Συνδυάζοντας Πολυγραμματισμούς με τη μεθοδολογία STEAM στο σύγχρονο σχολείο


Δημοσιευμένα: Σεπ 24, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Πολυγραμματισμοί Μεθοδολογία STEAM Σύχρονο σχολείο Πολιτισμική επάρκεια Κριτική σκέψη
Παρασκευή Φώτη
https://orcid.org/0000-0002-1931-6414
Περίληψη

Οι Πολυγραμματισμοί αναγνωρίζουν τις ποικίλες μορφές γραμματισμού που απαιτούνται στον σημερινό πολύπλοκο και ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο. Η έννοια των πολυγραμματισμών υπερβαίνει τις παραδοσιακές έννοιες της ανάγνωσης και της γραφής, ενσωματώνοντας ένα ευρύτερο φάσμα δεξιοτήτων, όπως ο ψηφιακός γραμματισμός, ο οπτικός γραμματισμός, η πολιτισμική επάρκεια και η κριτική σκέψη. Στο σύγχονο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί στοχεύουν να εξοπλίσουν τους μαθητές με την ικανότητα να πλοηγούνται και να επικοινωνούν αποτελεσματικά με διάφορους τρόπους επικοινωνίας και μέσα. Αυτό περιλαμβάνει την κατανόηση και την παραγωγή γραπτών κειμένων, καθώς και την ενασχόληση με οπτικές, ηχητικές και ψηφιακές πληροφορίες προετοιμάζοντας τους μαθητές και μαθήτες για τις απαιτήσεις μιας παγκοσμιοποιημένης και τεχνολογικά καθοδηγούμενης κοινωνίας. Μέσα από την παρούσα εργασία, θα συνδυαστεί η συμβολή των πολυγραμματισμών με τη μεθοδολογία STEAM (Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες, Μαθηματικά) με στόχο η συνδυασμένη χρήση αυτών των δύο προσεγγίσεων να ενισχύσει την εκπαίδευση με ενδιαφέρον και πολυπολιτισμικό περιεχόμενο μέσα από την παρουσίαση και αξιολόγηση από εκπαιδευτικούς σε όλη την επικράτεια, δύο εγκεκριμένων έργων STEAM στα πλαίσια Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Asunda, P. A. (2014). A Conceptual Framework for STEM Integration Into Curriculum Through Career and Technical Education. Journal of STEM Teacher Education, 49(1), Article 4. https://ir.library.illinoisstate.edu/jste/vol49/iss1/4
Bonnafé, M. (2017). Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά (Γ. Αμπατζόγλου, Μ. Μπούρη & Χ. Χατζηδημητρίου, Μεταφ.). Εκδόσεις Εν Τόμω /Σύλλογος Μέριμνας παιδιού και Εφήβου.
Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. The Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30–35. ERIC Number: EJ898909.
Clements, D.H., Sarama, J. (2021). STEM or STEAM or STREAM? Integrated or Interdisciplinary? In C. Cohrssen & S. Garvis (Eds.), Embedding STEAM in Early Childhood Education and Care . Palgrave Macmillan, Cham.
Connor, C. M., Morrison, F. J., & Slominski, L. (2006). Preschool instruction and children's emergent literacy growth. Journal of Educational Psychology, 98(4), 665-689. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.4.665
Elkonin, D. B. (2005). The psychology of play. Journal of Russian & East European Psychology, 43(1),11–21.
Epstein, J. L., Sanders, M. G., Sheldon, S., Simon, B. S., Salinas, K., C., Jansron, N., R., Van Voorhis, F, L., Martin, C. S., Thomas, B. G., Greenfeld, M. D., Hutchins, D. G., & Williams, K., J. (2019). School, family, and community partnerships: your handbook for action. SAGE publications LTD.
Foti, P. (2021a). The ST(R)E(A)M Methodology in Kindergarten: A Teaching Proposal for Exploratory and Discovery Learning. European Journal of Education and Pedagogy, 2(1), 1-6. https://doi.org/10.24018/ejedu.2021.2.1.21
Foti, P. (2021b). Exploring kindergarten teachers’ views on STEAM education and educational robotics: Dilemmas, possibilities, limitations. Advances in Mobile Learning Educational Research, 1(2), 82-95. https://doi.org/10.25082/AMLER.2021.02.004
Foti, P. (2022). Cultivating preschool students’ digital competence through developmentally appropriate software. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 7(2), 1-10. https://doi.org/10.46827/ejoe.v7i2.4257
Foti, P. (2023). Educational robotics and computational thinking in early childhood–Linking theory to practice with ST(R)EAM learning scenarios. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 8(1), 111-128. https://doi.org/10.46827/ejoe.v8i1.4677
Frank, S. (2014). Multimodal Literacy: From Theories to Practices Routledge.
Green, B. (1988). Subject-specific literacy and school learning: A focus on writing. Australian Journal of Education, 32(2): ,156–179. https://doi.org/10.1177/00049441880320020
Justice, L. M., & Kaderavek, J. N. (2004). Embedded – explicit emergent literacy intervention I: Background and description of approach. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 35, 201-211. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2004/020)
Kalantzis, M., & Cope, B. (2001). Πολυγραμματισμοί. Στο Α. Φ. Χριστίδης (Επιμ.), Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα (Ν. Γεωργίου, Μεταφ.) (σσ. 214-216). ΚΕΓ.
Kalogiannakis, M., Nirgianaki, G. M. & Papadakis, S. (2018). Teaching magnetism to preschool children: The effectiveness of picture story reading. Early Childhood Education Journal, 46(5): ,535–546. https://doi.org/10.1007/s10643-017-0884-4
Kosyvas, G., Foti, P., Pantelopoulou, S., Papazissi, Ch., Patrinopoulos, M., & Zografou, E., (2022). Robogirls: Comprehensive Guide for Educators. Editions: Regional Directorate for Primary and Secondary Education of Attica. ISBN: 978-618-86131-0-2
Kress, G. (2003). Literacy in the New Media Age. Routledge.
Moore, T., Stohlmann, M., Wang, H., Tank, K., Glancy, A., & Roehrig, G. (2014). Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education. In S. Purzer, J. Strobel, & M. Cardella (Eds.), Engineering in Pre-College Settings: Synthesizing Research, Policy, and Practices (pp. 35–60). Purdue University Press.
Mutonyi, H. (2016). Stories, proverbs, and anecdotes as scaffolds for learning science concepts. Journal of Research in Science Teaching, 53(6), 943–971. https://doi.org/10.1002/tea.21255
Marsh, J. A. (2016). The digital literacy skills and competences of children of pre-school age. Media Education: Studi, Ricerche, Buone Practice, 7(2),197–214. ISSN 2038-3002.
Marsh, J., Arnseth, H., & Kumpulainen, K. (2018). Maker literacies and maker citizenship in the MakEY (Makerspaces in the Early Years) Project. Multimodal Technologies and Interaction, 2(3),50. https://doi.org/10.3390/mti2030050
New London Group. (1997). A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Occasional Paper, 1, 27-29.
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L.A., de Jong, T., van Riesen, S. A. N., Kamp, E. T., Manoli, C. C., Zacharia Z. C., & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47-61. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003
Rhyner, P. M., Haebig, E. K., & West, K. M. (2009). Understanding frameworks for the emergent literacy stage. In P. M. Rhyner (Ed.), Emergent literacy and language development. Promoting learning in early childhood (pp. 5-35). Guilford.
Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEM mania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26. ERIC Number: EJ821633.
Sénéchal, M., & LeFevre, J. (2002). Parental involvement in the development of children's reading skill: A five-year longitudinal study. Child Development, 73(2), 445-460. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00417
Snow, C. E., & Dibner, K. A. (Eds.). (2016). Science literacy: Concepts, contexts, and consequences. The National Academies Press.
Suárez, N., Jiménez, J. E., and Sánchez, C. R. (2020). Teaching reading: a case study through mixed methods. Front. Psychol. 11, 1083. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01083
Swartz, R. (2018). Pensar para aprender. Cómo transformar el aprendizaje en el aula con el TBL. SM.
Teale, W. H., & Sulzby, E. (1986). Introduction: Emergent literacy as a perspective for examining how young children become writers and readers. In W. H. Teale & E. Sulzby (Eds.), Emergent literacy: Writing and reading (pp. vii – xxv). Ablex.
Whitehurst, G. L., & Lonigan, C. J. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69, 848-872. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06247.x
Φώτη, Π., Ρέλλια, Μ. (2020) STREAM και Εκπαιδευτική Ρομποτική. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Φώτη, Π. (2021α) STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική Εργαστήρια Δεξιοτήτων ΙΕΠ, https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=19374&section=11
Φώτη, Π. (2021β). STEAM και η Γη γυρίζει. Εργαστήρια Δεξιοτήτων ΙΕΠ, https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=2002&section=4&lang=en
Φώτη, Π., Ρέλλια, Μ. (2023) Δημιουργώ και Καινοτομώ: Διδακτικά Σενάρια STREAM και Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Εκδόσεις Γρηγόρη.