Literature review of psychometric tools for the detection of preschool children’s behavioral and emotional problems


Published: Jul 29, 2019
Keywords:
Behavioral Problems Detection Emotional Problems Preschool Age Psychometric Tools
Ελένη Δώνη
Αρτεμις Γιώτσα
Abstract

The aim of this paper is to present the results of the literature review which was carried out to identify and record those psychometric tools which aim at detecting behavioral and emotional problems in preschool children. These tools have either been designed by Greek researchers or they have been translated and adapted for the Greek audience. Through extensive literature research, we identified and recorded twenty (20) psychometric tools available in Greece, used for the detection of behavioral and emotional problems. The majority of these tools have the characteristics of an rating scale and are mainly meant for preschool educators, while approximately half of them are applied in various fields (cognitive, psychoemotional, motor, academic) in order to assess the wider developmental state of the child and not solely to detect behavioral and emotional problems. The collection, presentation and categorization of these psychometric tools are deemed essential as they will enable the future researchers to select the appropriate psychometric tool for the early detection of behavioral and emotional problems in preschool children.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Ελένη Δώνη, Πανεπιστημίο Ιωαννίνων

Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Νηπιαγωγός

Σύμβουλος Α΄ Προσχολικής Εκπαίδευσης, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

 

 

Αρτεμις Γιώτσα

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας

Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Πανεπιστήμιο Ιωαννίων

References
Achenbach, T., & Rescorla, L. (2009). Εγχειρίδιο για τα Ερωτηματολόγια και Προφίλ προσχολικής ηλικίας του ΣΑΕΒΑ. (Στάθμιση & Προσαρμογή στα ελληνικά: Ι. Τσαούσης). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Αθανασίου, Λ. (2007). Αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Στο Π. Ξωχέλλη (Επιμ.) Λεξικό της Παιδαγωγικής (σσ. 54 – 57). Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Algozzine, B., Horner, R., & Putnam, R. (2008). Which came first: The achievement or the behavior problem. Charlotte, NC: Behavior and Reading Improvement Center.
American Psychiatric Association (ΑΡΑ). (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, text revision (DSM-IV-TR). Washington, D.C: American Psychiatric Association.
Gullo, D. F. (2005). Understanding Assessment and Evaluation in Early Childhood Education. Teachers College Press: New York.
Harkness, J. A., Van de Vijver, F. J., & Johnson, T. P. (2003). Questionnaire design in comparative research. In J. Harkness, F. Van de Vijver & T. Johnson (Eds.), Cross-cultural survey methods, (pp.19-34). Retrieved July 6, 2017, from: http://repository.uvt.nl/id/ir-uvt-nl:oai:wo.uvt.nl:111917
Κατερέλος, Ι.Δ. (2001). Η Άμεση Παρατήρηση. Στο: Παπαστάμου, Σ. Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία, τόμος 1α. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κοντοπούλου, Ε. Η. (2002). Ψυχομετρία. Αθήνα: Interbooks.
Kontopoulou, M. (2003). Adjustment difficulties in preschool education: Greek educators’ aspects. Early Child Development and Care, 173(2–3), 259–269.
Κουλάκογλου, Κ. (1998). Ψυχομετρία και Ψυχολογική αξιολόγηση. Αθήνα: Παπαζήση.
Μανωλίτσης, Γ. (2013). Αξιολόγηση της συμπεριφοράς παιδιών προσχολικής ηλικίας: Ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς στην τάξη με τον ΚΕΣΠΗ – Α. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Μανωλίτσης, Γ., & Τάφα, Ε. (2005). Κατάλογος ελέγχου για την ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς στην προσχολική ηλικία. Ψυχολογία, 12(2), 153 – 178.
Σταλίκας, Α., Τριλίβα, Σ., & Ρούσση, Π. (2012). Τα ψυχομετρικά εργαλεία στην Ελλάδα: Νέα επαυξημένη και βελτιωμένη έκδοση. Αθήνα: Πεδίο.
Most read articles by the same author(s)