Σχεδιάζοντας μαθηματικές δραστηριότητες με νόημα για παιδιά Νηπιαγωγείου


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2011
Λέξεις-κλειδιά:
μαθηματική δραστηριότητα κατασκευή νοήματος μέσα αναπαράστασης παιδική λογοτεχνία
Μαρία Παπανδρέου (Maria Papandreou)
Περίληψη
Τα μικρά παιδιά ως κατασκευαστές νοημάτων κατανοούν μια μαθησιακή δραστηριότητα με το δικό τους τρόπο και σύμφωνα με τα εφόδια που διαθέτουν. Αρκετά συχνά όμως, το νόημα και η σημασία που αποδίδουν σε μια δραστηριότητα, δεν συναντά τους στόχους και τις προθέσεις του εκπαιδευτικού. Σε αυτή τη μελέτη δίνοντας έμφαση στη μαθηματική εκπαίδευση επισημαίνουμε την αναγκαιότητα ανάπτυξης μαθηματικών δραστηριοτήτων με νόημα για τα μικρά παιδιά. Στα πλαίσια αυτά προσδιορίζουμε αρχικά πότε μια εκπαιδευτική δραστηριότητα μπορεί έχει νόημα για τα παιδιά, αλλά και ποια είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που κάνουν μια δραστηριότητα μαθηματική. Μέσα από το παράδειγμα της σύνδεσης της μαθηματικής εκπαίδευσης με την λογοτεχνία εξετάζουμε τις διαφορετικές δυνατότητες που δίνονται για την ανάπτυξη μαθηματικών δραστηριοτήτων με νόημα για τα παιδιά αξιοποιώντας την παιδική λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anning, A. & Edwards, A. (1999). Promoting Children’s Learning from Birth to Five. Buckingham: Open University Press.
Bednarz, N. (1996). Language activity, conceptualization and problem, In H. Mansfield, N.A. Pateman and N. Bednarz (eds.), Mathematics for Tomorrow’s Young Children: International Perspectives on Curriculum (pp. 186-197). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Birbili, M. & Tsitouridou, M. (2008). Identifying children’s interests and planning learning experiences. In P. G. Grotewell & Y. R. Burton (eds) . Early Childhood Education: Issues and Developments (pp. 143-156). New York: Nova Science Publishers, Inc.
Brousseau, G. (1997). Theory of Didactical Situations in Mathematics. London: Academic Publishers.
Bymes, J. (1996). Cognitive Development and Learning in Instructional Contexts. Boston: Allyn & Bacon.
Carruthers, E. & Worthington, M. (2006). Children’s Mathematics: Making Marks, Making Meaning. Birth to Eight Years. London: Sage Publications
Donaldson, M. (1991). Η Σκέψη των Παιδιών. Αθήνα: Gutenberg.
Egan, K. (1999). Children’s Minds, Talking Rabbits and Clockwork Oranges. New York: Teachers College.
Gravemeijer, Κ., Cobb, P., Bowers, J. & Whitenack, J. (2009). Symbolizing, modeling and instructional design. Στο P. Cobb, E. Yackel. & K. McClain (Eds), Symbolizing and Communicating in Mathematics Classrooms (pp. 225-274). New York: Routledge.
Griffiths, R. & Clyne, Μ. (1991). The power of story: its role in learning mathematics. Mathematics Teaching, 135, 42-45.
Helm, J.H. & Katz, L. (2002). Μέθοδος Project και Προσχολική Εκπαίδευση. Μικροί Ερευνητές. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Hughes, M. (1996). Τα Παιδιά και η Έννοια των Αριθμών. Αθήνα: Gutenberg.
Jefrey, C. H. & Giorgis, C. (2004). Building the mathematics and literature connection through children’s responses. Teaching children mathematics, 4 (3), 328-333.
Kelly, C. (1996). Early literacy. In G.M. Blenkin & A.V. Kelly (Eds), Early Childhood Education and Developmental Curriculum (pp.133-149). GB: Paul Chapman Publishing ltd.
Kress, G. (1997). Before Writing: Rethinking the Paths to Literacy, London and New York, Routledge.
Matthews, J. (1996). The young child’s early representation and drawing In G.M. Blenkin & A.V. Kelly (Eds), Early Childhood Education and Developmental Curriculum (150-183). GB: Paul Chapman Publishing ltd.
Nicol, C. & Crespo, S. (2005). Exploring mathematics in imaginative places: rethinking what counts as meaningful contexts for learning mathematics. School Science and Mathematics. 105,( 5), 240-252.
Noss, R. & Hoyles C. (1996). Windows on Mathematical Meanings: Learning Culture and Computers. Dordrecht: Kluewer Academic Publishers.
Nunes, Τ. (1996). Language and socialization of thinking. Proc. 20th Conf. of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education, (Vol. 1, pp. 71-76). Spain: University of Valencia.
Papandreou, M. (2009). Preschoolers’ semiotic activity: additive problem-solving and the representation of quantity. In M. Tzekaki, M. Kaldrimidou, & C. Sakonidis, (eds.), Proc. 33th Conf. of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education, (V 4, pp. 321-328). Thessaloniki, Greece: PME.
Perrault, C. (1993). Η κοκκινοσκουφίτσα. Αθήνα: Κέδρος
Saundry, C. & Nicol, S. (2006). Drawing as problem solving: young children’s mathematical reasoning through pictures. In J. Notova, H. Moraova, M. Kratka & N. Stelikkova (Eds), Proc. 30th Conf. of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education (vol. 5, pp. 57-64). Czech Republic, Prague: PME.
Schulman, Dacey, L. & Eston, R. (1999). Growing mathematical ideas in kindergarten. Math solutions publications.
Smith, S.P. (2003). Representation in school mathematics: Children’s representation of problem. In J. Kilpatrick, W.G. Martin, & D. Schifter (Eds), A research companion to principles and standards for school mathematics (pp. 263-274). Reston, VA: NCTM.
Stephan, Μ. & Cobb, P. (1998). The evolution of mathematical practices: How one first-grade classroom learned to measure? In A. Oliver & K. Newstead, (Eπιμ.), Proceedings of the 22th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, (Vol. 4, pp. 97-104). South Africa: Stellenbosch.
Thomas, N. D., Mulligan, J.T. & Goldin, A, G. (2002). Children’s representation and structural development of the counting sequence 1–100. Journal of Mathematical Behavior, 21, 117–133.
Van Oers, Β. (1997). The narrative nature of young children’s iconic representations: some evidence and implications. International Journal of Early Years Education, 5, 3, 273-245.
Vergnaud, G. (1991). La théorie de champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10, 23, 133-170.
Vygotsky, L. (1978). Minds in Society, the Development of Higher Psychological Processes. Cambridge Massachusetts: Harvard University Press.
Whitehead, M. (1996). Narrative, stories and the world of literature. In G.M. Blenkin & A.V. Kelly (eds), Early Childhood Education and Developmental Curriculum (pp. 107-132). GB: Paul Chapman Publishing ltd.
Yelland, N. Lee, L. O’Rourke, M. & Harrisson, C. (2008). Rethinking Learning in Early Childhood Education. Berkshire: Open University Press.
Γερμανος, Δ., Τζεκάκη, Μ. & Οικονόμου Α. (1997). Χωρομαθηματικές έννοιες, παιδί και αγωγή στο Νηπιαγωγείο. Αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής Αγωγής: Πρακτικά 1ου Συνεδρίου Προσχολικής Αγωγής, Τόμος Β΄ (σελ. 205-218). Ιωάννινα: Παν/μιο Ιωαννίνων.
Δαφέμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Ε. Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί Σχεδιασμοί, Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης., Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Ζαχάρος, K. & Παπανδρέου, Μ. (2004). «Τα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο: Μια κριτική ανάλυση του ΔΕΠΠΣ», Γ. Μπαγάκης (επιμ.) Ο Εκπαιδευτικός και το Αναλυτικό Πρόγραμμα (σελ. 363-371). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Καλδρυμίδου, Μ. (1997). Αναλυτικό Πρόγραμμα και βιβλίο δραστηριοτήτων: Παρατηρήσεις στις προμαθηματικές έννοιες. Αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής Αγωγής: Πρακτικά 1ου Συνεδρίου Προσχολικής Αγωγής, Τόμος Β΄ (σελ. 235-247). Ιωάννινα: Παν/μιο Ιωαννίνων.
Κανατσούλη, Μ. (1997). Εισαγωγή στη Θεωρία και Κριτική της Παιδικής Λογοτεχνίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
ΜcNaughton, G. & Williams, G. (2009). Teaching Young Children: Choices in Theory and Practice. Berkshire: Open University Press.
Μπιρμπίλη, Μ. (2008). Προς μια Παιδαγωγική του Διαλόγου. Η Σημασία και ο Ρόλος των Ερωτήσεων στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Ντολιοπούλου, Ε. (1999). Σύγχρονες Τάσεις της Προσχολικής Αγωγής. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δάρδανος.
Παπανδρέου, M. (2010). Αφήγηση ιστοριών και σημειωτικές διαδικασίες στο νηπιαγωγείο: μια προσέγγιση για την ανάπτυξη μαθηματικών δραστηριοτήτων με νόημα για τα παιδιά. Στο Δ. Γερμανός & Μ. Κανατσούλη (επιμ.) ΤΕΠΑΕ 09. Σύγχρονες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις στην Προσχολική και Πρώτη Σχολική Ηλικία (σελ. 149-170). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Παπανδρέου, Μ. (2000). Μάθηση και Δημιουργικότητα: Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες για την Εισαγωγή σε Μαθηματικές Έννοιες και στην Επίλυση Προβλημάτων, για Παιδιά Ηλικίας 5-8 ετών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Παπανδρέου, Μ. (2005). Η νοηματοδότηση των μαθηματικών δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο μέσα από τη λογοτεχνία. Στο Δ. Γερμανός κ.ά (επιμ.) 4ο Πανελλήνιο συνέδριο ΟΜΕΠ: Η «Διαθεματική» Προσέγγιση της Διδασκαλίας και της Μάθησης στην Προσχολική και την Πρώτη Σχολική Ηλικία (σελ. 319-327). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Παπανδρέου, Μ. (2007). Παραμύθι-μυθι-μυθι, δώσε κλώτσο ν’ αριθμήσει: Οι ‘σημειώσεις’ παιδιών νηπιαγωγείου, όταν ένα παραμύθι δίνει νόημα στην επίλυση ενός μαθηματικού προβλήματος. Στο Α. Βελλοπούλου (επίμ.) 6ο συνέδριο ΟΜΕP: Η Γλώσσα ως Μέσο και ως Αντικείμενο Μάθησης στην Προσχολική και Πρωτοσχολική ηλικία Πάτρα, 1-3/6/2007, (σελ. 298-306). ΙSBN 978-960-89439-1-9.
Τασσοπούλου, Κ.(2004) Στην Αριθμούπολη. Αθήνα: Καστανιώτης.
Τζεκάκη, Μ. (2007). Μικρά Παιδιά Μεγάλα Μαθηματικά Νοήματα. Αθήνα: Gutenberg.
Τριβιζάς, Ε. (1985) Ο Λαίμαργος Τουνελόδρακος. Αθήνα: Κέδρος.
Τριβιζάς, Ε. (1996α) Φουφήχτρα η Μάγισσα με την Ηλεκτρική Σκούπα. Αθήνα: Μίνωας.
Τριβιζάς, Ε. (1996β) Η Φιφή και η Φωφώ: οι Φαντασμένες Φάλαινες. Αθήνα: Μίνωας.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)