We and the others, identity and memory in the European reality: An educational activity at the House of European History


Published: Jul 1, 2023
Keywords:
Interculturalism cooperative learning museum diverisity educational programs
Anastasia Ζanni
https://orcid.org/0009-0007-0252-5328
Daphne Telioni
https://orcid.org/0009-0000-9455-2815
Abstract

Learning in modern education is not only connected to the school environment. Nowadays learning is viewed as an active process, based on student collaboration, the exchange of opinions and the exploration of data, leading to the formation of knowledge, the acquisition of beliefs and the redefinition of attitudes. The dynamic of active learning also dictates the principles for the design and development of educational programs and activities, which are to be implemented outside the classroom. The museum is, indeed, such an environment, with enhanced learning dynamics. In this environment, stories are not simply presented to the public. Instead, the exhibits contain ideas and motivate visitors to reflect on them and discover new meanings and feelings. The educational and cultural program “Dia-polis: The Other as Self and the Self as Other” was designed by the scientific manager, the associate professor of DTH Simos Papadopoulos and his interdisciplinary team, and was implemented based on the dynamics of the museum space as an active learning environment.


The purpose of the program was to raise the awareness of the participants on the issue of managing diversity, by providing incentives and stimuli for the discovery of the “Other”. Art and culture were the basic tools of this effort, as presented in important museum spaces in Athens, Alexandroupolis and Brussels. The Brussels group visited the House of European History three times during the months of November and December 2021. During their visits, the students had the opportunity to get to know the cultural space of the museum, to discover its permanent exhibition, and the messages embedded in it. They participated in artistic and visual collaborative actions, and finally, based on the culturally imported information, they communicated online with their classmates from Athens and Alexandroupolis.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Banks, J. (2015). Cultural Diversity and Education. Foundations, Curriculum and teaching. Boston: Allyn & Bacon.
International Council of Museums (2022), Extraordinary General Assembly, Prague, Wednesday 24 August 2022. Retrieved 13/03/2023 from: https://icom.museum/wp-content/uploads/2022/07/EN_EGA2022_MuseumDefinition_WDoc_Final-2.pdf.
Meer, N., & Modood, T., (2012), How does Interculturalism contrast with Multiculturalism, Journal of Intercultural Studies, 33(2), 175-196. https://doi.org/10.1080/07256868.2011.618266.
Ασκούνη, Ν., Θάνος, Θ., & Μπουκουβάλα, Π. (2021). Εθνοπολιτισμικές διαφορές και ανισότητες στην εκπαίδευση: κοινωνικοί αποκλεισμοί και πορείες ένταξης, Αθήνα: Gutenberg.
Γκέφου-Μαδιανού, Δ. (2020). Πολιτισμός και εθνογραφία: από τον εθνογραφικό ρεαλισμό στην πολιτισμική κριτική, Αθήνα: εκδόσεις Πατάκης.
Καραγιάννη, Α. & Παπαδόπουλος, Σ. (2020). Διαχείριση της μνήμης σε μουσειακό περιβάλλον: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα θεατρικής διερεύνησης, Μέντορας, 17-18, 17-173. Retrieved 15/03/2023 from: http://iep.edu.gr/library/images/uploads/psifiako_yliko/mentoras/issue17-18/Μέντορας_Τεύχη_17-18.pdf.
Καρακατσάνη, Δ. & Πλιόγκου, Β. (2020). Σύγχρονες τάσεις στην παιδαγωγική θεωρία και πρακτική: Δημοκρατία – πολιτειότητα – ετερογένεια, Αθήνα: Gutenberg.
Λοΐζος, Σ. (2021), Πρακτικές διδασκαλίας για τη διαπολιτισμικής αγωγή με τη χρήση νέων μέσων, Αθήνα: εκδόσεις Ίων.
Νικονάνου, Ν. & Νάνου, Ε. (2015). Το Μουσείου ως χώρος μάθησης, ψυχαγωγίας και έμπνευσης. Εφαρμογή και αξιολόγηση επιμορφωτικού προγράμματος, MuseumEdu-Εκπαίδευση και Έρευνα σε Πολιτισμικά Περιβάλλοντα, 1, 9-36. Retrieved 09/03/2023 from: http://museumedulab.ece.uth.gr/main/sites/default/files/E%201.%20MUSEUMS%20AS%20PLACES%20FOR%20LEARNING,%20ENJOYMENT%20&%20INSPIRATION%20(gr),%20N.%20Nikonanou%20&%20I.%20Nakou%20pdf..pdf.
Παπαδόπουλος, Δ. (2020). Η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και ο ρόλος του σχολείου-εκπαιδευτικού στην επικοινωνία με οικογένειες με πολυπολιτιστικό υπόβαθρο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Περιφέρειας Αττικής, Multilingual Academic Journal of Education and Social Sciences, 8(1), 249-267. DOI: 10.46886/MAJESS/v8-i1/7335.
Παπαδόπουλος, Σ. (2016). Πολιτισμός στο σχολείο του 21ου αιώνα. Ποιος Πολιτισμός; Στο: Σ. Παπαδόπουλος (επιμ.), Τέχνη και Πολιτισμός στο σχολείο του 21ου αιώνα. Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας, Αλεξανδρούπολη, 21-06-2015, 89-95, Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Retrieved 17/03/2023 from: https://eclass.duth.gr/modules/document/index.php?course=ALEX03235&download=/5f7ebcf5nDMd.pdf.
Παρθένης, Χ. (2016). Η διαπολιτισμική εκπαίδευση απέναντι σε νέες προκλήσεις, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Φιλιππουπολίτη, Α. (2015). Εκπαιδευτικές θεωρίες και μουσειακή μάθηση. Στο: Ν. Νικονάνου, Α. Μπούνια, Α. Φιλιππουπολίτη, Α. Χουρμουζιάδη & Ν. Γιαννούτσου, Μουσειακή Μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα. 27-50, Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών - Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Retrieved 11/03/2023 from: https://repository.kallipos.gr/handle/11419/712.
Ιστοσελίδες