Introduction to the special issue "Education and learning in museum environments"
Published:
Oct 30, 2023
Keywords:
museum education museum learning museum
Article Details
- How to Cite
-
Filippoupoliti, A. (2023). Introduction to the special issue "Education and learning in museum environments". Hellenic Journal of Research in Education, 12(2), Ε1-Ε6. https://doi.org/10.12681/hjre.35733
- Section
- Introduction
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-NC-SA that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Downloads
Download data is not yet available.
References
Βέμη, Μπ. & Νάκου, Ε. (επιμ.) 2010. Μουσεία και εκπαίδευση. Αθήνα: Νήσος.
Bennett, S. (2003). Theatre & museums. Hampshire: Palgrave MacMillan.
Black, G. (2009). Το ελκυστικό μουσείο. Μουσεία και επισκέπτες. Αθήνα: Εκδόσεις Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς.
Γαβριλάκη, Ε. (επιμ.) (2011). Η άνοιξη των μουσείων: Συνάντηση για τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τη μουσειακή αγωγή, Πρακτικά Συνεδρίου (Ρέθυμνο, 2009). Ρέθυμνο: ΚΕ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων & Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνου.
Desvallées, A. & Mairesse, F. (2014). Βασικές έννοιες της Μουσειολογίας. Αθήνα: ICOM-Ελληνικό Τμήμα, σ. 51. https://icom.museum/wp-content/uploads/2022/02/Key_concepts_GR.pdf
Drotner, K. (2017). Our museum: Studying museum communication for citizen engagement. Nordisk Museologi, 2: 148- 55. https://doi.org/10.5617/nm.6353
Falk, J.H. & Dierking, L.D. (2019). Reimagining public science education: the role of lifelong free-choice learning. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 1(10), 1-8. 10.1186/s43031-019-0013-x
Heinich, N. & Pollak, M. ([1996] 2007). From museum curator to exhibition auteur. In R. Greenberg, B.W. Ferguson & S. Nairne (eds). Thinking about Exhibitions (pp. 231-250). London & New York: Routledge.
Hubin, Α. & Schneider, Κ. (2023). In the unrest of implication: Museum education methods in atmospheres of scandalization. Journal of Museum Education, 48 (3), 270-282. https://doi.org/10.1080/10598650.2023.2243788
Κακούρου-Χρόνη, Γ. (2005). Μουσείο-σχολείο. Αντικριστές πόρτες στη γνώση. Αθήνα: Πατάκης.
Κόκκινος Γ. & Αλεξάκη, Ε. (επιμ.) (2002). Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη Μουσειακή Αγωγή. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κολιόπουλος, Δ. ([2005] 2017). Η διδακτική προσέγγιση του μουσείου φυσικών επιστημών. Αναθεωρημένη και εμπλουτισμένη έκδοση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
MacDonald, S. (2003). Museums, national, postnational and transcultural identities. Museum and Society, 1 (1), 1-16. https://journals.le.ac.uk/ojs1/index.php/mas/article/view/3
Μαλαφάντης, Κ. (2019). Εισαγωγή στην ελληνική μετάφραση. Στο S. Shaffer (επιμ.), Το Παιδί και το Μουσείο. Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Παιδαγωγικές Πρακτικές (σσ. 9-42). Αθήνα: Ινστιτούτο του Βιβλίου - Καρδαμίτσα.
Νάκου, Ε. (2001). Μουσεία, εμείς, τα πράγματα και ο πολιτισμός. Από τη σκοπιά της Θεωρίας του Υλικού Πολιτισμού, της Μουσειολογίας και της Μουσειοπαιδαγωγικής. Αθήνα: Νήσος.
Νικονάνου, Ν. (2005). Ο ρόλος της μουσειοπαιδαγωγικής στο σύγχρονο μουσείο. Τετράδια Μουσειολογίας, 2, 18-25.
Νικονάνου, Ν. (2010). Μουσειοπαιδαγωγική. Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Πατάκης.
Νικονάνου, Ν. (2015). Μουσειοπαιδαγωγικές μέθοδοι: Συμμετοχή-εμπειρία-δημιουργία. Στο Ν. Νικονάνου, Α. Μπούνια, Α. Φιλιππουπολίτη, Α. Χουρμουζιάδη & Ν. Γιαννούτσου (επιμ.), Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα (σσ. 51-85). Αθήνα: Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/712
Νικονάνου, Ν. & Κασβίκης, Κ. (επιμ.) (2008). Εκπαιδευτικά ταξίδια στο χρόνο. Εμπειρίες και ερμηνείες του παρελθόντος. Αθήνα: Πατάκης.
Pedretti, E. & Iannini, A.M.N. (2020). Controversy in science museums. Re-imaging exhibition spaces and practice. London: Routledge.
Pierroux, P., Bäckström, M., Brenna, B., Gowlland, G., Ween, G. (2020). Museums as sites of participatory democracy and design. In P. Hetland, P. Pierroux, L.Esborg (eds.) A history of participation in museums and archives. Traversing citizen science and citizen humanities (pp. 27-45). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429197536
Simon, N. (2010). The participatory museum. Santa Cruz: Museum 2.0. https://participatorymuseum.org/read/
Φιλιππουπολίτη, Α., (2023). Εισαγωγή στην ελληνική μετάφραση. Στο Α. Hackett, R. Holmes, C. MacRae, C. (επιμ.), Συνυφαίνοντας θεωρία και πράξη. Δουλεύοντας με μικρά παιδιά στα μουσεία (σσ. 35-45). Αθήνα: Ινστιτούτο του Βιβλίου – Καρδαμίτσα.