Τι κι αν λαλεί άλλη γλώσσα ο Αλί; Σενάρια γλωσσικής ανάπτυξης και διαπολιτισμικότητας μέσω δράματος


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2008
Λέξεις-κλειδιά:
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση Δρώμενα Μιμική «Forum Theatre» «Θέατρο Εικόνων» γλώσσα πολυπολιτισμικότητα διαπολιτισμικότητα πολυγλωσσία γλωσσική ευαισθητοποίηση γλωσσική μάθηση λογοτεχνία δημιουργικότητα έκφραση επικοινωνία βιωματικότητα
Άλκηστις Κοντογιάννη (Alkistis Kontogianni)
Περίληψη
Σήμερα στην πολυπολιτισμική τάξη τον Ελληνικού σχολείου η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση μηορεί να γίνει το μέσον για να προωθηθεί τόσο η διαηολιτισμικότητα των Ελλήνων και Αλλοδαπών μαθητών όσο και η πολυγλωσσία, που σημαίνει σεβασμό και αποδοχή της ταυτότητας και του πολιτισμικού πλούτου του άλλου, αλλά και διεύρυνση γλωσσική και κοινωνική. Με την προσέγγιση και εκμάθηση των γλωσσών των αλλοδαπών μαθητών, όπως έχουν προτείνει γλωσσολόγοι και ήδη έχουν διεξαχθεί διευρυμένα ευρωπαϊκά προγράμματα, μέσω της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση, της βιωματικότητας και συνεργατικότητας που αυτή παρέχει, οι μαθητές μπορεί να αντιληφθούν ότι στον κόσμο υπάρχει μια ποικιλία γλωσσών, που όλες έχουν την αξία και το ενδιαφέρον τους και είναι φορείς πολιτισμού. Ακόμα θα αντιληφθούν ότι στην ίδια χώρα μηορεί να μιλιούνται πολλές γλώσσες, ότι κάθε γλώσσα και κουλτούρα εξελίσσεται, μοιράζεται, επιδρά και επηρεάζεται, ενώ σχετίζεται με το χώρο, με το χρόνο και τις σχέσεις που αναπτύσσουν οι πληθυσμοί μεταξύ τους. Η πρόταση μας στηρίζεται στη σύγχρονη έρευνα που έχει αποδείξει ότι τα παιδιά που έρχονται σε επαφή με ένα δεύτερο γλωσσικό σύστημα έχουν πλεονεκτήματα ως προς τη γλώσσα. Αποκτούν νωρίς συνείδηση της αυθαιρεσίας του γλωσσικού σημείου, της αυθαίρετης σύνδεσης του ήχου και της έννοιας που χαρακτηρίζει τις ανθρώπινες γλώσσες. Αποκτούν μια αυξημένη μεταγλωσσική συνείδηση ως προς τα μονόγλωσσα παιδιά κάτι που πιθανότατα διευκολύνει την εκμάθηση της πρώτης γραφής και ανάγνωσης και οδηγεί σε υψηλότερα επίπεδα σχολικής επιτυχίας. Επίσης κάθε γλωσσικό σύστημα έχει τη δική του δομή και μορφολογία, επομένως ένας που εισάγεται σε αυτό κατακτά άλλα γλωσσικά σχήματα.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Άλκηστη (1983). Η Δραματοποίηση για παιδιά, Αθήνα Ελληνικά Γράμματα.
Αρβανίτη, Ι., Βαμβακίδου, Ι. Ελευθερίου, Π., Ματβέγιεβα, Α. (2001). Σχολική Βιβλιοθήκη και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Πρόταση για Διαβαλκανική Βιβλιοθήκη; Στα Πρακτικά του 4ου Συνεδρίου του Κέντρου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Πάτρα.
Aρχάκης, Α., Κονδύλη, Μ., (2004). Εισαγωγή σε Ζητήματα Κοινωνιογλωσσολογίας, Αθήνα, Νήσos.
Baker, C, (2001J. Εισαγωγή στη Διγλωσσία και στη Δίγλωσση Εκπαίδευση, Μ. Δαμανάκα, (επιμ.), Αθήνα Gutenberg.
Bentolila, Α., (1998). Les Faux Semblants du Franchais Branche'. The Learner and the School, Harmondsworth: Penguin.
Βερβερίτα, Ν., Καπουρκατσίδου, M., (2003). Το Παραμύθι ως μέσο διαπολιτισμικής γλωσσικής Εκπαίδευσης. Στα Πρακτικά του 6ου Διεθνους Συνεδρίου του Κέντρου Διαπολιτισμικήs Εκπαίδευσης, Πάτρα.
Bullock, Α., (Chairman) (1975). A Language for Life. Report of Committee of Inquiry, London:HMSO.
Γαλάντα, Γ., (1993) Παροιμία και αινίγμαστα, Κίνητρο για θεατρικό αυτοσχεδιασμό. Στα Πρακτικά Η' Διημέρου Εκπαιδευτικού Προβληματισμού, «Λαϊκός, Πολιτισμός και Σχολείο», Αθήνα, 22-23 Μαΐου.
Campbell, S. (2004). Δημιουργικότητα και Συνοχή. Εξερευνώντας τη Φύση της Tέxvns και τη Ζωή των Προσφυγών, Εκπαίδευση και θέατρο, Πέρα από τα Όρια τns Σκηνής, Αθήνα, Πανελλήνιο Δίκτυο για το θέατρο.
Candelier, M. & Macaire, D. (2001). L'éveil aux langues à l'école primaire et la construction de compétences - pour mieux apprendre les langues et vivre dans une société multilingue et multiculturelle. Στο L. Collés, J.-L. Dufays, G. Fabry 8E C. Maeder (dir.), Actes de colloque de Louvain "Didactique des langues romanes: le développement des compétences chez l'apprenant", 495-506. Bruxelles, De Boeck - Duculot.
Γεωργογιάννης, Π., (1999). Μοντέλα Εκπαίδευσης Μειονοτικών Παιδιών και Μετακινούμενων Πληθυσμών στο Π. Γεωργογιάννης (επιμ.) Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Αθήνα, Gutenberg.
Γεωργογιάννης, Π., (2000) (επιμ.) Η Ελληνική ως Δεύτερη ή Ξένη Γλώσσα, μια Διαπολιτισμική Προσέγγιση, Πάτρα, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Γκόβαρης, Χ., (2001). Εισαγωγή στη Διαπολιπσμική Εκπαίδευση, Αθήνα, Ατραπός.
Cummins, J., (2005) Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση, Εκπαίδευση με Σκοπό την Ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία με Ετερότητες, Αθήνα, Gutenberg.
Cummins, J., (1978b). Bilingualism and the Development of Metalinguistic Awareness, Journal of Cross-Cultural Psychology, V., 9, pp. 131-149.
Cummins, J., (1986). The Construct of Language Proficiency in Bilingual Education, στο J. Alatis, (ed.), Perspectives on Bilingualism and Bilingual Education, Washinghton, Georgetown University Press, pp. 209-231.
Δαμανάκης, M. (1997). Η εκπαίδευση των Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών Μαθητών στην Ελλάδα. Διαπολιτισμική Προσέγγιση, Αθήνα: Gutenberg.
Δαμανάκης, Μ., (2001). Η Περίπτωση της Νέας Μηχανιώνας και οι Προεκτάσεις της. Στο Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Ομάδες με Πολιτισμικές Ιδιαιτερότητες, Θεσσαλονίκη, Οι Φίλοι του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη.
DeBlase, G., (2005). Teaching Literature and Language through Guided Discovery and Informal Classroom Drama, English Journal, V. 95, N. 1, pp. 29-32.
Doughty, P., Pearce, J., Thornton, G., (1971). Language in Use, London: Edward Arnold.
Fidler, S., Avsenik, Β., Klavs, T. (2004). Language and International Awareness in Primary School, JaLing Comenius, 2001-2004.
Giddens, A. (2002). Κοινωνιολογία, Αθήνα, Gutenberg.
Goodlad, S., (1979). Learning by Teaching, Community Service Volunteers, London, NI 9NJ.
Hakuta, Κ., Ferdman, Β., Diaz, R., (1987). Bilingualism and Cognitive Development: Three Perspectives, στο R. Sheldon (ed.), Advances in Applied Psycholinguistics, V. 1, Disorders of First Language Development, N. York, University Press, pp. 284-319.
Hawkins, E., (1974). Modern Languages in the Curriculum. Στο G. Perren (ed.), The Space Between: English and Foreign Languages at School, London: CILT (Centre for Information on Language Teaching and Research).
Hawkins, E. (1977). A Possible Way Forward. Στο P. Hoy (ed.), The Early Teaching of Modern Languages, London: Nuffield Foundation.
Hawkins, E. (1979). Language as a Curriculum Study. Στο G. Perren (ed.), The Mother Tongue and Other Languages in Education, NCLE Papers 2, London: CILT (Centre for Information on Language Teaching and Research).
Hawkins, E. (1987a). Modem Languages in the Curriculum, Cambridge: Cambridge University Press.
Hawkins, E. (1987bJ. Awareness of Language: An Intoduction, Cambridge, Cambridge University Press.
Hawkins, E. (1999). Foreign Language Study and Language Awareness, Language Awareness, V. 8, No 3 & 4.
Hudson, R., (1980J. Sociolinguistics, Cambridge, Cambridge University Press.
Ιωάννου, Α., (2003). «Παραμύθια με τους Άλλους». Διαπολιτισμική και Αντιρατσιστική Αγωγή μέσα από Παραμύθια για Παιδιά Α' και Β' Τάξης Δημοτικού Σχολείου. Στα Πρακτικά του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου του Κέντρου Διαπολιτισμηαις Εκπαίδευσα, Πάτρα.
Κατσαρίδου. Μ., (2004). Η Διδασκαλία της Παιδικής Λογοτεχνίας με τη Χρήση της Μεθόδου της Δραματοποίησης: Μια Εναλλακτική Πρόταση, στο Ν. Γκόνας (επιμ.), Δημιουργικότητα και Μεταμορφώσεις, Αθήνα Δίκτυο θεάτρου στην Εκπαίδευση.
Kingman, J. (Chairman) (1988). Report of Commission of Inquiry into the Teaching of the English Language. London: HMSO.
Κουρετζής, Α., Άλκηστις, (1993). Θεατρική Αγωγή, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα, ΟΕΔΒ.
Kress, G. (1997). Before Writing. Rethinking the Paths to Literacy. London, Routledge.
Lambert, W.f Tucket, G., (1972), The Bilingual Education of Children, Newbury House, Rowley.
Lindblom, K., (2005). Teaching English in the World, English Journal, September, V., 95, Ν1, p. 116.
MacCarthy, P., (1978). The Teaching of Pronunciation. Cambridge: University Press.
Mάγος, Κ., Νικολούδη, Φ. (2001) "Μου λε5, σου λέω, λέμε..." Η διαπολιησμική διάσταση σ' ένα πιλοτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης, Γέφυρες, τ.5, σ. 16-27.
Mάγος, Κ. (2004) «Μ όπως Μαχαλά, Μπ όπως Μπογιά. Τα καλλιτεχνικά μαθήματα στη διαπολιτισμική εκπαίδευση», Εικαστική Παιδεία, τ. 20. σ. 50-54.
McLauglin, Β., (1978). Second Language Acquisition in Childhood, Ν. Jersey, Hillsdale.
Μητσιάκη, Μ., Τακουδα, Χ., Μάρκου, Α. (2002). Το Παραμύθι ως Διδακτικό Διαπολιτισμικό Εργαλείο. Στα Πρακτικά του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου του Κέντρου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Πάτρα.
Μπογιάνοβα-Μίνκοβα, Ν. (2000). Το Παιχνίδι Ρόλων στη Διδασκαλία και Εκμάθηση της Nέαs Ελληνικής Γλώσσας. Στα Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου του Κέντρου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών, Πάτρα.
Ντάλτας, Π., (1997) Κοινωνιογλωσσική Μεταβλητότητα, Θεωρίες και Μεθοδολογία της έρευνας, Αθήνα, Επικαιρότητα.
Παπαχρήστος, Κ., (2001). Διαπολιησμική Διάσταση στην Παιδική Λογοτεχνία: Οι Προϋποθέσεις. Στα Πρακτικά του 4ου Συνεδρίου του Κέντρου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Πάτρα.
Προππ, Βλ. (1987). Μορφολογία του Παραμυθιού, Αθήνα, εκδ. Καρδαμίτσα.
Rodari, G. (1985). Η Γραμματική της Φαντασίας, Αθήνα, Τεκμήριο.
Saville-Troike, Μ., (1982). The Development of Bilingual and Bicultural Competence in Young Children, στο L. Katz (ed.), Current Topics in Early Childhood Education, Norwood, VD IV, pp. 1-16.
Σκούρτου, Ε., (επιμ.), (1997). Θέματα Διγλωσσίας και Εκπαίδευσης, Αθήνα, Νήσος.
Σκούρτου, Ε., (1997). Διγλωσσία και Εισαγωγή στον Αλφαβητισμό, στο Ε. Σκούρτου (επιμ.), Θέματα Διγλωσσίας και Εκπαίδευσης, Αθήνα, Νήσος.
Σκούρτου, Ε., (1999α). Η Παραδειγματική Σχέση Πρώτης και Δεύτερης Γλώσσας και οι Παιδαγωγικές της Συνέπειες, στο Π. Γεωργογιάννης (Επιμ.), Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Αθήνα, Gutenberg.
Σκούρτου, Ε., (1999β). Οδηγεί η Δίγλωσση Εκπαίδευση Πάντα στη Διγλωσσία; στο Π. Γεωργογιάννης (επιμ.), Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Αθήνα, Gutenberg.
Τριάρχη-Herrmann, Β (2000). Η Διγλωσσία στην Παιδική Ηλικία, Μια Ψυχογλωσσική Προσέγγιση, Αθήνα, Gutenberg.
Τσιάκαλος, Γ, (2001) Διαπολιησμική Εκπαίδευση και Κοινωνικός Αποκλεισμός. Στο Διαπολιησμική Εκπαίδευση, Ομάδες με Πολιτισμικές Ιδιαιτερότητες, Θεσσαλονίκη, Οι Φίλοι του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη.
Turner, V.f (1974J. Dramas, Fields and Metaphors: Symbolic Action in Human Action Society, Ithaca, Cornwell University Press.
Volterra, V., Taeschner, T., (1978). The Acquisition and Development of Language by Bilingual Children, Journal of Child Language, V. 5, pp. 311-326.
Vygotsky, L., (1962). Thought and Language, Cambridge, Massachusetts, MIT Press.
Φραγκουδάκη, A. (2003). Η Ικανότητα του Λόγου, Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων, Κλειδιά και Αντικλείδια, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)