Οι ψυχοκοινωνικές δυνάμεις του θάρρους και της αισιοδοξίας: η συμβολή τους στην ενίσχυση της αυτο-αποτελεσματικότητας και στη διαμόρφωση της διαδικασίας λήψης επαγγελματικών αποφάσεων στους εφήβους
Περίληψη
Σκοπός της μελέτης ήταν η εξέταση των ψυχοκοινωνικών δυνάμεων του θάρρους και της αισιοδοξίας και η επίδρασή τους στη γενικευμένη αυτο-αποτελεσματικότητα και τη διαδικασία λήψης επαγγελματικών αποφάσεων. Περαιτέρω, η έρευνα αναζήτησε την επίδραση του φύλου και της τάξης φοίτησης στις προαναφερθείσες μεταβλητές. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 232 μαθητές/τριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (112 μαθητές και 120μαθήτριες), οι οποίοι συμπλήρωσαν τα παρακάτω ερωτηματολόγια: (α) Κλίμακα Θάρρους (Νorton & Weiss, 2009), (β) Ερωτηματολόγιο για το Νόημα της Ζωής (Steger et al., 2006), (γ) Ερωτηματολόγιο Χαρακτηριστικών Λήψης Επαγγελματικής Απόφασης (Gati etal., 2010) και (δ) Κλίμακα Γενικευμένης Αυτοαποτελεσματικότητας (Jerusalem & Schwarzer, 1992). Από τα αποτελέσματα της μελέτης διαφάνηκε, αρχικά, η επίδραση του φύλου και της τάξης φοίτησης στην κλίμακα του θάρρους, στην αυτοαποτελεσματικότητα καθώς και σε ορισμένες υποκλίμακες του Ερωτηματολογίου Χαρακτηριστικών Λήψης Επαγγελματικής Απόφασης. Περαιτέρω, αναδείχθηκε η στατιστικά σημαντική θετική συσχέτιση του θάρρους με την γενικευμένη αυτοαποτελεσματικότητα και με τις υποκλίμακες «Ταχύτητα λήψης της τελικής απόφασης» και «Επιδίωξη για το ιδανικό επάγγελμα», τις οποίες μπορεί να προβλέψει θετικά και στατιστικά σημαντικά. Επίσης, αναδείχθηκε η αρνητική συσχέτιση του θάρρους με τις υποκλίμακες «Επιθυμία να ευχαριστήσεις τους άλλους-εξάρτηση» και «Αναζήτηση συμβουλής από άλλους» τις οποίες μπορεί να προβλέψει αρνητικά και στατιστικά σημαντικά. Η ψυχοκοινωνική δύναμη της αισιοδοξίας βρέθηκε να έχει θετική συσχέτιση με την υποκλίμακα «Συλλογή και επεξεργασία πληροφοριών» και τη γενικευμένη αυτοαποτελεσματικότητα τις οποίες μπορεί να προβλέψει θετικά. Τα ευρήματα της μελέτης συζητούνται προκειμένου για την αξιοποίησή τους στον σχεδιασμό παρεμβάσεων Επαγγελματικής Συμβουλευτικής που θα συντελέσουν στην ανάπτυξη, καλλιέργεια και αξιοποίηση των συγκεκριμένων ψυχοκοινωνικών δυνάμεων και θα διευκολύνουν την επαγγελματική ανάπτυξη των εφήβων.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Χαροκοπάκη Α., Κάμτσιος Σ., & Ρούβαλη Β. (2024). Οι ψυχοκοινωνικές δυνάμεις του θάρρους και της αισιοδοξίας: η συμβολή τους στην ενίσχυση της αυτο-αποτελεσματικότητας και στη διαμόρφωση της διαδικασίας λήψης επαγγελματικών αποφάσεων στους εφήβους. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 13(1), 1–28. https://doi.org/10.12681/hjre.35445
- Τεύχος
- Τόμ. 13 Αρ. 1 (2024)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Τα πνευματικά δικαιώματα των άρθρων του περιοδικού ανήκουν στους συγγραφείς. Τα άρθρα διατίθενται με άδειες Creative Commons CC-BC-SA 4.0