KINDERGARTNERS READ EMOTIONS DEPICTED IN THEIR PICTURE BOOKS


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
picture book kindergartners emotions verbal text illustration paratext
Αγγελική Γιαννικοπούλου (Angeliki Gianikopoulou)
Ελένη Πασχαλίδου
Abstract
In picture books for young children, emotions are depicted in verbal and visual texts according to two basic trends: a) Issue books, where their central theme is the expression and management of the emotions. Those books are marked by a clear pedagogy (e.g. how to cope with anger, jealousy, etc.); and b) Stories in which emotions are important for their plots, because literature is always about strong emotions (e.g. Iliad is based on Achilles’ rage). This paper examines how emotions are depicted in children’s picture books regardless of their genre (e.g. fairy tale, fable, proverb) and ideological messages. It presents a series of teaching interventions in kindergarten; preschoolers decipher the visual and verbal codes, in which picture books express emotions, and create their own books in order to express their own feelings. The paper focuses not on the management of emotions in their everyday lives, but on the ways of their communication in the multimodal genre of picture books. Through their picture books children learn how to read the emotions outside of them, into the world, and also inside them, into themselves, in a literature that functions both as window (how do others feel) and mirror (how do you feel).
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Allance, M. (2008). Ο μεγάλος θυμός (Χρ. Σιδηροπούλου, Μτφρ.). Αθήνα: Ηλίβατον.
Andersen, H. C. (κείμενο) & Ingpen, R. (εικονογράφηση) (2005). Το ασχημόπαπο (Δ. Σίμου, Μτφρ.). Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Bang, M. (1991). Picture this: How pictures work. San Francisco: Chronicle books.
Brownjohn, E. (εικονογράφηση) (2006). Τι φοβούνται τα παιδιά του κόσμου (Δ. Μιχαήλ, Μτφρ.). Αθήνα: Σαββάλας.
Βιζυηνός, Γ. (1999). Τρομάρας. Εικ. Άντα & Σβετλίν. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Cain, J. (2009). Αυτό που νιώθω (Α. Παπαθεοδούλου, Μτφρ.). Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Casalis, A. (2004). Μαμά μου σ’ αγαπώ. Αθήνα: Στρατίκης.
Cave, K. (κείμενο) & Riddell, C. (εικονογράφηση) (1997). Το κάτι άλλο. Αθήνα: Πατάκης.
Γιαννικοπούλου, A. (2008). Στη χώρα των Χρωμάτων: Το σύγχρονο εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Fleer, M. & Hammer, M. (2013). Emotions in imaginative situations: The valued place of fairytales for supporting emotional regulation. Mind, Culture and Activity, 20 (3), 240-259.
Freymann, S. & Elffers, J. (1999). How are you peeling: Foods with moods. NY: Scholastic Inc.
Genette, G. (1997). Paratexts: Thresholds of interpretation (J. E. Lewin, Trans.). Cambridge: Cambridge University Press.
Κάντζου, Ν. & Λαμπρινέα, Ζ. (2009). Ο κήπος των συναισθημάτων: 10 θεματικές προσεγγίσεις για το Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Δίπτυχο.
Κέηβ, Κ. (κείμενο) & Ρίντελ, Κ. (εικονογράφηση) (1997). Το Κάτι Άλλο (Ρ. Τουρκολιά-Κυδονιέως, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Κουρμούση, Ν. & Κούτρας, Β. (2011). Βήματα για τη ζωή. Αθήνα: Παπαζήση.
Κολ, Μπ. (2001). Αγαπούλα (Β. Ηλιόπουλος, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Lavater, W. (1965). Le petit chaperon rouge. Paris: Maeght editions.
Λιόρι, Ντ. (1999). Θα σ’ αγαπώ ότι κι αν γίνει (Φ. Μανδηλαράς, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης
Λιούις, Ρ. (1999). Φίλοι (Φ. Μανδηλαράς, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Maar, P. (κείμενο) & Kasparavicious, K. (εικονογράφηση) (1998). Το ταξίδι της Λίζας (Μ. Μούγιαννη, Μτφρ.). Αθήνα: Κάστωρ.
Μαγουλά-Γαϊτάνου, Π. (2006). Δάμων και Φιντίας: Η δύναμη της φιλίας. Αθήνα: Άγκυρα.
Makinen, P., & Nyberg, K. (2003). Η μαμά του Μάρκου έχει κατάθλιψη. Σέρρες: Σ.Ο.Φ.Ψ.Υ.Ν.
McBratney, S. (κείμενο) & Jeram, A. (εικονογράφηση) (1996). Μάντεψε πόσο σ΄αγαπώ (Γ. Παπαδόπουλος, Μτφρ). Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Monreal, V. (2005). Τι νιώθεις; Θεσσαλονίκη: Φλούδας
Νευροκοπλή, Β.(κείμενο) & Ανδρικόπουλος, Ν.(εικονογράφηση) (2007). Αν τ’ αγαπάς ξανάρχονται. Αθήνα: Λιβάνης.
Οικονομίδου, Σ. (2000). Χίλιες και μία ανατροπές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Oram, H. (κείμενο) & Kitamura, S. (εικονογράφηση) (1988). Ο θυμωμένος Άρθουρ (Ρ. Ρώσση-Ζαϊρη, Μτφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Ρώσση.
Περό, Σ. (1993). Ο γενναίος ραφτάκος. Αθήνα: Κέδρος.
Pacovska, K. (2010). Cinderella. Hong Kong: Michael Neugebauer.
Πατέρα, Α. & Τσιλιμένη, Τ. (2012). Φιλαναγνωσία και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού: Θεωρητικές προσεγγίσεις, δραστηριότητες και παιχνίδια. Αθήνα: Επίκεντρο.
Roca, N. (κείμενο) & Κούρτο, Ρ. Μ. (εικονογράφηση) (2005). Τα συναισθήματα. Αθήνα: Κέδρος.
Rowe, J. A. (2007). Θέλω μια αγκαλιά (Μ. Παπαγιάννη, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Schlenz, K. (2000). H Μιμή με τα μεγάλα αυτιά (Β. Τασιόπουλος, Μτφρ.) Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες.
Schober, M. (2008). Αυτός που αγαπώ έχει μια κόκκινη μυτούλα (Μ. Αγγελίδου, Μτφρ.). Αθήνα: Αίσωπος.
Σέφλερ, Α. (1998). Παροιμίες απ’ όλο τον κόσμο (Κ. Κουλουμπή- Παπαπετροπούλου, Μτφρ.). Αθήνα: Πατάκης.
Stehr, F. (1998). Λύκε λύκε σ΄αγαπώ (Ρ. Ρώσση-Ζαΐρη, Μτφρ.). Αθήνα: Μίνωας.
Τριβιζάς, Ε. (κείμενο) & Oxenbury, E. (εικονογράφηση) (1994). Τα τρία μικρά λυκάκια. Αθήνα: Μίνωας.
Weitzman, J. P. (text) & Glasser, R. P. (images)(2001). You can’t take a balloon into the Metropolitan Museum. London: Puffin Books.
Χαραλάς, Κ. (κείμενο) & Σταματιάδη, Ντ. (εικονογράφηση) (2010). Το κουτί του θυμού. Αθήνα: Μεταίχμιο.