Η ικανότητα των νηπίων να αναγνωρίζουν τα οδικά σήματα και η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής. Πιλοτική μελέτη.


Ευαγγελία Μαυρικάκη (Evagelia Mavrikaki)
Αργύρης Κυρίδης (Argiris Kiridis)
Καλλιόπη Τοζακίδου (Kaliopi Tozakidou)
Αναστασία Προύσαλη
Abstract
In this study we try to investigate the ability of preschoolers to recognize traffic signs and to find out if there is any correlation between the level of this ability and the participation in traffic education programs in kindergarten. For this purpose we used eight traffic signs, of three different forms (triangular, circular and multifaceted). The infants were asked to recognize each sign and group the signs based on the form and type of the sign. The results revealed that infants had already a corpus of knowledge that the educator should keep in mind when applying similar educational activities. It also became evident that preschoolers who had already participated in traffic education activities produced better results than those who hadn't. This reveals the effectiveness of this specific school activity in the growth of social knowledge and skills and at the same time emerges the importance of preschool education for the overall growth of infants.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
Ευαγγελία Μαυρικάκη (Evagelia Mavrikaki), Π.Τ.Δ.Ε. Φλώρινας, Α.Π.Θ
Λέκτορας Π.Τ.Δ.Ε. Φλώρινας, Α.Π.Θ
Αργύρης Κυρίδης (Argiris Kiridis), Π.Τ.Ν. Φλώρινας, Α.Π.Θ
Αν. Καθηγητής, Π.Τ.Ν. Φλώρινας, Α.Π.Θ
Καλλιόπη Τοζακίδου (Kaliopi Tozakidou)
Νηπιαγωγός
Αναστασία Προύσαλη
Νηπιαγωγός
References
Ξενόγλωσση
Cohen, R. Υ., Brownell, Κ. D., Felix, Μ. R. J. (1990). Age and sex differences in health habits and beliefs of schoolchildren. Health Psychology, 9, 208-224.
Driver, R., Squires, Α., Rushworth, P., Wood-Robinson, V. (1998). Oικο-δομώντας τις έννοιες των Φυσικών Επιστημών, (μτφρ. Μ. Χατζή, επιμ. Π. Κάκκοτας). Αθήνα: τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανάς.
Ellinghaus, D., Steinbrecher, J. (1996). Kinder in Gefahr (Children in Danger). Uniroyal Traffic Research Report.
Fitz-Gibbon, C.T. & Morris, L.L. (1987). How to design a Program Evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
Flade, Α., Limbourg, M. (1997). Das Hineinwachsen in die motorisierte Gesellschaft (Growing into the Motorized Society). Darmstadt: Institut Wohnen und Umwelt.
Hendry, G.D. (1996). Constructivism and Educational Practice. Australian Journal of Education, 40(1), 19-45.
Stokking, K.M. (1999). Evaluating Environmental Education (translated by Rosemary Martin). Cambridge: Commission on Education and Communication, IUCN.
Taylor, S. (19994). Health Psychology. Boston: McGraw-Hill. W.H.O., Commission of the European Communities (1993). The European Network of Health Promoting Schools. Resource Manual.
Watson, D. L, Tharp, R. G. (1977). Self-directed behavior: Self-modification for personal adjustment. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
Ελληνική
Γκούβρα Μ., Κυρίδης Α. & Μαυρικάκη Ε. (2001). Αγωγή υγείας και σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
ΕΣΥΕ (1998). Στατιστική Επετηρίδα της Ελλάδος - 1997. Αθήνα.
Ζυγούρη, Ε., Αγγελάκη, Χ., Μαυρικάκη, Ε. (υπό έκδοση). Εκπόνηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα νηπιαγωγεία της Δυτικής Μακεδονίας: Ταξινόμηση και ανάλυση των λειτουργικών τους παραμέτρων. Στο Μ. Τσιτουρίδου (επ.) Πρακτικά 2ου Συνεδρίου για τις Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη.
Μαυρικάκη, E. (2000). Η Κυκλοφοριακή Αγωγή στα Αναλυτικά Προγράμματα του Δημοτικού Σχολείου. Μακεδνόν, 7, 135-142.
Μαυρικάκη, Ε. (2002). Το πρόβλημα της αξιολόγησης των σχολικών προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Στα Πρακτικά Συνεδρίου «Σχολική Γνώση και Διδασκαλία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση». Ιωάννινα.
Πνευματικός, Δ. (1995). Θρησκευτική Σκέψη: Μια μελέτη για τη δομή, την ανάπτυξη και τις αλληλεπιδράσεις της με εξειδικευμένες γνωστικές ικανότητες. Ψυχολογία, 2(2), 194-225.
Ραβάνης, Κ. (1999). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
Υπουργείο Μεταφορών & Επικοινωνιών (2000). Κώδικας ζωής... με σεβασμό στον άνθρωπο. Αθήνα.