Εμείς και οι άλλοι, ταυτότητα και μνήμη στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα: Μια εκπαιδευτική δράση στο Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας
Περίληψη
Η μάθηση στη σύγχρονη εκπαίδευση δεν συνδέεται αποκλειστικά και μόνο με το χώρο του σχολείου, καθώς μπορεί να πραγματοποιηθεί και έξω από αυτόν. Άλλωστε, η μάθηση αντιμετωπίζεται ως μια ενεργητική διαδικασία, που βασίζεται στη συνεργασία των μαθητών, στην ανταλλαγή απόψεων και στη διερεύνηση των δεδομένων, που οδηγούν στο σχηματισμό γνώσεων, στη διαμόρφωση πεποιθήσεων και στον επαναπροσδιορισμό στάσεων. Η δυναμική της ενεργητικής μάθησης υπαγορεύει και τις αρχές για το σχεδιασμό και τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων, που πρόκειται να υλοποιηθούν εκτός σχολικών αιθουσών. Ένα τέτοιο περιβάλλον μάθησης με ενισχυμένη μαθησιακή δυναμική είναι και ο χώρος του μουσείου. Στο χώρο αυτό δεν παρουσιάζεται στο κοινό απλά μια ιστορία, αλλά εκτίθενται αντικείμενα τα οποία εμπεριέχουν ιδέες και παρακινούν τους επισκέπτες να στοχαστούν πάνω σε αυτές και να ανακαλύψουν νοήματα και συναισθήματα. Με γνώμονα την αξιοποίηση της δυναμικής του χώρου του μουσείου ως ενεργού περιβάλλοντος μάθησης, σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε το εκπαιδευτικό πολιτισμικό πρόγραμμα «Δια-πολις: Ο άλλος ως Εαυτός και ο Εαυτός ως άλλος» με επιστημονικό υπεύθυνο τον αναπληρωτή καθηγητή του ΔΠΘ Σίμο Παπαδόπουλο και την διεπιστημονική του ομάδα.
Σκοπός του προγράμματος ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών-συμμετεχόντων πάνω στο ζήτημα της διαχείρισης της διαφορετικότητας μέσω της παροχής κινήτρων και ερεθισμάτων για την ανακάλυψη του Άλλου. Βασικά εργαλεία της προσπάθειας αυτής ήταν η τέχνη και ο πολιτισμός, όπως παρουσιάζονται σε σημαντικούς μουσειακούς χώρους σε Αθήνα, Αλεξανδρούπολη και Βρυξέλλες. Στο πλαίσιο του προγράμματος, η ομάδα των μαθητών από τις Βρυξέλλες υπό την καθοδήγηση ομάδας εμψυχωτών εκπαιδευτών δραστηριοποιήθηκε στο Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο οποίο πραγματοποίησε την εκπαιδευτική της δράση μέσω 3 επισκέψεων κατά τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2021. Κατά τις επισκέψεις τους, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον πολιτισμικό χώρο του μουσείου, να ανακαλύψουν την μόνιμη έκθεσή του, και τα μηνύματα που είναι ενσωματωμένα σε αυτήν. Συμμετείχαν σε καλλιτεχνικές και εικαστικές δράσεις και επικοινώνησαν διαδικτυακά με τους συμμαθητές τους από την Αθήνα και την Αλεξανδρούπολη.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Ζάννη Α., & Τελειώνη Δ. (2023). Εμείς και οι άλλοι, ταυτότητα και μνήμη στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα:: Μια εκπαιδευτική δράση στο Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 12(2), 70–101. https://doi.org/10.12681/hjre.34134
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Τα πνευματικά δικαιώματα των άρθρων του περιοδικού ανήκουν στους συγγραφείς. Τα άρθρα διατίθενται με άδειες Creative Commons CC-BC-SA 4.0