Η μετάβαση από την οικογένεια στην Προσχολική Δομή: Η διαχείριση του άγχους του νηπίου από τον Παιδαγωγό. Έρευνα Πεδίου


Δημοσιευμένα: Νοε 23, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Διαχείριση Άγχους Νηπίου Παιδαγωγοί Προσχολικής Εκπαίδευσης Μετάβαση Νηπίου Προσχολικές Δομές
Ελένη Στάμου
https://orcid.org/0009-0009-9292-086X
Αικατερίνη Πουλιμάνη
https://orcid.org/0009-0007-8414-1300
Περίληψη

Ο στόχος του άρθρου είναι η διερεύνηση του τρόπου διαχείρισης, από τους Παιδαγωγούς της προσχολικής εκπαίδευσης, του άγχους που εκδηλώνουν τα νήπια κατά τη μετάβασή τους από το οικογενειακό στο προσχολικό περιβάλλον. Οι τρόποι (πρακτικές) διαχείρισης του άγχους στο προσχολικό πλαίσιο, όπως η γνωριμία ή μη του Παιδαγωγού με τους γονείς ή το νήπιο πριν την ένταξή του σε αυτό, η παρουσία ή μη της μητέρας στο χώρο της Προσχολικής Δομής, η χρήση ή μη μεταβατικού αντικειμένου και το είδος φροντίδας που προσφέρουν οι Παιδαγωγοί κατά την ένταξή του νηπίου στην Προσχολική Δομή, εξετάζονται σε συνάρτηση με τα Δημογραφικά στοιχεία των Παιδαγωγών, όπως η ηλικία τους, τα έτη προϋπηρεσίας τους, η ειδικότητά τους και το επίπεδο σπουδών τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας αποκαλύπτουν ότι οι τρόποι διαχείρισης του άγχους του νηπίου, από τους Παιδαγωγούς, δεν εμφανίζονται με την ίδια συχνότητα και ότι η επιλογή του κάθε τρόπου διαχείρισης επηρεάζεται από τα Δημογραφικά στοιχεία των παιδαγωγών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ainsworth, M. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the Strange Situation. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
Bakermans-Kranenburg, M. J., Van IJzendoorn, M. H., & Juffer, F. (2003). Less is more: Meta-analyses of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological Bulletin, 129, 195–215.
Bark, C., Baukhage, I., & Cierpka, M. (2016). A mentalization-based primary prevention program for stress prevention during transition from family care to day care. Ental Health and prevention, 4, 49-55.
Battaglia, M., Touchette, Ι., Garon-Carrier, G., Dionne, G., Côté, S. M., Vitaro et al. (2016). Distinct trajectories of separation anxiety in the preschool years : Persistence at school entry and early-life associated factors. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 57, 39-46.
Bayer, J.K., Ukoumunne, O.C., Lucas, N., Wake M., Scalzo, K., Nicholson, J. M. (2011). Risk factors for childhood mental health symptoms: national longitudinal study of Australian children. Pediatrics, 128(4), 865–879.
Bρυνιώτη, Κ., Κυρίδης, Γ., Σιβροπούλου-Θεοδσιάδου, Ε. & Χρυσαφίδης, Κ. (2008-09). Οδηγός του γονέα. Αθήνα : Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Bowlby, J. (1973). Séparation, angoisse et colère, Paris : Presses Universitaires de France.
Coplan, R. J. & Prakash, K. (2003). Spending time with teachers: Characteristics of preschoolers who frequently elicit versus initiate interactions with teachers. Early Childhood Research Quarterly, 18, 143–158.
Δαφέρμου, Χ., Kουλούρη, Π. & Mπασαγιάννη, Ε. (2014). Οδηγός Νηπιαγωγού: Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί - Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα : Oργανισμός Eκδόσεως Διδακτικών βιβλίων Αθήνας.
Δημητρίου-Χατζηνεοφύτου, Λ. (2009). Τα 6 πρώτα χρόνια της ζωής. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα.
Delcarmen-Wiggins, R. & Carter, A. S. (2001). Assessment of infant and toddler mental health: advances and challenges. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(1), 8–10.
Docket, S. & Perry, B. (2001). Starting school: Effective Transitions. Early Childhood Research and Practice, 3 (2).
Dodge, D.T. & Colker, L.J., (1992). The Creative Curriculum for early childhood, Teaching Strategies Inc., Washington DC.
Egger, H.L. & Angold, A. (2006). Common emotional and behavioral disorders in preschool children: presentation, nosology, and epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3–4), 313–337.
Freud, S. (1990). «Au-delà du principe de plaisir », Essais de psychanalyse. Paris: Petite Bibliothèque Payot.
Giannakopoulos, G., Agapidaki, E., Dimitrakaki, C., Oikonomidou, D., Petanidou, D., Tsermidou, L., et al. (2014). Early childhood educators’ perceptions of preschoolers' mental health problems: a qualitative analysis. Annals of General Psychiatry, 13 (1), 1-6.
Γουργιώτου, Ε. (2007-2008). Διευκολύνοντας την ομαλή μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο. Κρήτη : Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών Πανεπιστημίου Κρήτης.
Jones, S., Eisenberg N., Fabes, R. A. & MacKinnon, D.P. (2002). Parents’ reactions to elementary school children’s negative emotions: relations to social and emotional functioning at school. Merrill-Palmer Quarterly, 48 (2), 133–159.
Klein, M. (1978). Essais de psychanalyse (1921-1945). Paris: PAYOT.
Κουτσουβάνου, Ε. (1996). Εισαγωγή στην προσέγγιση της “Bank Street”, Η προσέγγιση της παιδαγωγικής σχολής BANK STREET στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Οδυσσέας.
Lacan, J. (1998). Le Séminaire, livre V (1957-1958), Les formations de l’inconscient, Paris: Seuil.
Lacan, J. (2004). Le séminaire Livre X. L’angoisse. Paris: Seuil.
Layne, Α.Ε., Bernstein, G.Α. & March, J.S. (2006). Teacher Awareness of Anxiety Symptoms in Children. Child Psychiatry and Human Development, 36, 383–392.
Lewinsohn, P.M., Holm-Denoma, J.M., Small, J.W., Seeley, J.R. & Joiner, T.E. (2008). Separation anxiety disorder in childhood as a risk factor for future mental illness. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47, 549–556.
Mahler, M. (1969). On Human Symbiosis and the Vicissitudes of Individuation: Infantile Psychosis. London: Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis.
Main, M. & Solomon,J. (1990). Procedures for identifying Infants as Disorganised/Disoriented during the Ainsworth Strange Situation. In M. T. Greenberg, D. Cicchetti, & M. Cummings (Eds.), Attachment in the preschool years: Theory Research, and Intervention. The University of Chicago Press, 121–160.
Milrod, B., Markowitz, J.C., Gerber, A.J., Cyranowski, J., Altemus, M., Shapiro, T. Ε. et al. (2014). Childhood Separation Anxiety and the Pathogenesis and Treatment of Adult Anxiety. American Journal of Psychiatry, 171, 34-43.
Murray, C. & Murray, K.M. (2004). Child level correlates of teacher–student relationships: An examination of demographic characteristics, academic orientations, and behavioral orientations. Psychology in the Schools, 41, 751–762.
Nakaoka, Η. (2014). Coming to terms with daily separation: observation of two children’s transition from home to nursery. Infant Observation, 17 (3), 248–263.
Ντολιοπούλου, Ε. (2005). Σύγχρονα Προγράμματα για παιδιά Προσχολικής Ηλικίας. Αθήνα: Τυπωθήτω/Δαρδάνος.
Ostrosky, M.M. & Jung, E.Y. (2005). Building positive teacher- child relationships. U.S.: Center of the Social and Emotional Foundations for early Learning.
Πανταζής, Σ. (1991). Προβλήματα στη μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο σχολείο. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 58, 45-58.
Pepito, G.M., & Montalbo, I.C. (2019). Separation Anxiety on Preschoolers’ Development. International Journal of English and Education, 8(1), 229-239.
Piaget, J. (1977). La naissance de l'intelligence chez L’Enfant. Suisse : Delachaux et Niestlé.
Stanger, C. & Lewis, M. (1993). Agreement among parents, teachers, and children on internalizing and externalizing behavior problems. Journal of clinical child Psychology, 22, 107–115.
Stone, L. L., Otten, R., Soenens, B., Engels, R. C. M. E. & Janssens, J. M. A. M. (2015). Relations Between Parental and Child Separation Anxiety: The Role of Dependency-Oriented Psychological Control. Journal of Child and Family Studies, 24, 3192–3199.
Weare, Κ. & Nind, Μ. (2011). Mental health promotion and problem prevention in schools: what does the evidence say? Health Promotion International, 26, S1, i29-i69.
WHO (1997). First Conference of the European Network of Health Promoting Schools: the health promoting school - an investment in education, health and democracy. Διαθέσιμο στο: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/107850/EUR_ICP_IVST_06_01_02.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Wilkerson, D. C. (1997). Easing separation anxiety: Recommendations for parents, families and teachers. Early Childhood Education Journal, 24 (3).
Winnicott, D. W. (1971). Jeu et realite : L’espace potential. Paris : Gallimard.
Wood, J.J., Kiff, C., Jacobs, J., Ifekwunigwe, M. & Piacentini, J.C. (2007). Dependency on Elementary School Caregivers: The Role of Parental Intrusiveness and Children’s Separation Anxiety. Psychology in the Schools, 44(8), 823-837.
Zubrick, S., Smith, G., Nicholson, J., Sanson, A. & Jackiewicz, T. (2008). Parenting and Families in Australia. Australia: Canberra.