Η ικανότητα των νηπίων να αναγνωρίζουν τα οδικά σήματα και η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής. Πιλοτική μελέτη.


Ευαγγελία Μαυρικάκη (Evagelia Mavrikaki)
Αργύρης Κυρίδης (Argiris Kiridis)
Καλλιόπη Τοζακίδου (Kaliopi Tozakidou)
Αναστασία Προύσαλη
Abstract
Επιχειρείται η διερεύνηση της ικανότητας των νηπίων να αναγνωρίζουν πινακίδες οδικής σήμανσης και η συσχέτιση της με την προηγούμενη συμμετοχή τους σε προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής στο νηπιαγωγείο. Χρησιμοποιήθηκαν οκτώ πινακίδες οδικής σήμανσης τριών σχημάτων (τριγωνικού, κυκλικού και πολύπλευρου). Ζητήθηκε από τα νήπια να αναγνωρίσουν το κάθε σήμα και να τα ομαδοποιήσουν ανάλογα με το σχήμα τους και το είδος της σήμανσης. Τα νήπια που είχαν συμμετάσχει σε project κυκλοφοριακής αγωγής γενικά πέτυχαν καλύτερα αποτελέσματα από τα υπόλοιπα νήπια και το γεγονός αυτό δείχνει την αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης σχολικής δραστηριότητας στην ανάπτυξη κοινωνικής γνώσης και δεξιοτήτων. Ταυτόχρονα διαφαίνεται και η γενικότερη σημασία της προσχολικής εκπαίδευσης για την ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων.
Article Details
  • Rubrik
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Autor/innen-Biografien
Ευαγγελία Μαυρικάκη (Evagelia Mavrikaki), Π.Τ.Δ.Ε. Φλώρινας, Α.Π.Θ
Λέκτορας Π.Τ.Δ.Ε. Φλώρινας, Α.Π.Θ
Αργύρης Κυρίδης (Argiris Kiridis), Π.Τ.Ν. Φλώρινας, Α.Π.Θ
Αν. Καθηγητής, Π.Τ.Ν. Φλώρινας, Α.Π.Θ
Καλλιόπη Τοζακίδου (Kaliopi Tozakidou)
Νηπιαγωγός
Αναστασία Προύσαλη
Νηπιαγωγός
Literaturhinweise
Ξενόγλωσση
Cohen, R. Υ., Brownell, Κ. D., Felix, Μ. R. J. (1990). Age and sex differences in health habits and beliefs of schoolchildren. Health Psychology, 9, 208-224.
Driver, R., Squires, Α., Rushworth, P., Wood-Robinson, V. (1998). Oικο-δομώντας τις έννοιες των Φυσικών Επιστημών, (μτφρ. Μ. Χατζή, επιμ. Π. Κάκκοτας). Αθήνα: τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανάς.
Ellinghaus, D., Steinbrecher, J. (1996). Kinder in Gefahr (Children in Danger). Uniroyal Traffic Research Report.
Fitz-Gibbon, C.T. & Morris, L.L. (1987). How to design a Program Evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
Flade, Α., Limbourg, M. (1997). Das Hineinwachsen in die motorisierte Gesellschaft (Growing into the Motorized Society). Darmstadt: Institut Wohnen und Umwelt.
Hendry, G.D. (1996). Constructivism and Educational Practice. Australian Journal of Education, 40(1), 19-45.
Stokking, K.M. (1999). Evaluating Environmental Education (translated by Rosemary Martin). Cambridge: Commission on Education and Communication, IUCN.
Taylor, S. (19994). Health Psychology. Boston: McGraw-Hill. W.H.O., Commission of the European Communities (1993). The European Network of Health Promoting Schools. Resource Manual.
Watson, D. L, Tharp, R. G. (1977). Self-directed behavior: Self-modification for personal adjustment. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
Ελληνική
Γκούβρα Μ., Κυρίδης Α. & Μαυρικάκη Ε. (2001). Αγωγή υγείας και σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
ΕΣΥΕ (1998). Στατιστική Επετηρίδα της Ελλάδος - 1997. Αθήνα.
Ζυγούρη, Ε., Αγγελάκη, Χ., Μαυρικάκη, Ε. (υπό έκδοση). Εκπόνηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα νηπιαγωγεία της Δυτικής Μακεδονίας: Ταξινόμηση και ανάλυση των λειτουργικών τους παραμέτρων. Στο Μ. Τσιτουρίδου (επ.) Πρακτικά 2ου Συνεδρίου για τις Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη.
Μαυρικάκη, E. (2000). Η Κυκλοφοριακή Αγωγή στα Αναλυτικά Προγράμματα του Δημοτικού Σχολείου. Μακεδνόν, 7, 135-142.
Μαυρικάκη, Ε. (2002). Το πρόβλημα της αξιολόγησης των σχολικών προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Στα Πρακτικά Συνεδρίου «Σχολική Γνώση και Διδασκαλία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση». Ιωάννινα.
Πνευματικός, Δ. (1995). Θρησκευτική Σκέψη: Μια μελέτη για τη δομή, την ανάπτυξη και τις αλληλεπιδράσεις της με εξειδικευμένες γνωστικές ικανότητες. Ψυχολογία, 2(2), 194-225.
Ραβάνης, Κ. (1999). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
Υπουργείο Μεταφορών & Επικοινωνιών (2000). Κώδικας ζωής... με σεβασμό στον άνθρωπο. Αθήνα.