Review of early intervention programs for the cultivation of social and emotional skills in preschool


Published: May 2, 2017
Keywords:
Preschool Age Intervention Programs Social Skills Emotional Skills Effectiveness Criteria
Ελένη Δώνη
Άρτεμις Γιώτσα
Abstract

The purpose of this study is to present a literature review of intervention programs which have been structured in Greece or have been translated in Greek and pertain to the teaching of social and emotional skills to preschool students. The short-term aim of these programs is to promote students’ social and emotional skills, while the long term aim is to improve their adaptability and their academic achievement. The aggregation of intervention programs, in this paper, is useful and necessary for teachers who are interested to make an implementation of any or some of these programs in their classroom, as well as researchers who study the social and emotional development of preschool children. The process of tracking down and presenting the programs also pertains to their main effectiveness testing criteria: the training of teachers on the implementation of a program in the classroom, the availability of the program’s material, the involvement of parents in the program and the evaluation of the program (where this was available).

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Ελένη Δώνη, Πανεπιστημίο Ιωαννίνων
Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Νηπιαγωγός
Άρτεμις Γιώτσα, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Αναπληρώτρια Καθηγητρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
References
Ενδεικτικά:
Αθανασίου, K. (2000). Αγωγή Υγείας. Θεσσαλονίκη.
Αλευριάδου, Α., Βρυνιώτη Κ., Κυρίδης, Α., Σιβροπούλου-Θεοδοσιάδου, Ε. & Χρυσαφίδης, Κ. (2008). Οδηγός Ολοήμερου. Αθήνα: Πατάκη.
Anselmi, L., Barros, F. C., Teodoro, M. L., Piccinini, C. A., Menezes, A. M. B., Araujo, C. L. & Rohde, L. A. (2008). Continuity of behavioral and emotional problems from pre-school years to pre-adolescence in a developing country. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(5), 499-507.
Arnold, D., Brown, S., Meagher, S., Baker, C., Dobbs, J. & Doctoroff, G. (2006). Preschool-based Programs for Externalizing Problems. Education and Treatment of Children, 29(2), 311–339.
Βαζαίου και συν. (2010). Παραμύθι χωρίς σύνορα. Εγχειρίδιο Πρωτογενούς πρόληψης για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Κέντρο Πρόληψης και εξάρτησης και Αγωγής Υγείας «Αθήνα- Υγεία».
Bagner, D. M., Rodriguez, G. M., Blake, C. A., Linares, D. & Carter, A. S. (2012). Assessment of behaviorial and emotional problems in infancy: A systematic review. Clinical Child and Family Psychological Review, 5, 113–128.
Barnett, W. S., Epstein, D. J., Carolan, M. E., Fitzgerald, J., Ackerman, D. J. & Friedman, A. H. (2010). The state of preschool 2010. Ανακτήθηκε 24 Νοεμβρίου, 2014, από: http:/Inieer. org/yearbook/pdf/yearbook
Bayer, J. K., Hiscock, H., Ukoumunne, O. C., Price, A. & Wake, M. (2008). Early childhood aetiology of mental health problems: Alongitudinal population-based study. Journal of Child Psychologyand Psychiatry, 49(11), 1166–117.
Beelmann, A. & Lösel, F. (2006). Child social skills training in developmental crime prevention: Effects on antisocial behavior and social competence. Psicothema, 18(3), 603-610.
Bierman, K. L., Coie, J. D. & Dodge, K. A. (2002). Using the Fast Trackrandomized prevention trial to test the early-starter model of the development of serious conduct problems. Development &Psychopathology, 14(4), 925-943.
Bornstein, M. H., Hahn, C. & Haynes, O. M. (2010). Social competence, externalizing and internalizing behavioral adjustment from early childhood through early adolescence: Developmental cascades. Development and Psychopathology, 22(4), 717 –735.
Bullis, M., Walker, H. M. & Sprague, J. R. (2001). A promise unfulfilled: Social skills training with at-risk and antisocial children and youth. Exceptionality, 9(1-2), 67-90.
Γεώργας, Δ. (1995). Κοινωνική ψυχολογία (Τόμ. Α΄ & Β΄). Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Γεώργας, Δ., Μπεζεβέγκης, Η. & Γιώτσα, Α. (2006). Σχέσεις σχολείου-οικογένειας. Αθήνα: Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Γεωργίου, Σ. (2011). Σχέση σχολείου-οικογένειας και ανάπτυξη του παιδιού. Αθήνα: Διάδραση.
Γιώτσα, Α. (2014). Η Εφαρμογή της Συστημικής Θεωρίας στην Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών. Στο Μ. Λιακοπούλου (Επιμ.), Επιμορφωτικό Υλικό, Πρόγραμμα Διάπολις (σσ.431-442). Αθήνα.
Γιώτσα, Α. (2008). Η Σημασία των βιωματικών ασκήσεων για την ανάπτυξη της δυναμικής της ομάδας στις ομάδες συμβουλευτικής γονέων. Πρακτικά πανελληνίου επιστημονικού συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή, «Σχολές Γονέων: Μαζί με τα παιδιά μας», 11-12 Μαΐου 2007 (σσ.127-133). Καμένα Βούρλα: Αθήνα.
Γιώτσα, Α. & Δώνη Ε. (2012). Εκπαίδευση γονέων παιδιών προσχολικής ηλικίας στο σχολικό πλαίσιο. Εργασία που ανακοινώθηκε στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολών Γονέων «Η Οικογένεια εκπαιδεύεται δια βίου», 8-10 Νοεμβρίου 2012. Αθήνα: Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. & Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.
Γιώτσα, Α., Μακρή, Ε., Κουτελού, Σ., Σταματελάτου, Α. & Χαβρεδάκη Α. (2011). Συστημική Θεωρία Οικογένειας και Ομάδες Συμβουλευτικής Γονέων. Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 4ος τόμος (σσ. 4-24). Ιωάννινα: Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Most read articles by the same author(s)