| More

Επισκόπηση ψυχομετρικών εργαλείων για την ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθήματος παιδιών προσχολικής ηλικίας

Views: 361 Downloads: 420
Ελένη Δώνη, Αρτεμις Γιώτσα
Ελένη Δώνη, Αρτεμις Γιώτσα

Περίληψη


Η παρούσα εργασία αποτελεί μία βιβλιογραφική ανασκόπηση για τον εντοπισμό και την καταγραφή των ψυχομετρικών εργαλείων που στοχεύουν στην ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθήματος παιδιών προσχολικής ηλικίας. Τα εργαλεία αυτά έχουν κατασκευαστεί από Έλληνες ερευνητές ή έχουν μεταφραστεί και προσαρμοστεί στα ελληνικά. Μέσα από εκτενή βιβλιογραφική έρευνα εντοπίστηκαν και καταγράφηκαν είκοσι ένα (21) ψυχομετρικά εργαλεία τα οποία είναι διαθέσιμα στην Ελλάδα για την ανίχνευση συμπεριφορικών και συναισθηματικών προβλημάτων. Τα περισσότερα από αυτά έχουν τα χαρακτηριστικά των κλιμάκων εκτίμησης και απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε εκπαιδευτικούς προσχολικής αγωγής, ενώ τα μισά περίπου χορηγούνται με στόχο την αξιολόγηση της γενικότερης αναπτυξιακής κατάστασης του παιδιού σε διάφορους τομείς (γνωστικός, ψυχοσυναισθηματικός, κινητικός, ακαδημαϊκός) και όχι αποκλειστικά την ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθήματος. Η συγκέντρωση και παρουσίαση των ψυχομετρικών αυτών εργαλείων αλλά και η κατηγοριοποίησή τους ως προς το είδος, το περιεχόμενο και το πρόσωπο ή τα πρόσωπα που χορηγούν το εργαλείο κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, διότι θα διευκολύνει τον εκπαιδευτικό, τον γονέα αλλά και τον ερευνητή στην επιλογή του κατάλληλου ψυχομετρικού εργαλείου για την πρώιμη ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθήματος σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Λέξεις κλειδιά


Ψυχομετρικά Εργαλεία; Ανίχνευση; Προσχολική Ηλικία; Προβλήματα Συμπεριφοράς; Προβλήματα Συναισθήματος

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Achenbach, T., & Rescorla, L. (2009). Εγχειρίδιο για τα Ερωτηματολόγια και Προφίλ προσχολικής ηλικίας του ΣΑΕΒΑ. (Στάθμιση & Προσαρμογή στα ελληνικά: Ι. Τσαούσης). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Αθανασίου, Λ. (2007). Αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Στο Π. Ξωχέλλη (Επιμ.) Λεξικό της Παιδαγωγικής (σσ. 54 – 57). Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

Algozzine, B., Horner, R., & Putnam, R. (2008). Which came first: The achievement or the behavior problem. Charlotte, NC: Behavior and Reading Improvement Center.

American Psychiatric Association (ΑΡΑ). (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, text revision (DSM-IV-TR). Washington, D.C: American Psychiatric Association.

Gullo, D. F. (2005). Understanding Assessment and Evaluation in Early Childhood Education. Teachers College Press: New York.

Harkness, J. A., Van de Vijver, F. J., & Johnson, T. P. (2003). Questionnaire design in comparative research. In J. Harkness, F. Van de Vijver & T. Johnson (Eds.), Cross-cultural survey methods, (pp.19-34). Retrieved July 6, 2017, from: http://repository.uvt.nl/id/ir-uvt-nl:oai:wo.uvt.nl:111917

Κατερέλος, Ι.Δ. (2001). Η Άμεση Παρατήρηση. Στο: Παπαστάμου, Σ. Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία, τόμος 1α. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Κοντοπούλου, Ε. Η. (2002). Ψυχομετρία. Αθήνα: Interbooks.

Kontopoulou, M. (2003). Adjustment difficulties in preschool education: Greek educators’ aspects. Early Child Development and Care, 173(2–3), 259–269.

Κουλάκογλου, Κ. (1998). Ψυχομετρία και Ψυχολογική αξιολόγηση. Αθήνα: Παπαζήση.

Μανωλίτσης, Γ. (2013). Αξιολόγηση της συμπεριφοράς παιδιών προσχολικής ηλικίας: Ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς στην τάξη με τον ΚΕΣΠΗ – Α. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.

Μανωλίτσης, Γ., & Τάφα, Ε. (2005). Κατάλογος ελέγχου για την ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς στην προσχολική ηλικία. Ψυχολογία, 12(2), 153 – 178.

Σταλίκας, Α., Τριλίβα, Σ., & Ρούσση, Π. (2012). Τα ψυχομετρικά εργαλεία στην Ελλάδα: Νέα επαυξημένη και βελτιωμένη έκδοση. Αθήνα: Πεδίο.


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2019 Ελένη Δώνη, Αρτεμις Γιώτσα

Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.