ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ Η ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο παιδιά προσχολικής ηλικίας συναισθήματα λεκτικό κείμενο εικονογράφηση παρακείμενο
Αγγελική Γιαννικοπούλου (Angeliki Gianikopoulou)
Ελένη Πασχαλίδου
Περίληψη
Η λογοτεχνία και η τέχνη μοιάζουν να είναι ο φυσικός χώρος έκφρασης των πιο δυνατών, των πιο ιδιαίτερων συναισθημάτων. Στην παιδική λογοτεχνία για μικρότερα παιδιά, έτσι όπως αποτυπώνεται με λέξεις και εικόνες στο εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο, η παρουσία των συναισθημάτων σημαδεύεται από δύο τάσεις: α) Ιστορίες όπου η έκφραση και η διαχείρισή τους αποτελεί το κεντρικό θέμα μιας σειράς βιβλίων τα οποία διακρίνονται για την παιδαγωγική τους θεώρηση και β) Διηγήσεις στις οποίες τα συναισθήματα ενυπάρχουν παρεμπιπτόντως, αφού ανέκαθεν αποτελούσαν το υλικό των λογοτεχνικών αφηγήσεων. Στην παρούσα εργασία θα μελετηθούν τρόποι έκφρασης και αποτύπωσης των πιο εύληπτων συναισθημάτων ανεξάρτητα από ειδολογικά (π.χ. παραμύθι, παροιμία) ή ιδεολογικά κριτήρια (π.χ. παιδαγωγικές σκοπιμότητες). Θα παρουσιαστεί μια σειρά από διδακτικές παρεμβάσεις όπου τα παιδιά του νηπιαγωγείου έρχονται σε επαφή με την έκφραση συναισθημάτων στο εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο, αποκωδικοποιούν τους κώδικες με τους οποίους εκείνο εκφράζεται και δημιουργούν τα δικά τους πρωτότυπα κείμενα/ βιβλία προκειμένου να αποτυπώσουν προσωπικές τους συναισθηματικές καταστάσεις. Τοποθετώντας την έμφαση όχι στη διαχείριση αντίστοιχων συναισθημάτων στη δική τους ζωή, αλλά στον τρόπο έκφρασή τους σε ένα πολυτροπικό είδος, όπως το εικονογραφημένο βιβλίο, τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν τα βιβλία τους, τον κόσμο γύρω τους, αλλά και μέσα τους σε μια λογοτεχνία που λειτουργεί πότε ως παράθυρο (πώς αισθάνονται οι άλλοι) και πότε ως καθρέφτης (πώς νιώθουμε εμείς οι ίδιοι).
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Allance, M. (2008). Ο μεγάλος θυμός (Χρ. Σιδηροπούλου, Μτφρ.). Αθήνα: Ηλίβατον.
Andersen, H. C. (κείμενο) & Ingpen, R. (εικονογράφηση) (2005). Το ασχημόπαπο (Δ. Σίμου, Μτφρ.). Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Bang, M. (1991). Picture this: How pictures work. San Francisco: Chronicle books.
Brownjohn, E. (εικονογράφηση) (2006). Τι φοβούνται τα παιδιά του κόσμου (Δ. Μιχαήλ, Μτφρ.). Αθήνα: Σαββάλας.
Βιζυηνός, Γ. (1999). Τρομάρας. Εικ. Άντα & Σβετλίν. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Cain, J. (2009). Αυτό που νιώθω (Α. Παπαθεοδούλου, Μτφρ.). Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Casalis, A. (2004). Μαμά μου σ’ αγαπώ. Αθήνα: Στρατίκης.
Cave, K. (κείμενο) & Riddell, C. (εικονογράφηση) (1997). Το κάτι άλλο. Αθήνα: Πατάκης.
Γιαννικοπούλου, A. (2008). Στη χώρα των Χρωμάτων: Το σύγχρονο εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Fleer, M. & Hammer, M. (2013). Emotions in imaginative situations: The valued place of fairytales for supporting emotional regulation. Mind, Culture and Activity, 20 (3), 240-259.
Freymann, S. & Elffers, J. (1999). How are you peeling: Foods with moods. NY: Scholastic Inc.
Genette, G. (1997). Paratexts: Thresholds of interpretation (J. E. Lewin, Trans.). Cambridge: Cambridge University Press.
Κάντζου, Ν. & Λαμπρινέα, Ζ. (2009). Ο κήπος των συναισθημάτων: 10 θεματικές προσεγγίσεις για το Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Δίπτυχο.
Κέηβ, Κ. (κείμενο) & Ρίντελ, Κ. (εικονογράφηση) (1997). Το Κάτι Άλλο (Ρ. Τουρκολιά-Κυδονιέως, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Κουρμούση, Ν. & Κούτρας, Β. (2011). Βήματα για τη ζωή. Αθήνα: Παπαζήση.
Κολ, Μπ. (2001). Αγαπούλα (Β. Ηλιόπουλος, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Lavater, W. (1965). Le petit chaperon rouge. Paris: Maeght editions.
Λιόρι, Ντ. (1999). Θα σ’ αγαπώ ότι κι αν γίνει (Φ. Μανδηλαράς, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης
Λιούις, Ρ. (1999). Φίλοι (Φ. Μανδηλαράς, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Maar, P. (κείμενο) & Kasparavicious, K. (εικονογράφηση) (1998). Το ταξίδι της Λίζας (Μ. Μούγιαννη, Μτφρ.). Αθήνα: Κάστωρ.
Μαγουλά-Γαϊτάνου, Π. (2006). Δάμων και Φιντίας: Η δύναμη της φιλίας. Αθήνα: Άγκυρα.
Makinen, P., & Nyberg, K. (2003). Η μαμά του Μάρκου έχει κατάθλιψη. Σέρρες: Σ.Ο.Φ.Ψ.Υ.Ν.
McBratney, S. (κείμενο) & Jeram, A. (εικονογράφηση) (1996). Μάντεψε πόσο σ΄αγαπώ (Γ. Παπαδόπουλος, Μτφρ). Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Monreal, V. (2005). Τι νιώθεις; Θεσσαλονίκη: Φλούδας
Νευροκοπλή, Β.(κείμενο) & Ανδρικόπουλος, Ν.(εικονογράφηση) (2007). Αν τ’ αγαπάς ξανάρχονται. Αθήνα: Λιβάνης.
Οικονομίδου, Σ. (2000). Χίλιες και μία ανατροπές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Oram, H. (κείμενο) & Kitamura, S. (εικονογράφηση) (1988). Ο θυμωμένος Άρθουρ (Ρ. Ρώσση-Ζαϊρη, Μτφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Ρώσση.
Περό, Σ. (1993). Ο γενναίος ραφτάκος. Αθήνα: Κέδρος.
Pacovska, K. (2010). Cinderella. Hong Kong: Michael Neugebauer.
Πατέρα, Α. & Τσιλιμένη, Τ. (2012). Φιλαναγνωσία και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού: Θεωρητικές προσεγγίσεις, δραστηριότητες και παιχνίδια. Αθήνα: Επίκεντρο.
Roca, N. (κείμενο) & Κούρτο, Ρ. Μ. (εικονογράφηση) (2005). Τα συναισθήματα. Αθήνα: Κέδρος.
Rowe, J. A. (2007). Θέλω μια αγκαλιά (Μ. Παπαγιάννη, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Schlenz, K. (2000). H Μιμή με τα μεγάλα αυτιά (Β. Τασιόπουλος, Μτφρ.) Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες.
Schober, M. (2008). Αυτός που αγαπώ έχει μια κόκκινη μυτούλα (Μ. Αγγελίδου, Μτφρ.). Αθήνα: Αίσωπος.
Σέφλερ, Α. (1998). Παροιμίες απ’ όλο τον κόσμο (Κ. Κουλουμπή- Παπαπετροπούλου, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Stehr, F. (1998). Λύκε λύκε σ΄αγαπώ (Ρ. Ρώσση-Ζαΐρη, Μτφρ.). Αθήνα: Μίνωας.
Τριβιζάς, Ε. (κείμενο) & Oxenbury, E. (εικονογράφηση) (1994). Τα τρία μικρά λυκάκια. Αθήνα: Μίνωας.
Weitzman, J. P. (text) & Glasser, R. P. (images)(2001). You can’t take a balloon into the Metropolitan Museum. London: Puffin Books.
Χαραλάς, Κ. (κείμενο) & Σταματιάδη, Ντ. (εικονογράφηση) (2010). Το κουτί του θυμού. Αθήνα: Μεταίχμιο.