Διερεύνηση των προσδοκιών των εκπαιδευτικών από την επιμόρφωση στο πεδίο των καινοτόμων διδακτικών μεθόδων


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: avr. 5, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Επιμόρφωση Καινοτόμες Διδακτικές Μέθοδοι Αντιλήψεις των Εκπαιδευτικών Προσδοκίες των Εκπαιδευτικών
Αθανάσιος Κωνσταντίνου Κούλης
Γεώργιος Μπαγάκης
Περίληψη

Η αξιοποίηση καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων, όπως η μάθηση σε ομάδες και η μέθοδος project, δύναται να συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των μαθητών, βασικό ζητούμενο του σύγχρονου σχολείου. Κατάλληλες δραστηριότητες επαγγελματικής ανάπτυξης μπορούν να προετοιμάσουν τους εκπαιδευτικούς με τρόπο τέτοιο, ώστε η εφαρμογή των εν λόγω μεθόδων να είναι τω όντι αποτελεσματική. Η άρτια αυτή προετοιμασία προϋποθέτει το συνυπολογισμό των αντιλήψεων, των αναγκών και των προσδοκιών των εκπαιδευτικών στο σχεδιασμό των προγραμμάτων, κάτι που σπανίως συμβαίνει στην ελληνική περίπτωση. Η παρούσα έρευνα στόχευσε στη διερεύνηση των προσδοκιών των εκπαιδευτικών αναφορικά με τη συμβολή της επαγγελματικής ανάπτυξης στην εφαρμογή καινοτόμων διδακτικών προσεγγίσεων. Η καταγραφή αυτών δύναται να αναδείξει τις αντιλήψεις τους αναφορικά με τις όποιες καινοτομίες, το βαθμό στον οποίο κατέχουν την απαραίτητη γνώση για την αξιοποίησή τους, αλλά και το τι τελικά επιζητούν από τα συναφή προγράμματα επιμόρφωσης, σκιαγραφώντας έτσι τις ειδικότερες επιμορφωτικές τους ανάγκες και παρέχοντας σαφείς κατευθύνσεις για το σχεδιασμό αποτελεσματικότερων τέτοιων προγραμμάτων. Για το λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε μια ποιοτική έρευνα, στο πλαίσιο της οποίας διεξήχθησαν 32 ημιδομημένες συνεντεύξεις και η οποία αποτελεί ένα μικρό μέρος ευρύτερης έρευνας αναφορικά με την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής ανέδειξαν, μεταξύ άλλων, την έντονη ανάγκη και επιθυμία των εκπαιδευτικών για επιμόρφωση στο πεδίο των καινοτόμων διδακτικών μεθόδων, τις υψηλές τους προσδοκίες από τέτοιου περιεχομένου προγράμματα, αλλά και συγκεκριμένα εμπόδια που δεν έχουν επιτρέψει, ως ώρας, σε συναφείς επιμορφωτικές δράσεις να τελεσφορήσουν στο ελληνικό πλαίσιο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Αθανάσιος Κωνσταντίνου Κούλης, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Μεταδιδακτορικός Ερευνητής, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Γεώργιος Μπαγάκης, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Ομότιμος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Αναφορές
Abrami, P. C., Poulsen, C., & Chambers, B. (2004). Teacher Motivation to Implement an Educational Innovation: Factors Differentiating Users and Non-Users of Cooperative Learning. Educational Psychology, 24, 201-216.
An, Y. (2013). Systematic design of blended PBL: Exploring the design experiences and support needs of PBL novices in an online environment. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 13(1), 61-79.
Avalos, B. (2011). Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years. Teaching and teacher education, 27(1), 10- 20.
Beets, M. W., Flay, B. R., Vuchinich, S., Acock, A. C., Li, K.-K., & Allred, C. (2008). School Climate and Teachers’ Beliefs and Attitudes Associated with Implementation of the Positive Action Program: A Diffusion of Innovations Model. Prevention Science, 9(4), 264–275.
Bitan-Friedlander, N., Dreyfus, A., & Milgrom, Z. (2004). Types of “teachers in training”: the reactions of primary school science teachers when confronted with the task of implementing an innovation. Teaching and Teacher Education, 20(6), 607–619.
Bruster, B. G. & Peterson, B. R. (2013). Using critical incidents in teaching to promote reflective practice. Reflective Practice, 14(2), 170-182.
Capraro, R. M., Capraro, M. M., Scheurich, J. J., Jones, M., Morgan, J., Huggins, K. S., ... Han, S. (2016). Impact of sustained professional development in STEM on outcome measures in a diverse urban district. The Journal of Educational Research, 109(2), 181–196.
Cavanaugh, C.S. (2001). The Effectiveness of Interactive Distance Education Technologies in K-12 Learning: A Meta-Analysis. International Journal of Educational Telecommunications, 7(1), 73-88.
Chan, K. W., & Galton, M. (1999). Cooperative learning in Hong Kong schools: Attitudes of teachers and pupils towards co-operative group work. (ERIC Document Reproduction Service No. ED435609)
Chianson, M. M., Kurumeh, M. S., & Obida, J. A. (2010). Effect of cooperative learning strategy on students’ retention in circle geometry in secondary schools in Benue State, Nigeria. American Journal of Scientific and Industrial Research, 2(1), 33-36.
Chong, W. H., Klassen, R. M., Huan, V. S., Wong, I., & Kates, A. D. (2010). The Relationships Among School Types, Teacher Efficacy Beliefs, and Academic Climate: Perspective from Asian Middle Schools. The Journal of Educational Research, 103(3), 183-190.
Clement, M., & Vanderberghe, R. (2000). Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad)venture? Teaching and Teacher Education, 16(1), 81-101.
Cohen, D. K., & Hill, H. (1997, March). Policy, practice, and learning. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
Cohen, D. K., & Ball, D. L. (2007). Educational innovation and the problem of scale. In B. Schneider & S. K. McDonald (Eds.), Scale-up in education: Ideas in principle (Vol. 1, pp. 19-36). Plymouth: Rowman & Littlefield.
Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2012). School climate and socio-emotional learning: Predicting teacher stress, job satisfaction, and teaching efficacy. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1189-1204.
Cornell, N. A., & Clarke, J. H. (1999). The Cost of Quality: Evaluating a Standards-Based Design Project. NASSP Bulletin, 83(603), 91–99.
Curtis, D. (2002). The power of projects. Educational Leadership, 60(1), 50–53.
Darling-Hammond, L. (1998). Policy and Change: Getting Beyond Bureaucracy. In A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan, & D. Hopkins (Eds), International Handbook of Educational Change (pp. 642-667). Dordrecht: Springer Netherlands.
Darling-Hammond, L. (2017). Teacher education around the world: What can we learn from international practice? European Journal of Teacher Education, 40(3), 291–309.
Davies, B. (1993). Tools for teaching. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers.
Dewey, J. (1933). How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, MA: D.C. Heath & Co Publishers.
Dweck, C. S. (2012). Mindsets and human nature: Promoting change in the Middle East, the schoolyard, the racial divide, and willpower. American Psychologist, 67(8), 614-622.
Erdem, A. (2009). Preservice teachers’ attitudes towards cooperative learning ın mathematics course. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1668–1672.
Evers, W. J. G., Brouwers, A., & Tomic, W. (2002). Burnout and self-efficacy: A study on teachers’ beliefs when implementing an innovative educational system in the Netherlands. British Journal of Educational Psychology, 72(2), 227–243.
Fallik, O., Eylon, B.-S., & Rosenfeld, S. (2008). Motivating Teachers to Enact Free-Choice Project-Based Learning in Science and Technology (PBLSAT): Effects of a Professional Development Model. Journal of Science Teacher Education, 19(6), 565–591.
Forghani-Arani, N., Cerna, L., & Bannon, M. (2019). The lives of teachers in diverse classrooms. OECD Education Working Papers, No. 198. Paris: OECD Publishing.
Fullan, M. G. (1985). Change processes and strategies at the local level. Elementary School Journal, 85, 391-421.
Zakaria, E., Chin, L. C., & Daud, Y. (2010). The Effects of Cooperative Learning on Students’ Mathematics Achievement and Attitude toward Mathematics. Journal of Social Sciences, 6(2), 272-275.
Zeichner, K. M. & Liston, D. P. (1996). Reflective teaching: An introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Zeichner, K. M.; Dahlstrom, L. (Eds.). (1999). Democratic teacher education reform in Africa: the case of Namibia. Boulder, Colorado: Westview Press.
Ghaith, G., & Yaghi, H. (1997). Relationships among experience, teacher efficacy, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 13(4), 451–458.
Gillies, R. M. (2014). Cooperative learning: Developments in research. International Journal of Educational Psychology, 3(2), 125-140.
Gillies, R. M., & Boyle, M. (2010). Teachers' reflections on cooperative learning: Issues of implementation. Teaching and Teacher Education, 26(4), 933-940.
Gray, K. C. (2001). Teachers’ Perceptions of Innovation Adoption. Action in Teacher Education, 23(2), 30–35.
Grayson, J. L., & Alvarez, H. K. (2008). School climate factors relating to teacher burnout: A mediator model. Teaching and Teacher Education, 24(5), 1349–1363.
Guskey, T. R. (1986). Staff development and the process of teacher change. Educational Researcher, 15, 5–12.
Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instrucional innovation. Teaching and Teacher Education, 4, 63–69.
Han, S., Yalvac, B., Capraro M. M., & Capraro, R. M. (2015). In-service Teachers’ Implementation and Understanding of STEM Project Based Learning.Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 63-76
Hixson, N., Ravitz, J., & Whisman, A. (2012). Extended Professional Development in Project-Based Learning: Impacts on 21st Century Teaching and Student Achievement. Charleston, WV: West Virginia Department of Education.
Horan, C., Lavaroni, C., & Beldon, P. (1996). Observation of the Tinker Tech Program students for critical thinking and social participation behaviors. Novato, CA: Buck Institute for Education.
Iksan, Z. H., Nor, S. N. A. M., Mahmud, S. N., & Zakaria, E. (2014). Applying the Principle of “Lesson Study” in Teaching Science. Asian Social Science, 10(4), 108-113.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2009). An Educational Psychology Success Story: Social Interdependence Theory and Cooperative Learning. Educational Researcher, 38(5), 365-379.
Kagan, S., & Kagan, M. (2009). Kagan Cooperative Learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing
Kaldi, S., Filippatou, D., & Govaris, C. (2011). Project-based learning in primary schools: effects on pupils' learning and attitudes. Education 3–13, 39(1), 35-47.
Karras, K., & Oikonomidis, V. (2015). In-service teachers’ education in Greece. In K. Karras & C. Wolhuter (Eds.), International Handbook of Teacher Education Training and Re-training systems in Modern World (pp. 153-189). London: HM Studies & Publishing.
Kohn, A. (1992). Resistance to cooperative learning: Making sense of its deletion and dilution. Journal of Education, 174, 38-55.
Kolmos, A., Du, X., Dahms, M., & Qvist, P. (2008). Staff Development for Change to Problem Based Learning. International Journal of Engineering Education 24(4), 772-782.
Kose, S., Sahin, A., Ergun, A., & Gezer, K. (2010). The effects of cooperative learning experience on eighth grade students' achievement and attitude toward science. Education, 131(1), 169-180.
Koutselini, M. (2008). Teacher Misconceptions and Understanding of Cooperative Learning: An Intervention Study. The Journal of Classroom Interaction, 43(2), 34-44.
Lieberman, A. (1994). Teacher development: commitment and challenge. In P. P. Grimmett & J. Neufeld (Eds.), Teacher development and the struggle for authenticity: Professional growth and restructuring in the context of change (pp. 15-30). New York: Teachers College Press.
Liu, M., & Hsiao, Y. (2002). Middle school students as multimedia designers: A project-based learning approach. Journal of Interactive Learning Research 13(4), 311–337.
Marble, S. (2007). Inquiring into Teaching: Lesson Study in Elementary Science Methods. Journal of Science Teacher Education, 18(6), 935-953.
Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (1997). Enacting project-based science: Challenges for practice and policy. Elementary School Journal, 97, 341–358.
Marx, R. W., Freeman, J. G., Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (1998). Professional development of science teachers. In B. J. Fraser & K. G. Tobin (Eds.), International handbook of science education (pp. 667–680). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
McGrath, D. (2002). Getting Started with Project-Based Learning. Learning and Leading with Technology, 30(3), 42-50.
McLaughlin, M. W., & Zarrow, J. (2001). Teachers engages in evidence-based reform: trajectories of teachers’ inquiry, analysis, and action. In A. Lieberman & L. Miller (Eds.), Teachers caught in the action: professional development that matters (pp. 79-101). New York: Teachers College Press.
Morris, P., Chan, K. K., & Ling, L. M. (2000). Changing primary schools in Hong Kong: perspectives on policy and its impact. In C. Day, A. Fernandez, T. E. Hauge, & J. Moller (Eds.), The life and work of teachers: international perspectives in changing times (pp. 38-54). London: Falmer Press.
Naz, F., & Murad, H. (2017). Innovative Teaching Has a Positive Impact on the Performance of Diverse Students. SAGE Open, 7(4).
Norwich, B., & Jones, J. (Eds.). (2014). Lesson Study: Making a Difference to Teaching Pupils with Learning Difficulties. New York: Bloomsbury Academic.
Ozel, S. (2013). Who, when, and where. In R. M. Capraro, M. M. Capraro & J. Morgan (Eds.), STEM Project-based learning: An integrated science technology engineering and mathematics (STEM) approach (pp. 41-46). Rotterdam, Netherlands: Sense.
Özer, N. & Beycioglu, K. (2010). The relationship between teacher professional development and burnout. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4928-4932.
Pokhrel, T. R., & Behera, S. K. (2016). Expectations of Teachers from Teachers Professional Development Program in Nepal. American Journal of Educational Research 4(2), 190-194
Putnam, R. T., & Borko, H. (2000). What do new views of knowledge have to say about research on teacher learning. Educational Researcher, 29(1), 4–15
Reynolds, A., Ross, S. M., & Rakow, J. H. (2002). Teacher retention, teaching effectiveness, and professional preparation: A comparison of professional development school and non-professional development school graduates. Teaching and Teacher Education, 18(3), 289-303.
Rosenfeld, M., & Rosenfeld, S. (1999, August). Understanding the ‘surprises’ in PBL: An exploration into the learning styles of teachers and their students. Paper presented at the European Association for Research in Learning and Instruction (EARLI), Gothenburg, Sweden.
Saborit, J. A. P., Fernández-Río, J., Cecchini Estrada, J. A., Méndez-Giménez, A., & Alonso, D. M. (2016). Teachers’ attitude and perception towards cooperative learning implementation: Influence of continuing training. Teaching and Teacher Education, 59, 438–445.
Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How professionals think in action. London: Temple Smith.
Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
Slavin, R. E. (2011). Student Team Learning: A Practical Guide to Cooperative Learning (3rd ed.). Washington DC: National Education Association.
Slavin, R. E., Sheard, M., Hanley, P., Elliott, L., Chambers, B., & Cheung, A. (2013). Effects of co-operative learning and embedded multimedia on mathematics learning in key stage 2: Final Report. Institute for effective education. University of York.
Solomon, G. (2003). Project-Based Learning: a Primer. Technology and Learning, 23(6), 20-30.
Staples, D. S., Hulland, J. S., & Higgins, C. A. (1999). A self-efficacy theory explanation for the management of remote workers in virtual organizations. Organization Science, 10(6), 758-776.
Thanh, P. T. H. (2011). An investigation of perceptions of Vietnamese teachers and students toward cooperative learning (CL). International Education Studies, 4(1), 3-12.
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. Autodesk Foundation PBL.
Tran, V. D. (2014). The Effects of Cooperative Learning on the Academic Achievement and Knowledge Retention, International Journal of Higher Education, 3(2), 131-140.
Tran, V. D., & Lewis, R. (2012). The effects of Jigsaw Learning on Students’ Attitudes in a Vietnamese Higher Education Classroom. International Journal of Higher Education, 1(2), 1-13.
Tretten, R. & Zachariou, P. (1997). Learning about project-based learning: Assessment of project-based learning in Tinkertech schools. San Rafael, CA: The Autodesk Foundation.
Van Manen, M. (1977). Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum inquiry, 6(3), 205–228.
Ward, J. D., & Lee, C. L. (2002). A review of problem-based learning. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 20(1), 16-26.
Ward, J. R., & McCotter, S. S. (2004). Reflection as a visible outcome for preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 20(3), 243-257.
Warwick, D., Reimers, F. (1995). Hope or despair? Learning in Pakistan’s primary schools. Westport, Connecticut: Praeguer.
Webb, N. M. (2009). The teacher's role in promoting collaborative dialogue in the classroom. British Journal of Educational Psychology, 79, 1-28.
Westwood, P. (2006). Teaching and learning difficulties: Cross-curricular perspectives. Victoria, Australia: ACER.
Wurdinger, S., Haar, J., Hugg, R., & Bezon, J. (2007). A qualitative study using project-based learning in a mainstream middle school. Improving Schools, 10(2), 150–161.
Βεργίδης, Δ. (2015). Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα ως διάσταση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας, 29, 97-126.
Βεργίδης, Δ., Αναστασιάδης, Π., Καραδήμας, Ε., Φερεντίνος, Σ., Τραντάς, Π., Καρβούνης, Λ.,…, & Συρίου, Ι. (2010). Η συμβολή της διερεύνησης επιμορφωτικών αναγκών στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: Συγκριτική Ερμηνεία Αποτελεσμάτων (7ο Μέρος). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο-Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών.
Κασσωτάκης, Μ., & Αθανασοπούλου-Βραχάμη, Γ. (2011). Η συνεχιζόμενη κατάρτιση των Ελλήνων εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο: Β. Δ. Οικονομίδης (Επιμ.), Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών (σσ. 673-705). Αθήνα: Πεδίο
Κατσαρού, Ε., & Δεδούλη, Μ. (2008). Επιμόρφωση και Αξιολόγηση στο χώρο της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Κούλης, Α. Κ. (2019). Εργασιακή Ικανοποίηση και Επαγγελματική Ανάπτυξη των Εκπαιδευτικών (Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής). Διαθέσιμο από το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (Κωδ. 46922).
Ρεκαλίδου, Γ., Μουμουλίδου, Μ., Καραδημητρίου, Κ., Μαυρομάτης, Γ., & Σάλμοντ, Ε. (2013). Πιλοτική εφαρμογή του μοντέλου Lesson Study στο Πρόγραμμα Πρακτικής Κατάρτισης του ΤΕΕΠΗ – ΔΠΘ. Στο: Α. Ανδρούτσου & Σ. Αυγητίδου (Επιμ.), Η πρακτική άσκηση στην αρχική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών: Ερευνητικές προσεγγίσεις (σελ. 69-96). Αθήνα: Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Σακκούλης, Δ. & Βεργίδης, Δ. (2017). Οι επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών ειδικότητας που εργάζονται σε Δημοτικά Σχολεία του νομού Αχαΐας. Εκπαίδευση Ενηλίκων, 39, 71 – 83.
Υφαντή, Α., & Γ. Βοζαΐτης (2011). Ο ρόλος της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Στο: Β. Οικονομίδης (Επιμ.), Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών: θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις (σελ. 628-638). Αθήνα: Πεδίο.
Φώκιαλη, Π., & Ράπτης, Ν. (2008). Οι επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Ερευνητική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.