Η ανάπτυξη λεξιλογικών αναπαραστάσεων στην πορεία κατάκτησης νέων λέξεων από παιδιά προσχολικής ηλικίας


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2008
Λέξεις-κλειδιά:
Απόκτηση λεξιλογίου γλωσσική ανάπτυξη προσχολική ηλικία λεξιλογικές αναπαραστάσεις
Ασημίνα Ράλλη (Asimina Ralli)
Περίληψη
Η απόκτηση λεξιλογίου είναι πολύ σημαντική για τα παιδιά και συνδέεται άμεσα με τις επιδόσεις τους στην ανάγνωση και τη γραφή, αλλά και τις γενικότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις τους αργότερα στο σχολείο. Στόχος της παρούσας έρευνας ήταν να μελετήσει πως τα παιδιά προσχολικής ηλικίας αποκτούν νέες λέξεις μέσα από την ανάγνωση ιστοριών αναδεικνύοντας έτσι την ηορεία απόκτησης λεξιλογίου. Στην έρευνα συμμετείχαν 192 παιδιά ηλικίας 3;6 - 4;6 χρονών. Στα παιδιά παρουσιάστηκαν καινούργιες λέξεις σε διαφορετικά γλωσσικά πλαίσια μέσα από την ανάγνωση ιστοριών. Αμέσως μετά το άκουσμα της κάθε ιστορίας η αποκτηθείσα γνώση αξιολογήθηκε μέσα από επτά λεξιλογικά έργα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ποιοτική ανάλυση των απαντήσεων των παιδιών ώστε να αναδειχθούν οι λεξιλογικές αναπαραστάσεις που σχηματίζουν τα παιδιά στην ηορεία απόκτησης νέων λέξεων. Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι η ηορεία απόκτησης λεξιλογίου σχετίζεται άμεσα τόσο με το γλωσσικό πλαίσιο παρουσίασης των νέων λέξεων όσο και με τη μέθοδο αξιολόγησης της αποκτηθείσας γνώσης.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Au, Τ.Κ. (1990). Children's use of information in word learning. Journal of Child Language, 17(2), 393-416.
Carey, S. and E. Bartlett (1978). Acquiring a single new word. Papers and reports on child language development, 15, 17-29.
Banigan, R., L., & Mervis, C.B. (1988). The role of adult input in young children's category evolution: II an experimental study. Journal of Child Language, 15, 493-504.
Burroughs, G.E.R. (1957). A study of the vocabulary of young children. Birmingham: Oliver and Boyd.
Caroli, J., Davies, P. & Richman, B. (1971). The American Heritage Word Frequency Book. Boston: Houghton Mifflin.
Clark E. V. (1987). The principle of contrast: A constraint on language acquisition. In B. MacWhiney (Eds) Mechanisms of Language Acquisition. Hillsdale NJ: Erlbaum.
Dockrell, J., (1981). The child's acquisition of unfamiliar words, University of Sterling, Sterling Scotland.
Dockrell, J.E. and Campbell, R.N. (1986). Lexical acquisition strategies. In S. Kuczaj and M. Barrett (Eds.), Semantic Development. New York: Springer Verlag.
Donaldson, M.L. & Laing , K. (1993). Children's comprehension and production of locative expressions. In DJ. Messer and G. J. Turner (Eds) Critical influences on child language acquisition and development: St Martins Press.
Eller, R., Pappas, C. and Brown, E. (1988). The lexical development of kindergarteners: Learning from written context. Journal of Reading Behaviour, 20(1), 5-24.
Elley, W. (1989). Vocabulary acquisition from listening to stories. Reading Research Quarterly, 24(2), 174-187.
Fenson, L., Dale, P.S., Reznick, J.S., Thai, D., Bates, E., Hartug, J., Pethick, S., & Reily, J. (1993). The MacArthur Communicative Development Inventories:user's guide and technical manual. San Diego: Singular Publishing Group.
Gentner, D. and Holoyoak, J. K. (1997). Reasoning and learning by Analogy. American Psychologist, 52, 32-34.
Gottfried, G.M., and Tonks, S.J.M. (1996). Specifying the relation between novel and known: Input affects the acquisition of novel colour terms. Child Development, 67, 850-866.
Heibeck, T. H., and Markman, E. M. (1987). Word learning in children: an examination of fast mapping. Child Development, 58, 1021-1034.
Huttenlocher, J. (1974). The origins of language comprehension. In R. Solso (Eds) Theoriesin cognitive psychology. Potomac MD: Erlbaum.
Katz, N., Baker, E. and Macnamara, J. (1974). What's in a name? A study of how children learn common and proper names. Child Development, 45, 469-473.
Leung, C, and Pikulski, J.J. (1990). Incidental word learning of kindergarten and first grade children through repeated read aloud events. In J. Zuteil and S. McCormick (Eds.), Literacy, theory and research: Analyses from multiple paradigms. Chicago, National Reading Conference.
Meadows S. (1993). The child as a thinker.The development and acquisition of cognition in childhood. London and New York.
Nagy, W.E., Anderson, R.C., and Herman, P.A. (1987). Learning word meanings from context during normal reading. American Educational Research Journal, 24, 237-270.
Nelson, K. (1988). Constraints on word learning ? Cognitive Development, 3, 221-246.
Nelson, K. (1990). Comment on Behrend's "Constraints and Development". Cognitive development, 5, 331-339.
Nelson, Κ. Hampson, J. & Shaw L. (1993). Nouns in early lexicons: evidence, explanations and implications. Journal of Child Language, 20, 61-84.
Oviatt, S. L. (1980). The emerging ability to comrehend language: An experimental approach. Child Development, 51, 97-106.
Oviatt, S. L. (1982). Infering what words mean: Early development in infants comprehension of common object names. Child Development, 53, 274-277.
Ralli, A. M. (1999). Investigating lexical acquisition patterns: context and cognition. Unpublished thesis, Institute of Education, University of London.
Ralli A. & Dockrell J. (2005). Multiple measures of assesing vocabulary acquisition: Implications for understanding lexical development. Ψυχολογία 12 (4), 587-603.
Robbins, C, and Ehri, L.C. (1994). Reading storybooks to kindergarteners helps them learn new vocabulary words. Journal of Educational Psychology, 86, 54-64.
Rosch, E. (1978). Principles of categorisation. In E. Rosch & B.B. Lloyd (Eds) Cognition and categorisation. Hillsdale NJ: Erlbaum.
Senechal, M and Cornell, E. (1993). Vocabulary acquisition through shared reading experiences. Reading Research Quarterly, 28, 361-373.
Stanovich, K.E. and Cunnigham, A.E. (1993). "Where does knowledge come from? Specific associations between print exposure and information acquisition". Journal of Educational Psychology, 85, 211-229.
Sternberg, R. and Powell, J. (1983). Comprehending verbal comprehension, American Psychologist, 38, 878-893.
Thompson, J. R. & Chapman, R. S. (1977) "Who is Daddy" revisited ? The status of two- yearolds overextended words in use and comprehension. Journal of Child Language, 4, 359 - 375.
Werner, H.F and Kaplan, E. (1952). The acquisition of word meanings: A developmental study. Monographs of Social Research in Child Development, 15, (Whole number 51).
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)