Η πολυπολιτισμική αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών και η σχέση της με τη διαχείριση της πολυπολιτισμικής τάξης


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Oct 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
πολυπολιτισμική αυτοαποτελεσματικότητα διαχείριση σχολικής τάξης διαπολιτισμική εκπαίδευση πολιτισμικά υπεύθυνη διδασκαλία εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Χαρίκλεια Σταβάρα
https://orcid.org/0000-0002-3688-6195
Αικατερίνη Λαμπροπούλου
Περίληψη

Η αυξανόμενη πολυπολιτισμική σύνθεση των σχολείων υποδεικνύει την ανάγκη για εφαρμογή των αρχών της διαπολιτισμικής παιδαγωγικής. Προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να λειτουργήσουν με βάση τις αρχές της, είναι σημαντικό να νιώθουν ικανοί/ές και επαρκείς να αξιοποιήσουν όσα απαιτεί μια εκπαίδευση πολυπολιτισμικά προσανατολισμένη. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων πολυπολιτισμικής αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και η σχέση της με την προσέγγιση που ακολουθούν οι εκπαιδευτικοί ως προς τη διαχείριση της πολυπολιτισμικής τάξης. Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 139 εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Αττικής. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί του δείγματος χαρακτηρίζονται από υψηλό βαθμό πολυπολιτισμικής αυτοαποτελεσματικότητας και ότι προτιμούν την αλληλεπιδραστική προσέγγιση ως προς τη διαχείριση της τάξης. Τέλος, τα ευρήματα ανέδειξαν την στατιστικώς σημαντική συσχέτιση της αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών με το μοντέλο διαχείρισης της τάξης και, πιο συγκεκριμένα, ότι όσο υψηλότερο βαθμό πολυπολιτισμικής αυτοαποτελεσματικότητας διαθέτουν, τείνουν να υιοθετούν λιγότερο παρεμβατικές προσεγγίσεις, στις οποίες οι μαθητές έχουν μεγαλύτερη αυτονομία, αλλά και ευθύνη. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας μπορούν να συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση της κρισιμότητας των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών για την επάρκειά τους στην διαχείριση των πολυπολιτισμικών τάξεων ως προς την επιλογή στρατηγικών διαχείρισης της διδασκαλίας τους και της συμπεριφοράς των μαθητών και των μαθητριών στην τάξη τους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αλεξά, Θ. (2018). Αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία στις πολυπολιτισμικές τάξεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Αιτωλοακαρνανίας και Ν. Αχαΐας [Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή εργασία, Πανεπιστήμιο Πατρών].
Αναγνωστοπούλου, M., Αρβανίτη, I. & Κανταρτζή, E. (2004). Η ανάληψη διδασκαλίας στην Α΄ τάξη από γυναίκες εκπαιδευτικούς. Επιλογή ή συμμόρφωση; Στα Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας, Αλεξανδρούπολη, 28-30 Μαΐου 2004 (σσ. 171-179). Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Abu-Tineh, A.M., Khasawneh, S.A. & Khalaileh, H.A. (2011). Teacher self-efficacy and classroom management styles in Jordanian schools. Management in Education, 25(4), 175-181.
Aliakbari, M., & Heidarzadi, M. (2015). The relationship between EFL teachers’ beliefs and actual practices of classroom management. Cogent Education, 2(1), 1-13.
Almog, O. & Shechtman, Z. (2007). Teachers’ demographic and efficacy beliefs and styles of coping with behavioural problems of pupils with special needs. European Journal of Special Needs Education, 22,115-129.
Bakker, A.B., & Costa, P.L. (2014). Chronic job burnout and daily functioning: A theoretical analysis. Burnout Research, 1(3), 112-119.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
Bertrand, Y. & Valois, P. (2000). Carl Rogers. Στο J. Houssaye (Επιμ.), Δεκαπέντε Παιδαγωγοί – Σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης (σσ. 311-325). Μεταίχμιο.
Burden, P.R. (2016). Classroom management: Creating a successful K-12 learning community (6th Ed.). Wiley.
Burden, P.R. (2000). Powerful classroom management strategies: Motivating students to learn. Corwin Press.
Γρίβα, Ε. & Στάμου, Α. (2014). Ερευνώντας τη διγλωσσία στο σχολικό περιβάλλον: Οπτικές εκπαιδευτικών, μαθητών και μεταναστών γονέων. Αφοί Κυριακίδη.
Cakmak, F. (2019). The relationship between teaching experience level and the classroom management orientations of English Language Teachers. Balikesir University Journal of Social Sciences Institute, 22(41), 75-88.
Cerit, Y. & Yuksel, S. (2015). Teachers’ perceptions of classroom management orientations in Turkish and Latvia contexts: A comparative study. Journal of Educational and Instructional Studies, 5(3), 1-10.
Δημοπούλου, Α. (2018). Διαχείριση της τάξης και αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης [Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή εργασία, Πανεπιστήμιο Πατρών].
Demir, M.K. (2012). Examination of Turkish prospective teachers’ attitudes and beliefs towards classroom management. The International Journal of Research in Teacher Education, 3(3), 12-25.
Djigic, G. & Stojiljkovic, S. (2011). Classroom management styles, classroom climate, and school achievement. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 29, 819-828.
Dreikurs, R., Grunwald, B.B. & Pepper, F.C. (2004). Διατηρώντας την ισορροπία στην τάξη: Η μετάβαση από το αυταρχικό στο δημοκρατικό σχολείο (8η Εκδ.), (Μ. Γραμμένος & Α. Κοντοσιάνος, μετάφ.). Θυμάρι.
Erawan, P. (2010). A comparison of teaching efficacy commitment to teaching: Profession satisfaction with program effectiveness of teacher students under 5-year program curriculum and those under 4+1 year program curriculum. European Journal of Social sciences, 14(2), 250-261.
Evertson, C.M., & Weinstein, C.S. (2013). Classroom management as a field of inquiry. In C.M. Evertson & C.S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 3-15). Routledge.
Freiberg, J.H. & Lamb, S.M. (2009). Dimensions of person-centered classroom management. Theory into Practice, 48, 99-105.
Ζάχος, Δ. (2019). Κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση: Ορισμένες κριτικές παρατηρήσεις. Στο Θ. Ράπτης & Δ. Κόνιαρη (Επιμ.), Μουσική εκπαίδευση και κοινωνία: Νέες προκλήσεις, νέοι προσανατολισμοί. Πρακτικά 8ου συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. (σσ. 546-554). Ε.Ε.Μ.Ε.
Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research and practice (3rd ed.). New Teacher College Press.
Gay, G. (2013). Connections between classroom management and culturally responsive teaching. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 3-15). Routledge.
Glickman, C.D. & Tamashiro, R.T. (1980). Clarifying teachers’ beliefs about discipline. Educational Leadership, 37, 459-464.
Glickman, C.D. & Wolfgang, C.H. (1978). Conflict in the classroom: An eclectic model of teacher-child interaction. Elementary School Guidance & Counseling, 13(2), 82-87.
Gorski, P.C. & Parekh, G. (2020). Supporting critical multicultural teacher educators: Transformative teaching, social justice education, and perceptions of institutional support. Intercultural Education, 31(3), 265-285.
Gurcay, D. (2015). Preservice physics teachers’ beliefs regarding their teacher efficacy and classroom management. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 1101-1106.
Guyton, E.M. & Wesche, M.V. (2005). The Multicultural Efficacy Scale: Development, item selection, and reliability. Multicultural Perspectives, 7(4), 21-29.
Hardin, C.J. (2012). Effective classroom management: Models and strategies for today’s classrooms (3rd Ed.). Pearson.
Henderson, N. & Milstein, M.M. (2008). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα: Πώς μπορεί να γίνει πραγματικότητα για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός.
Henson, R.K., & Chambers, S.M. (2005). Personality type as a predictor of teaching efficacy and classroom control in emergency certification teachers. Education, 24, 261-268.
Κεσίδου, Α. (2008). Διαπολιτισμική εκπαίδευση: Μια εισαγωγή. Στο Ζ. Παπαναούμ (Επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης: Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή (σσ. 21-36). Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Kazemi, A. & Soleimani, N. (2016). On the relationship between EFL teachers’ classroom management approaches and the dominant teaching style: A mixed method style. Iranian Journal of Language Teaching Research, 4(2), 87-103.
Kirik, O.T. (2013). Science teaching efficacy of Preservice Elementary Teachers: Examination of the multiple factors reported as influential. Research in Science Education, 43, 2497-2515.
Klassen, R.M., Yerdelen, S. & Durksen, T.L. (2013). Measuring Teacher Engagement: Development of the Engaged Teachers Scale (ETS). Frontline Learning Research, 2, 33-52.
Koutrouba, K., Markarian, D.A. & Sardianou, E. (2018). Classroom management style: Greek teachers’ perceptions. International Journal of Instruction, 11(4), 641-656.
Lam, Y.H., Tse, S.K., Lam, J.W.I. & Loh, E.K.Y. (2010). Does the gender of the teacher matter in the teaching of reading literacy? Teacher gender and pupil attainment in reading literacy in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 26(4), 754-759.
Lang, Q.C. (2013). Exploring beginning teachers’ attitudes and beliefs on classroom management. New Horizons in Education, 61(2), 13-33.
Lucas, T. & Villegas, A. M. (2013). Preparing linguistically responsive teachers: Laying the foundation in preservice teacher education. Theory into Practice, 52(2), 98-109.
Μάγος, Κ. (2006). Από την αφομοίωση των εθνοπολιτισμικών διαφορών στην διαπολιτισμική εκπαίδευση: Ο μακρύς δρόμος μιας εκπαιδευτικής αλλαγής. Στο Γ. Μπαγάκης (Επιμ.), Εκπαιδευτικές αλλαγές, η παρέμβαση του εκπαιδευτικού και του σχολείου (σσ. 74-80). Μεταίχμιο.
Ματσαγγούρας, Η.Γ. (2009). Εισαγωγή στις επιστήμες της Παιδαγωγικής: Εναλλακτικές προσεγγίσεις, διδακτικές προεκτάσεις. Gutenberg.
Ματσαγγούρας, Η. (2008). Η σχολική τάξη: Χώρος-ομάδα-πειθαρχία-μέθοδος. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Martin, N.K., & Sass, D.A. (2010). Construct validation of the Behavioral and Instructional Management Scale. Teaching and Teacher Education, 26 (5), 1124- 1135.
Martin, N.K., Yin, Z. & Baldwin, B. (1998). Construct validation of the Attitudes & Beliefs on Classroom Control Inventory. Journal of Classroom Interaction, 33(2), 6-15.
Martin, N.K., Yin, Z. & Mayall, H. (2008). The attitudes & beliefs on classroom control inventory – revised and revisited: A continuation of construct validation. Journal of Classroom Interaction, 42(2), 11-20.
Maslow, A. H. (2011). Κίνητρα και προσωπικότητα (Ρ. Καρακατσάνη, μετάφ). Αιώρα.
McCaslin, M. & Good, T.L. (1998). Moving beyond management as sheer compliance: Helping students to develop goal coordination strategies. Educational Horizons, 76(4), 169-176.
Mojavezi, A. & Tamiz, M.P. (2012). The impact of teacher self-efficacy on the students’ motivation and achievement. Theory and Practice in Language Studies, 2(3), 483-491.
Mulder, S.A. (2010). Exploring the relationships between teachers’ self-efficacy and teachers’ multicultural self-efficacy [Doctoral dissertation, University of Kentucky].
Νικολάου, Γ. (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο: Από την «ομοιογένεια» στην πολυπολιτισμικότητα. Πεδίο.
Nadelson, L.S., Boham, M.D., Conlon-Khan, L., Fuentealba, M.J., Hall, C.J., Hoetker, G.A., Hooley, D.S., Jang, B.S., Luckey, K.L., Moneymaker, K.J., Shapiro, M.A. & Zenkert, A.J. (2012). A Shifting paradigm: Preservice teachers’ multicultural attitudes and efficacy. Urban Education, 47(6), 1183-1208.
Neuner, G. (2012). Οι διαστάσεις της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Στο F. Huber (Επιμ.), Διαπολιτισμικές δεξιότητες για όλους: Προετοιμασία για τη ζωή μέσα σ’ έναν ετερογενή κόσμο. Έκδοση του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Παντελίδου, Α. (2020). Οι παρεμποδιστικοί παράγοντες εφαρμογής του διαπολιτισμικού μοντέλου εκπαίδευσης στην ελληνική εκπαίδευση. International Journal of Educational Innovation, 2(7), 96-106.
Παπαδοπούλου, Ζ. (2020). Η αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) και η σχέση της με τη διαχείριση της τάξης: Μια ποσοτική και ποιοτική έρευνα στους εκπαιδευτικούς των νομών Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής [Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή εργασία, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας].
Perera, H. N., Granziera, H. & McIlveen, P. (2018). Profiles of teacher personality and relations with teacher self-efficacy, work engagement, and job satisfaction. Personality and Individual Differences, 120, 171-178.
Putman, S.M. (2012). Investigating teacher efficacy: Comparing preservice and inservice teachers with different levels of experience. Action in Teacher Education, 34(1), 26-40.
Reynolds-Keefer, L. (2013). Differences in pre-service teachers’ attitudes about classroom management: Elementary and Secondary perspectives. International Education Research, 1(2), 1-7.
Roh, S.Z. (2015). Exploring the multicultural efficacy of Korean Pre-Service secondary school teachers and their experience toward multiculturalism and multicultural education. International Journal of u-and e-Service, Science and Technology, 8(8), 179-188.
Saeedi, M. (2016). EFL teacher’s attitudes and beliefs regarding classroom management style: The case of gender and teaching experiences. European Journal of Education Studies, 2(1), 58-69.
Shahzad, K. & Naureen, S. (2017). Impact of teacher self-efficacy on secondary school students’ academic achievement. Journal of Education and Educational Development, 4(1), 48-72.
Silverman, S. K. (2008). The Teachers’ Sense of Multicultural Efficacy Scale: Construction and validation. Retrieved 1/2/2020 from https://kb.osu.edu/bitstream/handle/1811/32049/
Hayes_Research_Forum_Paper_-_Silverman.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Siwatu, K.O. (2011). Preservice teachers’ culturally responsive teaching self-efficacy-forming experiences: A mixed methods study. The Journal of Educational Research, 104(5), 360-369.
Siwatu, K.O. (2007). Preservice teachers’ culturally responsive teaching self-efficacy and outcome expectancy beliefs. Teaching and Teacher Education, 23, 1086-1101.
Skaalvik, E.M. & Skaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology, 99(3), 611- 625.
Spinthourakis, J.A., Aktan, E., & Korhonen, R. (2010). Primary and early childhood teacher education and multicultural efficacy. In P. Cunningham, & N. Fretwell (Eds.), Lifelong learning and active citizenship (pp.215-225). London: CiCe.
Τσαμπαρλή, Α. (2011). Η ψυχαναλυτική προσέγγιση της οικογένειας. Παπαζήση.
Tschannen-Moran, M. & Hoy, A.W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 77(7), 783-805.
Unal, Z. & Unal, A. (2009). Comparing beginning and experienced teachers’ perceptions of classroom management beliefs and practices in elementary schools in Turkey. The Educational Forum, 73(3), 256-270.
Walker, N.L. (2019). Teacher perceptions of intercultural sensitivity and their classroom management practices: An empirical study among middle and high school teachers in a Georgia school system [Doctoral dissertation, Columbus State University].
Weiner, B. (2010). Attribution theory. In T. O’Connor & C. Sandis (Eds.), A companion to the philosophy of action (pp. 366-373). Wiley-Blackwell.
Χατζηχρήστου, Χ.Γ. (2010). Εισαγωγή στη σχολική ψυχολογία. Ελληνικά Γράμματα.
Χατζηχρήστου, Χ., Πολυχρόνη, Φ., Μπεζεβέγκης, Η. & Μυλωνας, Κ. (2011). Διερεύνηση εξελικτικών χαρακτηριστικών σχολικής και ψυχοκοινωνικής προσαρμογής παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας με βάση το σταθμισμένο τεστ Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής. Ψυχολογία, 18(4), 503-524.
Young, J.R., Young, J.L., Fox, B.L., Levingston, E.R.J., & Tholen, Α. (2019). We would if we could: Examining culturally responsive teaching self-efficacy in a middle school mathematics methods course. Northwest Journal of Teacher Education, 14(1).
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)