Ιστορική εξέλιξη των συστημάτων επιλογής στελεχών εκπαίδευσης κατά τη μεταπολίτευση


Δημοσιευμένα: Νοε 6, 2018
Λέξεις-κλειδιά:
επιλογή στελεχών εκπαίδευση ιστορία της εκπαίδευσης μεταπολίτευση
Ευάγγελος Αλέξανδρος Κελεσίδης
https://orcid.org/0000-0003-2992-3813
Περίληψη

Η επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης αποτελεί μια πολύ σημαντική διαδικασία στη λειτουργία της εκπαίδευσης καθώς αυτά τα στελέχη, σύμφωνα με το νόμο, έχουν την ευθύνη να διαχειρίζονται και να εφαρμόζουν την εκπαιδευτική πολιτική στην περιοχή της αρμοδιότητάς τους.

Από το 1982, που καταργήθηκε η μονιμότητα των στελεχών της εκπαίδευσης με τον Ν. 1304/1982 και εν συνεχεία με τους Ν. 1566/1985, 2187/2000 και τέλος τον Ν. 4547/2018 με τον οποίο και θεσμοθετείται το σημερινό μοντέλο διοίκησης και καθοδήγησης στην εκπαίδευση, έχουν θεσπιστεί δεκαοκτώ (18) νομοθετικά κείμενα (και πολλά άλλα με μικρότερες τροποποιήσεις). Διαφαίνεται ότι επί 35 και πλέον έτη, μέχρι και το 2018, δεν κατέστη εφικτό η ελληνική Πολιτεία με τις αναγκαίες πολιτικές και εκπαιδευτικό-συνδικαλιστικές συναινέσεις να περιγράψει με σαφήνεια τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της κάθε θέσης έτσι ώστε να καταλήξει και στα κριτήρια που πρέπει να πληρούν τα πρόσωπα που θα στελεχώσουν αυτές τις θέσεις και να καταλήξει σε ένα αποτελεσματικό, αξιόπιστο, αντικειμενικό και αποδεκτό σύστημα επιλογής.

Στο παρόν άρθρο επιχειρείται η ιστορική ανασκόπηση και καταγραφή των εκάστοτε διαδικασιών επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης από το 1982 ως σήμερα (2018). Μέσα από αυτήν την αναδρομή, τη συγκριτική παρουσίαση και το δημιουργικό-κριτικό αναστοχασμό καταβάλλεται προσπάθεια να συνειδητοποιηθούν οι αλλαγές και οι εκάστοτε επιδιώξεις ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα για τις απαιτήσεις μας από μια τέτοια διαδικασία στο παρόν και στο μέλλον.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ευάγγελος Αλέξανδρος Κελεσίδης, ΑΠΘ
Εκπαιδευτικός, Διδάκτορας του ΠΤΔΕ ΑΠΘ
Αναφορές
Αλεξανδρόπουλος, Γ. (2013). Κράτος και επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης: ο λόγος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (1964-2004). Διδακτορική Διατριβή. Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Ανδρέου, Α, & Παπακωνσταντίνου, Γ. (1994). Εξουσία και οργάνωση - διοίκηση του εκ-παιδευτικού συστήματος Αθήνα: "Νέα Σύνορα" Εκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη.
Ανδρέου, Α. (2002). Αλλαγές, αναδιαρθρώσεις και τροποποιήσεις στη διοίκηση της εκπαίδευσης (1995-2002). Διοικητική Ενημέρωση (24), 108-128.
Γεωργογιάννης, Π., (2005) Κριτήρια επιλογής και πιστοποίηση διοικητικής επάρκειας και διοικητικής ετοιμότητας για υποψήφιους εκπαιδευτικούς-διευθυντές σχολικών μονάδων, στελεχών εκπαίδευσης και σχολικών συμβούλων. Η πρότασή μας. Στο: Π. Γεωργογιάννης (επιμ.), Διοίκηση Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης, 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο, Άρτα 2-4 Δεκεμβρίου 2005, Πάτρα, 70-85.
Δ.Ο.Ε. (1982) Πρακτικά 51ης Γενικής Συνέλευσης. 21-25 Ιουνίου 1982.
DiPaola, M., & Hoy, W. (2015). Leadership and School Quality. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Ελληνική Δημοκρατία. (2018). Ελλάδα: Μια στρατηγική ανάπτυξης για το μέλλον. Αθήνα: Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης (Ιούλιος 2018) http://84.205.192.59/ελλάδα-μια-στρατηγική-ανάπτυξης-για-τ/ Ανακτήθηκε στις 10-7-2018.
Hallinger, P., & Heck, R. H. (1998). Exploring the Principal’s Contribution to School Effective-ness: 1980‐1995. School Effectiveness and School Improvement, 9(2), 157–191.
Heck, R. H. (2007). Examining the Relationship Between Teacher Quality as an Organizational Property of Schools and Students’ Achievement and Growth Rates. Educational Admin-istration Quarterly, 43(4), 399–432.
Huber, S. G. (2004). Preparing School Leaders for the 21st Century: An International Compar-ison of Development Programs in 15 Countries. London ; New York: Routledge Falmer.
Θεοφανίδης, Σ. (1999). Ποιος είναι ηγέτης: Η ποιότητα της ηγεσίας. Αθήνα Παπαζήση.
Καζαμίας, Α. (1993). Η κατάρα του Σίσυφου στην ελληνική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Μια κοινωνικοπολιτική και πολιτισμική ερμηνεία. Στο Σ. Μπουζάκης (Ed.), Συγκριτική Παιδαγω-γική ΙΙΙ (σσ. 169-183). Αθήνα: Gutenberg.
Κατσαρός, Ι. (2008). Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ - ΠΙ.
Κελεσίδης, Ε. (2014). Η εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση τη δεκαετία του ’80: κοινωνική δυναμική, διαδικασίες διαμόρφωσης, θεσμοί και εφαρμογή. Διδακτορική Διατριβή. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών.
Κωτσίκης, Β. (1993). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης (2η εκδ). Αθήνα: Έλλην.
Μαρκουλάκης, Α. (2017). Το θεσμικό πλαίσιο επιλογής των διευθυντικών στελεχών σχολικών μο-νάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως αυτό ορίζεται από τον Ν.4327/2015, στη Διεύ-θυνση Γ’ Αθήνας: συγκριτική μελέτη. Διπλωματική Εργασία. ΕΑΠ. Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών. Επιστήμες της Αγωγής. Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων.
Mayo, A. (2001). The human value of the enterprise: valuing people as assets: monitoring, measuring, managing. London ; Naperville, IL: Nicholas Brealey Pub.
Μουζέλης, N. (1997). Επιστροφή στην Κοινωνιολογική Θεωρία. Αθήνα: Θεμέλιο.
Μπόχτης, Σ. (2009). Κριτική μελέτη του πλαισίου επιλογής των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από την εφαρμογή του Ν.1566/85 μέχρι σήμερα: Απόψεις των Διευθυντών του Νομού Κέρκυρας. ΕΑΠ. Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών. Σπουδές στην Εκπαίδευση.
Νίκα, Μ. (2008). Τα κριτήρια και οι διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης και της επιλογής των στελεχών στην Ελλάδα και την Αγγλία: συγκριτική μελέτη. Διδακτορική Διατριβή. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας.
Ντάφου, Ε. (2008). Η Επιλογή Στελεχών στην Εκπαίδευση, με ειδική αναφορά στο Νόμο 3467/2006. Διοικητική ενημέρωση (47), σσ.50-63.
Μπουραντάς, Δ, & Παπαλεξανδρή, Ν. (2003). Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων. Αθήνα: Μπένος.
Παπαδάκης, Ν. (2003). Εκπαιδευτική πολιτική: η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική(;) Επιστημολογικές μεθοδολογικές όψεις και θεματικά πεδία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Παρθενόπουλος, Κ. (1997). Θεωρίες, εμπειρίες, πρακτικές και προοπτικές: Μια πολιτισμική θεώρηση των προβλημάτων της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα. Θεσσαλονίκη: Ζήτη.
Ρεντίφης, Γ. (2012). Οι αντιλήψεις των διευθυντικών στελεχών της εκπαίδευσης σχετικά με τον τρόπο επιλογής τους. (Διπλωματική εργασία ΠΜΣ), Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Παγκαλίδης, Ά. (2017). Επιλογή Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τον Ν. 4327/2015: Απόψεις Εκπαιδευτικών. Διπλωματική Εργασία. ΕΑΠ. Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών.
Παυλίδης, Π. (2007), Η Ιδέα του Πανεπιστημίου στη Σύγχρονη Κοινωνία της Αγοράς. Νέα Παιδεία, τεύχος 122, Απρίλιος – Μάιος - Ιούνιος 2007, σσ.17-39.
Σαΐτης, Χ. (1992). Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Αθήνα.
Σαΐτης, Χ. (1997). Διοικητική μεταρρύθμιση στην Ελληνική Εκπαίδευση, 1976-1996. Νέα Παι-δεία, 81(Χειμώνας 1997), 109-120.
Σαΐτης, Χ. (2008). Εκπαιδευτική Πολιτική & Διοίκηση Ο.Α.Ε.Δ. (Ed.) Διαθέσιμο στο http://repository.edulll.gr/edulll/bitstream/10795/1093/3/1093_01_oaed_enotita05_v01.pdf.
Σιάπκα, Μ. (2011). O ρόλος του Διευθυντή στο Αποτελεσματικό Σχολείο. (Μεταπτυχιακή Διπλω-ματική Εργασία), Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα.
Στραβάκου, Π. (2003). Ο διευθυντής της σχολικής μονάδας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκ-παίδευσης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Ταταρίδης, Ι. (2016). Διερεύνηση και κριτική θεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για την επιλογή και τοποθέτηση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Διπλωματική Εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Σχολή Επιστημών Αγωγής. ΠΤΔΕ. Π.Μ.Σ. Στελέχη Εκπαίδευσης στις Επιστήμες της Αγωγής.
Τσόνιας, Σ. (2005). Επιλογή Στελεχών στην Εκπαίδευση. Συγκριτική προσέγγιση Νόμων και Π.Δ. Αθήνα: Ομήγυρις.
Χαραλάμπους, Δ. (2007). Μεταπολεμική και μεταπολιτευτική εκπαιδευτική πολιτική: από την ασυνέχεια στη συνέχεια. Στο Δ. Χαραλάμπους (Ed.), Μεταπολίτευση και εκπαιδευτική πολιτική (σσ. 121-144). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.