Απόψεις Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας για τον Πολιτισμικό Γραμματισμό και τις Παιδαγωγικές Πρακτικές


Δημοσιευμένα: Σεπ 24, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Πολιτισμικός Γραμματισμός Παιδαγωγός Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας Παιδαγωγικές Πρακτικές πολυπολιτισμικότητα πολυπολιτισμικές και κοινωνικές αξίες
Ελένη Σωτηροπούλου
https://orcid.org/0000-0002-2712-4148
Περίληψη



Στις μέρες μας, ο πολιτισμικός γραμματισμός, δηλαδή η ικανότητα κατανόησης και εκτίμησης της πολυπλοκότητας των διαφορετικών πολιτισμών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι για την ευημερία όλων των σύγχρονων κοινωνιών. Στο πλαίσιο αυτό, αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο η σημασία του ως απαραίτητο συστατικό της αγωγής των μικρών παιδιών, καθώς συμβάλλει στην καλλιέργεια συμπεριληπτικών και ενσυναισθητικών αξιών και στάσεων. Για τον λόγο αυτό, οι παιδαγωγοί που εργάζονται σε δομές αγωγής και φροντίδας στην πρώιμη παιδική ηλικία, θα πρέπει να φροντίζουν όχι μόνο για τη μετάδοση γνώσεων στα παιδιά σχετικά με τους διαφορετικούς πολιτισμούς, αλλά και για την διαμόρφωση ολόκληρης της κοσμοθεωρίας τους, αφού βρίσκονται σε ένα κρίσιμο αναπτυξιακό στάδιο κατά το οποίο διαμορφώνονται θεμελιώδεις αξίες και στάσεις. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι παιδαγωγοί αντιλαμβάνονται τον πολιτισμικό γραμματισμό και τον ενσωματώνουν στην παιδαγωγική διαδικασία. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, κατασκευάστηκε ένα ερωτηματολόγιο που απευθυνόταν σε παιδαγωγούς πρώιμης παιδικής ηλικίας και συνδύαζε την ποσοτική (κλειστού τύπου ερωτήσεις και ερωτήσεις τύπου Likert) και την ποιοτική ανάλυση (ανοιχτού τύπου ερωτήσεις). Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν αναλύθηκαν με τη χρήση του SPSS για τα ποσοτικά στοιχεία και της θεματικής ανάλυσης για τα ποιοτικά. Τα ευρήματα της μελέτης, προσφέρουν πολύτιμες γνώσεις για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους παιδαγωγούς, τονίζοντας τη σημασία του πολιτισμικού γραμματισμού στην ανάπτυξη μιας πιο περιεκτικής και πολιτισμικά ευαισθητοποιημένης γενιάς παιδιών, ενώ παράλληλα αναδεικνύουν τις παιδαγωγικές πρακτικές που εφαρμόζονται στις δομές αγωγής και φροντίδας για την καλλιέργειά της.




Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ang, L. (2010). Critical perspectives on cultural diversity in early childhood: Building an inclusive curriculum and pro-vision. Early Years, 30(1), 41–52. https://doi.org/10.1080/09575140903562387
Barbarin, O., Downer, J., Odom, E., & Head-Reeves, D. (2010). Home-school differences in beliefs, support, and control during public pre-kindergarten and their link to children’s kindergarten readiness. Early Childhood Research Quarterly, 25, 358–372. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2010.02.003
Batles, B., Hernandez, D., & Collins, C. (2015). Increasing Cultural Awareness Through a Cultural Awareness Program. Journal of Educational Research and Practice, 5(1), 1-20. https://doi.org/10.5590/JERAP.2015.05.1.01
Bennett, M. (2009). Defining, measuring, and facilitating intercultural learning: a conceptual introduction to the Intercultural Education double supplement. Intercultural Education, 20(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/14675980903370763
Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic Analysis.. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2. Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (pp. 57–71). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004
Chen, G., & Starosta, W. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication, 3(1), 1-15.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας (Σ. Κυρανάκης, Μ. Μαυράκη, Χ. Μητσοπούλου, Π. Μπιθαρά, & Μ. Φιλοπούλου, Μετάφρ.). Μεταίχμιο.
Cook, P. (2009). The Rhetoricity of Cultural Literacy. Pedagogy, 9(3), 487–500. https://muse.jhu.edu/article/361541
Darling Hammond, L. (2010). The world is flat and education: How America’s commitment to equity will determine our future. Teachers College Press.
Davis, B. M. (2012). How to teach students who don’t look like you: Culturally responsive teaching strategies. Sage.
Delano-Oriaran, O. (2012). Preparing pre-service teachers for culturally diverse classrooms: a conceptual model, Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 38(1), 103-106. https://doi.org/10.1080/02607476.2012.643660
Desmond, K.J., Stahl, S.A., & Graham, M.A. (2011). Combining service learning and diversity education. Making Connections: Interdisciplinary Approaches to Cultural Diversity, 13, 24–30.
Downer, J. T., & Pianta, R. C. (2006). Academic and cognitive functioning in first grade: Associations with earlier home and child care predictors and with concurrent home and classroom experiences. School Psychology Review, 35(1), 11–30.
Eaglestone, R. (2021). ‘Powerful knowledge’, ‘cultural literacy’ and the study of literature in schools. Impact, 2-41. https://doi.org/10.1111/2048-416X.2020.12006.x
Egalite, A. J., Kisida, B., & Winters, M. A. (2015). Representation in the classroom: The effect of own-race teachers on student achievement. Economics of Education Review, 45, 44–52. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2015.01.007
Foti, P., Sidiropoulou, F., & Sidiropoulou, M. (2022). Differentiated Teaching and Intercultural Education. A Case Study in a Kindergarten Class with an Immigrant and Refugee Background in Greece. Educational Alternatives, 20, 1314-7277.
Foti, P., & Sidiropoulou, M. (2020). The Devlopment of the Child’s Personality and the Contribution of the Social and Cultural Environment. European Journal of Education Studies, 7(8), 48-56.
Gardiner, H. W., & Kosmitzki, C. (2011) Lives across cultures: Cross-cultural human development. Allyn & Bacon.
Gay, G. (2015). The what, why, and how of culturally responsive teaching: International mandates, challenges, and opportunities. Multicultural Education Review, 7(3), 123–139. https://doi.org/10.1080/2005615X.2015.1072079
Halbert, K., & Chigeza, P. (2015). Navigating Discourses of Cultural Literacy in Teacher Education. Australian Journal of Teacher Education, 40(11). https://doi.org/10.14221/ajte.2015v40n11.9
Hirsch, E.D.Jr. (1989a). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. Schwartz Publishing. Hirsch, E.D., Jr. (1989b). From model to policy. New Literary History, 20(2), 451–456.
Kauffman, J.M., Conroy, M., Gardner III, R., & Oswald, D. (2008). Cultural Sensitivity in the Application of Behavior Principles to Education. Education and Treatment of Children, 31(2), 239-262. https://doi.org/10.1353/etc.0.0019
Koopman, E. M., & Hakemulder, F. (2015). Effects of Literature on Empathy and Self-Reflection: A Theoretical-Empirical Framework. Journal of Literary Theory, 9(1), 79–111. https://doi.org/10.1515/jlt-2015-0005
Kyridis, A., Tsioumis, K., Papageridou, D., & Sotiropoulou, E. (2015). The civic education in Greek kindergartens. The views and the practices of Greek Kindergarten teachers concerning civic education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 11(2), 55-72. https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/342
Leavitt, L., Wisdom, S., & Leavitt, K. (2015). Cultural Awareness and Competency Development in Higher Education. IGI Global.
Maine, F., Cook, V., & Lähdesmäki, T. (2019). Reconceptualizing cultural literacy as a dialogic practice. London Review of Education, 17(3), 383-392. https://doi.org/10.18546/LRE.17.3.12
Markowitz, A. J., Bassok, D., & Grissom, J. A. (2020). Teacher-child racial/ethnic match and parental engagement with head start. American Educational Research Journal, 57(5), 2132–2174. https://doi.org/10.3102/0002831219899356
Michalelis, M., Tsioumis, K., Kyridis, A., Papageridou, D., & Sotiropoulou, E. (2015). National Holidays in Greek Multicultural School: Vies of Pre- Service Teachers. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 14(2), 111-130. https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/511
Ochoa, G.G., & McDonald, S. (2020). Cultural Literacy and Empathy in Education Practice. Palgrave Macmillan.
Salmona, M., Partlo, M., Kaczynski, D., & Leonard, S. (2015). Developing Culturally Competent Teachers: An International Student Teaching Field Experience. Australian Journal of Teacher Education, 40(4), 35-53. https://doi.org/10.14221/ajte.2015v40n4.3
Schirato, T., & Yell, S. (2000). Communication and Culture: An Introduction. Sage Publications.Segal, N. (2014). Introduction. In N. Segal & D. Koleva (Eds.), From Literature to Cultural Literacy (pp. 1– 12). Palgrave Macmillan.
Shamshayooadeh, G. (2011). Cultural literacy in the new millennium: Revisiting E.D. Hirsch. International Journal of Humanities and Social Science, 1(8), 273–277.
Shliakhovchuk (2021) After cultural literacy: new models of intercultural competency for life and work in a VUCA world, Educational Review, 73(2), 229-250. https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1566211
Sotiropoulou, E., & Kasapi, C. (2022). Fairy Tale as a Pedagogical Tool for Children under the Age of 3:
Educators’ Views and Practices. Global Journal of Educational Studies, 8(2), 1-11. https://doi.org/10.5296/gjes.v8i2.20137
Sotiropoulou, E., Stroungis Venetas, G., Giannakou, V., & Bercovits, A. (2022a). Challenges and Perspectives of Multicultural Education for Young Children in the Context of Greek Nurseries: Educators' Views. International Journal of Education, 14(3), 22-36. https://doi.org/10.5296/ije.v14i3.20171
Sotiropoulou, E., Stroungis Venetas, G., Giannakou, V., & Kasapi, C. (2022b). Evaluation of the Quality of Education and Care Programs for Children under the Age of 3 in Greece. Global Journal of Educational Studies, 8(2), 26-40. https://doi.org/10.5296/gjes.v8i2.20262
Σωτηροπούλου, Ε. (2019). Εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία: εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και πρακτικές. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. https://doi.org/10.12681/eadd/45849
UNHCR (2022). Global Trends. Forced Displacement in 2021. Statistics and Demographics Section UNHCR Global Data Service.
UNICEF (2019). A world ready to learn: Prioritizing quality early childhood education: global report. https://www.unicef.org/media/57926/file/A-world-ready-to-learn-advocacy-brief-2019.pdf
United Nations. (2018). The 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals: An opportunity for Latin America and the Caribbean (LC/G.2681-P/Rev.3). Santiago.
Young, E. (2010). Challenges to conceptualizating and actualizing culturally relevant pedagogy: How viable is the theory in classroom practice? Journal of Teacher Education, 61, 248–260. ERIC Number: EJ881826
Zhao, Y. (2010). Preparing globally competent teachers: A new imperative for teacher education. Journal of Teacher Education, 61(5), 422-431. http://dx.doi.org/10.1177/0022487110375802