Η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης. Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Oct 28, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
ενδοσχολική επιμόρφωση επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών αντιλήψεις εκπαιδευτικών θεωρία της δραστηριότητας
Πασχαλίνα Στυλιανού
Περίληψη

Η  ενδοσχολική επιμόρφωση  είναι μια οριζόντια μορφή επιμόρφωσης μέσω της οποίας οι εκπαιδευτικοί  μπορούν να καταρτιστούν και να ενδυναμωθούν, προκειμένου να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στο έργο τους.  Σε μια εποχή που η ενδοσχολική επιμόρφωση καταγράφεται ως οργανωτική υποχρέωση του διευθυντή του σχολείου, η διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών είναι αναγκαία για την κατανόηση των πρακτικών και των αποφάσεών τους. Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών διαδραματίζουν βασικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο φιλτράρουν τις πληροφορίες και καθορίζουν τι θεωρείται σημαντικό και έχει αξία για τα παιδιά. Η περιγραφή της διδακτικής πρακτικής τους αντανακλά το σχολικό κλίμα καθώς και την κοινωνικά δομημένη κουλτούρα τους, η οποία διαμορφώνεται από τα πολλά πλαίσια στα οποία είναι ενταγμένοι (σχολείο, κοινότητα, εκπαιδευτικό σύστημα, αναλυτικό πρόγραμμα). Η παρούσα ποιοτική έρευνα διερευνά τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ενδοσχολική επιμόρφωση και την αξία της για την επαγγελματική τους ανάπτυξη. Η έρευνα αξιοποιεί τη θεωρία της δραστηριότητας ως εργαλείο ανάλυσης για να φωτίσει το πλαίσιο δράσης των εκπαιδευτικών και να ερμηνεύσει τα ερευνητικά δεδομένα, καθώς είναι μια θεωρία μάθησης και ένα εργαλείο ανάλυσης που δίνει ιδιαίτερη σημασία  στο πλαίσιο εντός του οποίου αναπτύσσουν τη δράση τους οι εκπαιδευτικοί.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Πασχαλίνα Στυλιανού, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου για την Αειφορία, ΠΕ70, PhD

Αναφορές
Bannister, N. A. (2015). Reframing practice: Teacher learning through interactions in a collaborative group. Journal of the Learning Sciences, 24(3), 347-372
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Research Brief. Learning Policy Institute.
Engeström, Y. (1996). Development as breaking away and opening up: A challenge to Vygotsky and Piaget. Swiss Journal of Psychology, 55, 126-132
Engeström, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. In Y. Engeström, R. Miettinen, & R.-L. Punamäki (Eds.), Perspectives on activity theory (pp. 19–38). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511812774.003
Gallimore, R., & Tharp, R. (1990). Teaching mind in society: Teaching, schooling, and literate discourse. Vygotsky and education: Instructional implications and applications of sociohistorical psychology, 175-205.
Groundwater-Smith, S. & Mockler, N. (2012). Sustaining professional learning networks: The Australasian challenge. In C. Day (Ed.), The Routledge Handbook of Teacher and School Development (pp. 506–515), London: Routledge
Gutiérrez, K. D. (2008). Developing a sociocritical literacy in the third space. Reading research quarterly, 43(2), 148-164.
Καραλής, Θ. (2005). Σχεδιασμός Διοίκηση, Αξιολόγηση προγραμμάτων Εκπαίδευσης ενηλίκων (τ.2). Πάτρα: ΕΑΠ
Kayi-Aydar, H. (2015). Teacher agency, positioning, and English language learners: Voices of pre-service classroom teachers. Teaching and Teachers education, 45, 94-103
Λιακοπούλου, Μ. (2014). Η σχολική μονάδα ως εστία επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών. Στο Ζ. Παπαναούμ ,Μ. Λιακοπούλου (Επιμ.). Υποστηρίζοντας την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών : εγχειρίδιο επιμόρφωση (σσ. 1-26). Αθήνα, Υ.ΠΑΙ.Θ, ανακτήθηκε 20 Ιουνίου 2019 από http://www.diapolis.auth.gr/epimorfotiko_uliko/images/pdf/keimena/odigos/papanaoum.pdf
Μαλλιαρού, Γ. (2018). Η επαγγελματική ανάπτυξη και συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικά προγράμματα: δυνατότητες και περιορισμοί. Διπλωματική Εργασία. Βόλος: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Mansour, N. (2013). Consistencies and inconsistencies between science teachers’ beliefs and practices. International Journal of Science Education, 35(7), 1230–1275
Ξωχέλλης, Π. & Παπαναούμ, Ζ. (2000). Η ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: ελληνικές εμπειρίες 1997-2000. Θεσσαλονίκη.
Ορφανίδου, Χ., Κεδράκα Κ. (2020). Αειφόρος Σταδιοδρομία: Ένα Σχέδιο Επαγγελματικής Ανάπτυξης για Εκπαιδευτικούς (Εργαστήριο). 3ο Διεθνές Βιωματικό Συνέδριο Εφαρμοσμένης Διδακτικής «Νέες Προκλήσεις στην Εκπαίδευση». Δράμα, 2-4/10/20. Στο: Σ. Κιουλάνης, Α. Πασχαλίδου και Α. Γεωργιάδου (Επιμ), 3ο Διεθνές Βιωματικό Συνέδριο Εφαρμοσμένης Διδακτικής. Νέες Προκλήσεις στην Εκπαίδευση, 1032 – 1038
Opfer, V. D., Pedder, D. G., & Lavicza, Z. (2011). The Role of Teachers’ Orientation to Learning in Professional Development and Change: A National Study of Teachers in England. Teaching and Teacher Education, 27, 443-453
Παπαναούμ, Ζ. (2007). Ενδοσχολική επιμόρφωση (των εκπαιδευτικών). Στο Π. Ξωχέλλης (Επιμ.), Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη:Κυριακίδης, 257-260.
Saka, Y., Southerland, Sh., Brooks, J. (2009). Becoming a member of a school community while working toward science education reform: Teacher Induction from a cultural historical activity theory (CHAT) perspective. Science Education, 93(6), 996-1025
Sales, A., Traver, J., Garcıa, R. (2011). Action research as a school-based strategy in intercultural professional development for teachers. Teaching and Teacher Education, 27(5), 911-919
Στυλιανού, Π., Πλακίτση, Κ. (2018). Η επαγγελματική ανάπτυξη και αλλαγή στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών υπό το πρίσμα της Cultural Historical Activity Theory. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα και Πράξη, 62-63, 99-113
Στυλιανού, Π. (2019). «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως εργαλείο επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών των Φυσικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπ/ση. Οι αντιλήψεις, προθέσεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών υπό το φως της Θεωρίας δραστηριοτήτων (Cultural Historical Activity Theory)».Διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Παιδαγωγική Σχολή, Τμήμα Νηπιαγωγών. Ιωάννινα 2019.
Van Veen,K., Sleegers, P., Van de Ven, P-H. (2005). One teacher's identity, emotions, and commitment to change: A case study into the cognitive–affective processes of a secondary school teacher in the context of reforms. Teaching and Teacher Education, 21(8), 917-934
Zembylas, M. (2003). Emotions and teacher identity: A poststructural perspective. Teachers and Teaching, 9(3), 213-238.