Οι τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών στην προσχολική εκπαίδευση: μια κριτική προσέγγιση του διαθεματικού ενιαίου πλαισίου προγράμματος σπουδών


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2005
Λέξεις-κλειδιά:
ΔΕΠΠΣ Πληροφορική ΤΠΕ Διαθεματικότητα Αναλυτικό πρόγραμμα Προσχολική εκπαίδευση
Βασίλης Κόμης (Vasilis Komis)
Μαρία Παπανδρέου (Maria Papandreou)
Περίληψη
Στην εργασία αυτή γίνεται μια κριτική προσέγγιση του «Προγράμματος Σπουδών της Πληροφορικής» για το Νηπιαγωγείο, έτσι όπως διαμορφώθηκε στα πλαίσια του ΔΕΠΠΣ από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Η ανάλυση επικεντρώνεται τόσο στο γενικό σκοπό όσο και στα περιεχόμενα του Προγράμματος Σπουδών, από όπου και αναδεικνύονται μια σειρά από βασικές ελλείψεις και αδυναμίες. Ο διαθεματικός χαρακτήρας που διαπνέει το γενικό σκοπό και σχετίζεται με την ολοκληρωμένη προσέγγιση αναφορικά με την ένταξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην εκπαιδευτική διαδικασία (με τη διάχυση δηλαδή της χρήσης των υπολογιστών σε όλο το εύρος του προγράμματος σπουδών) έρχεται σε αντίφαση με τα περιεχόμενα του προγράμματος που ακολουθούν κατά κανόνα την πραγματολογική προσέγγιση (ανάπτυξη τεχνολογικής κουλτούρας μέσω εκμάθησης τεχνολογικών μέσων και χρήση των υπολογιστών ως διδακτικό μέσο) ή ακόμα και την τεχνοκεντρική προσέγγιση ένταξης (έμφαση σε γνώσεις και δεξιότητες πληροφορικής).
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Βασίλης Κόμης (Vasilis Komis), Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Μαρία Παπανδρέου (Maria Papandreou), Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Νηπιαγωγός, Δρ. στις Επιστήμες της Αγωγής, Πανεπιστήμιο Πατρών
Αναφορές
ALLIANCE FOR CHILDHOOD (2000): Fool's gold: A critical look at computers in childhood. http://www.allianceforchildhood.net/projects/computers/index.htm. Accessed 5 March, 2004.
Armstrong, A. & Casement, C. (2000). The Child and the Machine: How Computers Put Our Children's Education at Risk, Robins Lane Press.
Brooker, L. & Siraj-Blatchford, J. (2002). 'Click on Miaow!': how children of three and four years experience the nursery computer, Contemporary Issues in Early Childhood, Vol. 3, No 2, p. 251-273.
Carlson, S. & White, S. (1998). The Effectiveness of a Computer Program in Helping Kindergarten Students Learn the Concepts of Left and Right, Journal of Computing in Childhood Education, v. 9, no 2, p. 133-147.
Clements, D. (1999). 'Concrete' Manipulatives, Concrete Ideas, Contemporary Issues in Early Childhood, Vol. 1, No. 1, p. 45-60.
Clements, D. (1999). Young children and technology. Στο Dialogue on Early Childhood Science, Mathematics and Technology Education (σελ. 92-105). Washington: American Association for the Advancement of Science.
Clements, D. H. (1999). Effective use of computers with young children. In J. V. Copley (Ed.), Mathematics in the Early Years. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, n. 119-128.
Clements, D. H., Battista, M. T., Swaminathan, S. & McMillen, S. (1997). Students development of length concepts in a logo-based unit on geometric paths. Journal for Research in Mathematics Education, 78,1, 70-95.
Clements, D. H., Nastasi, B. K., & Swaminathan, S. (1993). Young children and computers: Crossroads and directions from research. Young Children, 48(2), 56-64.
Crook, C. (1998). Children as Computer Users: The case of Collaborative Learning. Computers Education, vol. 30, 3, pp 237-247.
Cuban, L. (2001). Oversold and Underused: Computers in the Classroom, Harvard University Press.
Downes, T. & Fatouros, C. (1995). Young children learning in their preschool and primary years: a framework for planning to incorporate IT, Australian Educational Computing, 10(1), p. 4-9.
Druin, A. & Fast, C. (2002). The Child as Learner, Critic, Inventor, and Technology Design Partner: An Analysis of Three Years of Swedish Student Journals, International Journal of Technology and Design Education, No 12, p. 189-213.
Elkind, D. (1996). Viewpoint. Young children and technology: A cautionary note. Young Children, 51(6), p. 22-23.
Finegan, C. & Austin, N. (2002). Developmentally Appropriate Technology for Young Children, Information Technology in Childhood Education Annual (2002), p. 87-102.
Gimbert, B. & Cristol, D. (2004). Teaching Curriculum with Technology: Enhancing Children's Technological Competence During Early Childhood, Early Childhood Education Journal, Vol. 31, No. 3, p. 207-216.
Haugland, S. & Wright, J. (1997). Young Children and Technology, a World of Discovery. Allyn and Bacon.
Haugland, S.W, (2000). What Role Should Technology Play in Young Children's Learning?, Part 2. Young Children, Vol. 55, No 1, pp. 12-18.
Haugland, S.W. (1999). What role should technology play in children's learning? Part 1. Young Children, Vol. 54, No 6, p. 26-31.
Healy, J.M. (1998). Failure to Connect. New York: Touchstone.
Jonassen, D. H. (editor), (2004). Handbook of Research On Educational Communications and Technology, Lawrence Erlbaum Associates.
Klein, P.S., Nir-Gal, O. & Darom, E. (2000). The use of computers in kindergarten, with or without adult mediation; effects on children's cognitive performance and behaviour, Computers in Human Behavior, 16, p. 591-608.
Mioduser, D. Tur-Kaspa, H. & Leitner, I. (2000). The learning value of computer-based instruction of early reading skills, Journal of Computer Assisted Learning, 16, p. 54-63.
Mulder, F. & van Weert, T. (2000). Informatics Curriculum Framework 2000 for Higher Education, IFIP, UNESCO.
NAYEC (1996). Technology and Young Children - Age 3 through 8. National Association for the Education of Young Children, Washington, DC.
Plowman, L. & Stephen, C. (2003). A 'benign addition'? Research on ICT and pre-school children. Journal of Computer Assisted Learning, 19, pp. 149-164.
Segers, E. & L. Verhoeven, L. (2003). Effects of vocabulary training by computer in kindergarten, Journal of Computer Assisted Learning, 19, p. 557-566.
Shahrimin, M. I., Butterworth, D. M. (2002). Young children's collaborative interactions in a multimedia computer environment, Internet and Higher Education, No 4, p. 203-215.
UNESCO / IFIP Curriculum (2000). Information and Communication Technology in Secondary Education: A Curriculum for Schools, UNESCO.
Weil-Barais, A. (1994). Problématique de l'apprentissage en didactique des sciences expérimentales. Séminaire
de Post-études à l'Université de Patras, Grèce.
Yeland, N. (2002). Playing with Ideas and Games in Early Mathematics, Contemporary Issues in Early Childhood, Vol. 3, No 2, p. 197-215.
Yeland, N., Grieshaber, S., Stokes, J. (2000). Technology in Teacher Education: examples of integration and implementation in early childhood courses, Journal of Information Technology for Teacher Education, Vol. 9, No. 1, p. 95-108.
Yelland, N. (1995). Young children's attitudes to computers and computing. British Journal of Educational
Technology, Vol. 26, No 2, pp. 149-151.
Κόμης, Β. & Ζαχαροπούλου, Κ. (2002). Παραστάσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας για τους υπολογιστές: ο ρόλος της χρήσης υπολογιστή και των διδακτικών παρεμβάσεων με εκπαιδευτικό λογισμικό. Στο Ε. Τάφφα (επιμ.) «Ψυχοπαιδαγωγική της Προσχολικής Ηλικίας», Διεθνές συνέδριο, Παν/μιο Κρήτης - Ρέθυμνο, 18-20/10/2001 (σελ. 249-257). Ρέθυμνο: Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Παν/μιου Κρήτης.
Κόμης, Β., Καμπεζά, Μ., Χαραλαμποπούλου, Χ.. (2001). Παιδαγωγικές δραστηριότητες με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην προσχολική ηλικία: προβλήματα και προοπτικές. Στο Ε. Κούρτη (επιμ.) «Η Έρευνα οτην Προσχολική Αγωγή», Πανεπιστήμιο Κρήτης (σελ. 309-317). Αθήνα: Τυπωθήτω, Γιώργος Δαρδανός.
Κόμης, Β, Μικρόπουλος, Α. (2001). Πληροφορική οτην Εκπαίδευση. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Μακράκης, Β., Κοντογιαννοπούλου-Πολυδωρίδη, Γ. (1995). Υπολογιστές στην εκπαίδευση: μια κριτική επισκόπηση στο διεθνή χώρο και στην Ελλάδα. Αθήνα: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.
Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ΔΕΠΠΣ, http://www.pi-schools.gr.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (1997). Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής. Αθήνα.
Παπανδρέου, Μ. & Βελλοπούλου, Α. (2000). «Τεχνολογία στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία: το παράδειγμα των υπολογιστών». Στο Γ. Μπαγάκης (επιμ.) «Προαιρετικά εκπαιδευτικά προγράμματα στη σχολική εκπαίδευση: εισηγήσεις συνεδρίου Πάτρα 28-30 Μαΐου, 1999» (σελ. 216-223). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (1999). Πληροφορική και Εκπαίδευση - Συνολική Προσέγγιση. Αθήνα: Α. Ράπτης.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)