Peer group inclusion of mild intellectually disabled preschoolers through team play: a pilot study


Published: Jan 23, 2018
Keywords:
peer culture preschool age intellectual disability team game school inclusion
Γιώργος Συμεών Μπάρμπας
https://orcid.org/0000-0002-4744-4237
Ουρανία Τρυποπούλου
Abstract

Peer group has a major impact on the formation of a young person’s social identity. In the early years, peer culture is mainly expressed in free play, during which children begin to act collectively, share with, form friendly relationships and establish their own routines. Intellectually disabled children have difficulties fitting in peer groups, due to cognitive restrictions and the lack of relative social experiences.

The hypothesis of the research was to detect whether if an intellectually disabled student is able to respond to peer’s team game demands, then his acceptance by the group is expected to be reinforced. The program concerned a kindergarten student with intellectual disability in the resource room. Data processing showed improvement in the student’s ability to follow the game rules and in the required skills, and eliminations of his negative, unaccepted behaviors, during the game. Consequently, his acceptance by the fellow students was enhanced. 

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Γιώργος Συμεών Μπάρμπας, Α.Π.Θ.

Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

επίκουρος καθηγητής

References
Διδασκάλου Ε, Ανδρέου Ε., & Βλάχου, Α. (2011). Διαστάσεις της Κοινωνικής Ένταξης των Μαθητών που φοιτούν σε Τμήματα Ένταξης, Στο Π. Γιαβρίμης, Ε. Παπάνης, & Α. Βίκη (Επιμ. Εκδ.), Έρευνα και Εκπαιδευτική Πράξη στην Ειδική Αγωγή, 79-90, Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Ευκαρπίδης, Π., (2015). Τα χαρακτηριστικά των κοινωνικών σχέσεων που διαμορφώνονται ανάμεσα στους μαθητές με ήπια νοητική ανεπάρκεια και στους συνομήλικούς τους στο δημοτικό σχολείο (διδακτορική διατριβή), Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ., Τ.Ε.Π.Α.Ε.
Μπάρμπας, Γ. (2007). Σχολείο και Μάθηση, μια αποκλίνουσα σχέση. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς.
Μπάρμπας, Γ. (2008). Η εκπαίδευση των παιδιών με ήπια νοητική καθυστέρηση στο ελληνικό σχολείο: Διαπιστώσεις προτάσεις, στο (επιμ. Μ. Τζουριάδου, Γ. Μπάρμπας) ΕΠΙΝΟΗΣΗ – Εξειδίκευση Εκπαιδευτικών – Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Παραγωγή Εκπαιδευτικού Υλικού για Ήπια Νοητική Καθυστέρηση (ΕΠΕΑΕΚ II) (σελ. 65-98). Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, επιστημονικά υπεύθυνος καθηγητής Μ. Μεϊμάρης.
Πονίδου, Γ., Ευκαρπίδης, Π., Σμάγα, Σ., Σαραντή, Μ., Γκούρας, Π., Γιάννη, Α., Αβραμίδου, Σ., Αθανασιάδου, Γ., Πρωτοπαπαδάκη, Α., Φωκαΐδου, Κ., Ψιρολιόλιου, Φ., & Μπάρμπας, Γ. (2017). Ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοπροσδιορισμού και συλλογικής λειτουργίας σε μαθητές με νοητική ανεπάρκεια: Ένα πιλοτικό πρόγραμμα. In Ε. Δερμιτζάκη, Σ. Θεοδοσίου, Ε. Καλλία, Α. Μάντζιου, Φ. Μπονώτη, & Δ. Φιλιππάτου (Eds.), 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας. Σχολική Ψυχολογία, Εκπαίδευση και Κοινωνία: Συνεργασίες Προκλήσεις (p. 201). Βόλος. Retrieved from http://schoolpsych2017.gr
Τζουριάδου Μ. (2000). Παιδιά με ειδικές ανάγκες στο περιθώριο της σχολικής ζωής: Η κοινωνική κατασκευή της αναπηρίας. Στα πρακτικά του συνεδρίου Ειδικής Αγωγής (επιμ. Α. Κυπριωτάκης) Τάσεις και προοπτικές αγωγής και εκπαίδευσης των ατόμων με ειδικές ανάγκες στην Ενωμένη Ευρώπη σήμερα. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Barbas, G., Birbili, M., Stagiopoulos, P., & Tzivinikou, S. (2006). Factors affecting the process of integration in Greek nursery schools. European Journal of Special Needs Education, 21(2), 217–226.
Bierman, K. L. (2004). Peer Rejection. Developmental Processes and intervention strategies. New York, NY: Guilford.
Bebko, J. M., Wainwright, A. J., Brian, J. A., Coolbear, J., Landry, R., & Vallance, D. D. (2006). Social Competence and Peer Relations in Children With Mental Retardation: Models of the Development of Peer Relations. Journal on Developmental Disabilities, (Anniversary Issue), 89-114.
Bukowski, W. M., Hoza, B., & Boivin, M. (1993). Popularity, Friendship, and Emotional Adjustment During Early Adolescence. New Directions for Child Development, 60, 23–37. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16419563.
Bukowski, W. M., Sippola, L., Hoza, B., & Newcomb, A. F. (2000). Pages from a Sociometric Notebook: An Analysis of Nomination and Rating Scale Measures of Acceptance, Rejection, and Social Preference. New Directions for Child and Adolescent Development, 88, 11–26.
Cameron, J. E. (2004). A Three-Factor Model of Social Identity. Self and Identity, 3, 239–262. http://doi.org/10.1080/13576500444000047.
Cohen, L., & Manion, L. (1997). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Έκφραση.
Coie, J. D., Dodge, K. A, & Coppotelli, H. (1982). Dimensions and types of social status: A cross-age perspective. Developmental Psychology, 18(4), 557–570. http://doi.org/10.1037/0012-1649.18.4.557.
Corsaro, W.A. (1985). Friendships and Peer Culture in the early years. Norwood, N.J.: Ablex.
Corsaro, W. A., & Rizzo, T. A. (1988). Discussione and Friendship: Socialization Processes in the Peer Culture of Italian Nursery School Children. American Sociological Association, 53(6), 879–894.
Corsaro W. A. (1988), Routines in the peer culture of American and Italian nursery school children, Sociology of Education, 61(1), 1-14.
Corsaro, W. A., & Eder, D. (1990). Children’s peer cultures. Annual Review of Sociology, 16, 197-220.
Corsaro, A. W., & Nelson, E. (2003). Children's Collective Activities and Peer Culture in Early Literacy in American and Italian Preschools. Sociology of Education, 76(3), 209-227.
Corsaro, A. W., & Fingerson, L. (2006). Development and socialization in childhood. in J. Delamater (Ed.) Handbook of Social Psychology, 125-155, New York, NY: Kluwer Academic Publishers.
Fyssa, A., & Vlachou, A. (2015). Assessment of Quality for Inclusive Programs in Greek Preschool Classrooms. Journal of Early Intervention, 37(3), 190-207. https://doi.org/10.1177/1053815115606908.
Georgiadi M., Kalyva E., Kourkoutas E., & Tsakiris V. (2012). Young children’s attitudes toward peers with intellectual Disabilities: Effects of the type of school. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 25, 531-541.
Guralnick, M. J., Connor, R. T., Hammond, M. A., Gottman, J. M., & Kinnish, K. (1996). The peer relations of preschool children with communication disorders. Child Development, 67(2), 471–89.
Guralnick, M. J. (2006). Peer Relationships and the Mental Health of Young Children with Intellectual Delays. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 3(1), 49–56.
Guralnick, M. J., Connor R. T., & Johnson C.L. (2011). The peer social Networks of Young Children with Down Syndrome in Classroom Programmes. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 24, 310–321.
Lee, S., Yoo, S., & Bak, S. (2003). Characteristics of Friendships Between Children with and without Mild Disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities, 38(2), 157–166.
Lunsky, Y. (2006). Individual Differences in Interpersonal Relationships for Persons with Mental Retardation. International Review of Research in Mental Retardation, 31, 117–161.
Mead, H. G. (1934). Mind, self & society - From the standpoint of a social behaviourist. Chicago: The University of Chicago press.
Rubin, K. H., Coplan, R. J., Chen, X., Bowker, J. C., MC Donald, K. L., & Heverly-Fitt, S. (2015). Peer Relationships. In M. H. Bornstein & M. E.
Lamb (Eds.), Developmental Science: An Advanced Textbook (7th ed., pp. 591–649). New York: Psychology Press.
Ryan, A., Wentzel, K., Baker, S., Brown, B. B., Davidson, H., & LaFontana, K. (2012). Peer Relationships. The Gale Group, (c), 1–23. Retrieved from education.com.
Vlachou, A. (2006). Role of special teachers in Greek primary schools: a counterproductive effect of “inclusion” practices. International Journal of inclusive Education, 10, 39-58.
Wehmeyer, M. L., & Mithaug, D. E. (2006). Self Determination, Causal Agency, and Mental Retardation. International Review of Research in Mental Retardation, 31, 31–71.