvard University Press.
Fontana, A. & Frey, J. (1998). Interviewing: The Art of Science. In N. Denzin, & Y. Lincoln, (Eds.), Collecting and interpreting qualitative materials (pp. 47-78). London: Sage.
Fullan, M. (2006a). Change theory. A force for school improvement. Seminar Series Paper No. 157. Centre for Strategic Education.
Fullan, M. (2006b). The Future of Educational Change: System Thinkers in Action. Journal of Educational Change 7(3), 113–122. https://doi.org/10.1007/s10833-006-9003-9
Φωτεινός, Δ. (2020). Αναλυτικά προγράμματα και εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα (1950-2020): H φονταμενταλιστική, άστοχη και τοτεμική εκπαίδευση. Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, 24, 32-63.
Ibrahim, A. S., Al-Kaabi, A. & El-Zaatari, W. (2013). Teacher resistance to educational change in the United Arab Emirates. International Journal of Research Studies in Education, 2(3), 25-36. https://doi.org/10.5861/ijrse.2013.254
Ιωσηφίδης, Θ., & Σπυριδάκης, Μ. (2006). Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις και ανάλυση δεδομένων. Αθήνα: Κριτική.
James, Ch. (2009). The psychodynamics of Educational Change. In A. Hargreaves, M. Lieberman, M. Fullan, & D. Hopkins (Eds.), Second International Handbook of Educational Change (Part 1, Vol.23), (pp. 47-64). The Netherlands: Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2660-6_3
Hammersley, M. (1996). The relationship between qualitative and quantitative research: Paradigm loyalty versus methodological eclecticism. In J. T. E. Richardson (Ed.), Handbook of qualitative research methods (pp. 159-174). Leicester, UK: The British Psychological Society.
Hargreaves, A., Lieberman, A., Fullan, M., & Hopkins, D. (2009). (Eds.). Second international handbook of educational change. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Karlsen, J. T. (2002) Project Stakeholder Management. Engineering
Management Journal, 14(4), 19-24. https://doi.org/10.1080/10429247.2002.11415180
Lawn, M. (2011). Standardizing the European Education Policy Space. European Educational Research Journal, 10(2), 259–272. https://doi.org/10.2304/eerj.2011.10.2.259
LeCompte, M., & Preissle, J. (1993). Ethnography and Qualitative Design in Educational Research (2nd ed.). London: Academic Press.
Levitt, H. M., Motulsky, S. L., Wertz, F. J., Morrow, S. L., & Ponterotto, J. G. (2017). Recommendations for Designing and Reviewing Qualitative Research in Psychology: Promoting Methodological Integrity. Qualitative Psychology, 4(1), 2–22. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/qup0000082
Lincoln, Y. (2001). Varieties of validity: Quality in qualitative research. Στο J. Smart, & W. G. Tierney (Eds), Higher education: Handbook of theory and research (pp. 25-72). New York: Agathon Press.
Lingam, G., Lingam, N., & Sharma, L. (2017). Educational Reforms and Implications on Teachers’ World of Work: Perspectives of Fijian Primary Teachers. Australian Journal of Teacher Education, 42(1), 19-35. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2017v42n1.2
Μαραμπέα, Α. (2020). Ο «λόγος» ΟΟΣΑ-ΕΕ περί σχολικής εκπαίδευσης: λογοδοσία, αξιολόγηση και ο ρόλος της ηγεσίας . Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, 24(1), 129-146.
März, V., Kelchtermans, G., Vanhoof, S., & Onghena, P. (2013). Sense-making and structure in teachers’ reception of educational reform. A case study on statistics in the mathematics curriculum. Teaching and Teacher Education, 29, 13-24. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.08.004
Ματσαγγούρας, Η., Κουζέλης, Γ., Ανδρεαδάκης, Ν., Αποστολόπουλος, Κ., Παπαζήση, Χ., Μάνεσης, Ν., Παπαϊωάννου, Μ., Μουζάκης, Χ., Αναγνώστου, Β., Κασούτας Μ., Παυλινέρη, Π. & Στυλιάρης, Ε., (2018). Ετήσια Έκθεση Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. 2018: Μεταξιολόγηση της Πρώτης Γενικευμένης Εφαρμογής της Αυτο-αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου. Προτάσεις για τις Πολιτικές Επιμόρφωσης του Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Αθήνα: Α.Δ.Ι.Π.Π.Δ.Ε. Διατίθεται στο: http://www.adippde.gr/images/data/ektheseis/etisia_ekthesi_2018_titlos.pdf
McKenzie, K. B., & Scheurich J. J. (2008) Teacher resistance to improvement of schools with diverse students, International Journal of Leadership in Education, 11(2), 117-133. https://doi.org/10.1080/13603120801950122
Miles, M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis, an expanded sourcebook. (2nd ed.). London: Sage
Moutsios, S. (2010) Power, politics and transnational policymaking in education. Globalization, Societies and Education 8(1), 121–141. https://doi.org/10.1080/14767720903574124
Murphy, M. (2016). The Tug of War between Change and Resistance. Educational Leadership, 73(9), 66-70. Retrieved from https://www.ascd.org/el/articles/the-tug-of-war-between-change-and-resistance
Park, J. H., & Jeong, D. W. (2013) School reforms, principal leadership, and teacher resistance: evidence from Korea. Asia Pacific Journal of Education, 33(1), 34-52. https://doi.org/10.1080/02188791.2012.756392
Πασιάς, Γ. ( 2005). Η «ΑΜΣ» ως πολιτική «εκμάθησης», ως πρακτική «θέασης» και ως τεχνολογία «επιτήρησης». Επίκαιρος λόγος για την επανάκτηση της δημοφιλίας του συγκριτικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης στην «Ευρώπη της Γνώσης»” Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, 5(2), 3-49.
Πασιάς, Γ. ( 2011). Ο μεταβαλλόμενος ρόλος του εκπαιδευτικού στην «Ευρώπη της γνώσης». Προκλήσεις και διακυβεύματα. Στο Β. Οικονομίδης (επιμ), Εκπαίδευση και Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών. Θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις (σσ. 109-120). Αθήνα: Πεδίο.
Pitzalis, M. (2016). “The Technological Turn: Policies of Innovation, Politics and Mobilisation”, Italian Journal of Sociology of Education, 8(2), 11-27. http://dx.doi.org/10.14658/pupj-ijse-2016-2-2
Reinholz, D.L., Andrews, (2020). T.C. Change theory and theory of change: what’s the difference anyway?. IJ STEM Ed 7(2), pp 1-12. https://doi.org/10.1186/s40594-020-0202-3
Σαμαρά, Α. (2020). Εκπαιδευτικοί και δια βίου μάθηση: Πέρα από τη διαρκή επαγγελματική ανάπτυξη. Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, 24, 82-100
Sinnema, C., Meyer, F., Le Fevre, D. Chalmers H. & Robinson V. (2021). Educational leaders’ problem-solving for educational improvement: Belief validity testing in conversations. J Educ Change https://doi.org/10.1007/s10833-021-09437-z
Savaya, R., & Gardner, F. (2012). Critical Reflection to Identify Gaps between Espoused Theory and Theory-in-Use. Social Work, 57(2), 145-154. https://doi.org/10.1093/sw/sws037
Snyder, R. (2017). Resistance to Change among Veteran Teachers: Providing Voice for More Effective Engagement. International Journal of Educational Leadership Preparation, 12(1). https://www.ncpeapublications.org/attachments/article/740/Resistance%20to%20Change%20among%20Veteran%20Teachers-%20%20Providing%20Voice%20for%20More%20Effective%20Engagement%20.pdf
Stamelos, G., Vassilopoulos, A., & Bartzakli, M. (2012). Understanding the Difficulties of Implementation of a Teachers’ Evaluation System in Greek Primary Education: From National Past to European Influences. European Educational Research Journal, 11(4), 545–557. https://doi.org/10.2304/eerj.2012.11.4.545
Terhart, E. (2013) Teacher resistance against school reform: Reflecting an inconvenient truth. School Leadership & Management, 33(5), 486-500. https://doi.org/10.1080/13632434.2013.793494
Tzianakopoulou, Th. & Manesis, N. (2021). The promotion of organizational culture: The case of Greece. European Journal of Education Studies, 8(3), 319-341. http://dx.doi.org/10.46827/ejes.v8i2.3579
Van den Berg, R., Vandenberghe, R., & Sleegers, P. (1999). Management of innovations from a cultural-individual perspective. School Effectiveness and School Improvement, 10(3), 321-351. https://doi.org/10.1076/sesi.10.3.321.3500
Van den Heuvel, S., & Schalk, R. (2009). The relationship between fulfilment of the psychological contract and resistance to change during organizational transformations. Social Science Information, 48(2), 283- 313. https://doi.org/10.1177%2F0539018409102415
Weiner, J.M., Lamb, A.J. (2020). Exploring the possibilities and limits to transfer and learning: Examining a teacher leadership initiative using the theory of action framework. J Educ Change 21, 267–297 https://doi.org/10.1007/s10833-020-09378-z
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)