Συνεργασία σχολείου και γονέων από μεταναστευτικά πλαίσια: μια αναγκαία παράμετρος για τη σχολική ένταξη και επίδοση


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2013
Λέξεις-κλειδιά:
συνεργασία σχολείου-οικογένειας μετανάστες γονείς εκπαιδευτικές πρακτικές σχολική επίδοση σχολική ένταξη
Μαρίνα Μπέση (Marina Bessi)
Ελένη Γρίβα (Eleni Griva)
Περίληψη
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να αναδειχθεί η σημασία της συνεργασίας σχολείου – γονέων, και ιδιαίτερα των γονέων από μεταναστευτικά περιβάλλοντα. Τις τελευταίες δεκαετίες έχει αναγνωριστεί, σε παγκόσμιο επίπεδο, η σπουδαιότητα αυτής της συνεργασίας, καθώς η εμπλοκή των γονέων στην εκπαίδευση των παιδιών μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη των κοινωνικό-συναισθηματικών δεξιοτήτων και στη σχολική επιτυχία των παιδιών. Η συνεργασία σχολείου - οικογένειας φαίνεται να έχει ιδιαίτερη σημασία στην περίπτωση των μεταναστών γονέων, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που μπορεί να υπάρξουν στη συνεργασία των συγκεκριμένων γονεϊκών ομάδων με το σχολείο. Παρόλα αυτά, εκπαιδευτικοί και μετανάστες γονείς οφείλουν να προσπαθήσουν για μια ουσιαστική επικοινωνία και δημιουργική συνεργασία, με στόχο τα παιδιά από διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια να ενταχθούν ομαλά στo σχολικό και κοινωνικό πλαίσιο.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αλευριάδου, Α., Βρυνιώτη, Κ., Κυρίδης, Α., Σιβροπούλου-Θεοδοσιάδου, Ε., & Χρυσαφίδης, Κ. (2008). Οδηγός Ολοήμερου Νηπιαγωγείου. ΥΠΕΠΘ. Ειδική Υπηρεσία εφαρμογής Προγραμμάτων ΚΠΣ. Αθήνα: Πατάκης.
Anderson, K.J., & Minke, K.M. (2007). Parent Involvement in Education: Toward an Understanding of Parents' Decision Making. The Journal of Educational Research, 100, 311-323.
Bermudez, Α. Ε. & Marquez, J.A. (1996) An Examination of a Four-Way Collaborative to Increase Parental Involvement in the Schools, The Journal of Educational Issues of Language Minority Students, v.16, Summer 1996. (http://ncela.gwu.edu/mispubs/jeilms)
Biller, H.B. (1993). Fathers and Families. Parental Factors in Child Development. Westport, Conn. : Auburn House.
Carey, N., Lewis, L., Farris, E., & Burns, S. (1998). Parent involvement in children’s education: Efforts by public elementary schools (Report No. 98-032). Washington, DC: National Center for Education Statistics.
Christenson, S.L. (2004). The Family-School Partnership: An Opportunity to Promote the Learning Competence of All Students. School Psychology Review, 33, 83-104.
Coleman, J.S. (1987). Families and Schools. Educational Researcher, 16, 32-38.
Conteh, J., & Kawashima, Y. (2008). Diversity in family involvement in children’s learning in English primary schools: Culture, language and identity, English Teaching, 7, 113-125.
Crosnoe, R., & Kalil, A. (2010). Educational Progress and Parenting Among Mexican Immigrant Mothers of Young Children. Journal of Marriage and Family, 72, 976-990.
Cummins, J. (2003) (μεταφρ. Σ. Αργύρη, εισ.επιμ. Ε.Σκούρτου) Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση. Αθήνα: Gutenberg. 2η έκδοση.
Duch, H. (2005). Redefining parent involvement in Head Start: a two – generation approach. Early Child Development and Care, 175, 23-35.
Dumais, S.A. (2006). Early childhood cultural capital, parental habitus, and teachers’ perceptions. Poetics, 34, 83-107.
Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnerships (Preparing Educators and Improving Schools). Boulder, CO: Westview Press.
Fantuzzo, J., Tighe, E., & Childs, S. (2000). Family involvement questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92, 367-376.
Farver, J.A.M., Yiyuan, X., Eppe, S., & Lonigan, C.J. (2006). Home environments and young latino children’s school readiness. Early Childhood Research Quarterly, 21(2), 196-212.
Fletcher, J., Parkhill, F., Taleni, A., Fa'afoi, L.T., & O'Regan, B. (2009). Pasifika students: teachers and parents voice their perceptions of what provides supports and barriers to Pasifika students' achievement in literacy and learning. Teaching and Teacher Education, 25, 24-33.
Glick, G.E., & Hohmann Marriott, B. (2007). Academic Performance of Young Children in Immigrant Families: The Significance of Race, Ethnicity, and National Origins. International Migration Review, 41, 371-402.
Goldenberg, C., Gallimore, R., Reese, L., & Garnier, H. (2001). Cause or effect? A longitudinal study of immigrant Latino parents’ aspirations and expectations, and their children’s school performance. American Educational Research Journal, 38, 547-582.
Gonzalez-DeHass, A. R., Willems P. P., & Holbein, M. F. D. (2005). Examining the Relationship between Parental involvement and Student Motivation. Educational Psychology Review, 17, 99-123.
Hujal, Ε., Turja, L., Gaspar, M.F., Veisson, M., & Waniganayake, M. (2009). Perspectives of early childhood teachers on parent-teacher partnerships in five European countries. European Early Childhood Education Research Journal, 17, 57-76.
Jeynes, W. H. (2005). A meta-analysis of the relation of parental involvement to urban elementary school student academic achievement. Urban Education, 40(3), 237-269.
Jimerson, S., Egeland, B., Sroufe, L.A., & Carlson, B. (2000). A Prospective Longitudinal Study of High School Dropouts Examining Multiple Predictors Across Development . Journal of School Psychology, 38, 525-549.
Kuperminc, G. P., Darnell, A. J., & Alvarez-Jimenez, A. (2008). Parent involvement in the academic adjustment of Latino middle and high school youth: Teacher expectations and school belonging as mediators. Journal of Adolescence, 31, 469-483.
Lareau, A., & Horvat, E. M. (1999). Moments of social inclusion and exclusion: Race, class, and cultural capital in family – school relationships. Sociology of Education, 72, 37 – 53.
Martinez, C.R., DeGarmo, D.S. & Eddy, J.M. (2004). Promoting Academic Success Among Latino Youth. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 26, 128-151.
Ματσαγγούρας, Η.Γ. (2008). Σχέσεις σχολείου και οικογένειας: εναλλακτικές θεωρήσεις του περιεχομένου και του πλαισίου των σχέσεων. Στο Α. Μπρούζος, Π. Μισαηλίδη, Α. Εμβαλωτής & Α. Ευκλείδη (επιμ.) Σχολείο και Οικογένεια, 6, 35-67. Αθήνα: Επιστημονική Επετηρίδα της
Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, Ελληνικά Γράμματα.
Μπέση, Μ. (2011). Απόψεις νηπιαγωγών και μεταναστών γονέων για τη διγλωσσία και την εκπαίδευση των δίγλωσσων νηπίων. Μεταπτυχιακή εργασία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα.
McBride, B.A., Schoppe-Sullivan, S.J., & Moon-Ho Ho (2005). The mediating role of fathers' school involvement on student achievement. Journal of Applied Developmental Psychology, 26, 201-216.
McWayne, S., Campos, R., & Owsianik, M. (2008). A multidimensional, multilevel examination of mother and father involvement among culturally diverse Head Start families. Journal of School Psychology, 46 , 551–573.
Phinney, J. (2003). Ethnic identity and acculturation. In K. Chun, P. Organista, & G. Marin (Eds.), Acculturation: Advances in theory, measurement, and applied research (pp. 63–81). Washington, DC: American Psychological Association.
Poulou, M. & Matsagouras, E. (2007). School – family relations: Greek parents’ perceptions of parental involvement. International Journal about Parents in Education. 1, 83-89.
Powell, D. R. (1998). Research in review – Reweaving parents into Early Childhood Programs. Young children, 53, 5, 60-67.
Rogers-Sirin, L. (2008). Approaches to Multicultural Training for Professionals: A Guide for Choosing an Appropriate Program. Professional Psychology: Research and Practice, 39, 313-319.
Roggman, L. A., Boyce, L. K., Cook, G. A., Christensen, K., & Jones, D. (2004). Playing with Daddy: Social toy play, Early Head Start, and developmental outcomes. Fathering. Special Issue: Fathers in Early Head Start, 2, 83-108.
Seitsinger, A. M., Felmer, R. D., Brand, S. & Burns, A. (2008). A large-scale examination of the nature and efficacy of teachers’ practices to engage parents: Assessment, parental contact, and student-level impact. Journal of School Psychology, 46, 477-505.
Senechal, M., & LeFevre, J. (2002). Parental Involvement in the Development of Children’s Reading Skill: A Five-Year Longitudinal Study. Child Development, 73, 445–460.
Shuang Ji, C.S., & Koblinsky, S.A. (2009). Parent Involvement in Children's Education: An Exploratory Study of Urban, Chinese Immigrant Families. Urban Education, 44, 687-709.
Sy, S., & Schulenberg, J. (2005). Parent beliefs and children's achievement trajectories during the transition to school in Asian American and European American families. International Journal of Behavioral Development, 29, 505 – 515.
Tσοκαλίδου, Ρ. (2005) Η αφανής διγλωσσία στο ελληνικό σχολείο: δεδομένα επιτόπιας έρευνας, Επιστήμες Αγωγής, θεματικό τεύχος 2005 («Δίγλωσσοι μαθητές στα ελληνικά σχολεία: διδακτικές προσεγγίσεις και θεωρητικά ζητήματα» επιμ. Α. Χατζηδάκη), 37-50.
Turney, K., & Kao, G. (2009). Barriers to School Involvement: Are Immigrant Parents Disadvantaged? The Journal of Educational Research, 102, 257-271.
Χατζηδάκη, Α. (2005). Mοντέλα διγλωσσικής συμπεριφοράς σε οικογένειες Αλβανών μαθητών: Δεδομένα από εμπειρική έρευνα, Επιστήμες Αγωγής, θεματικό τεύχος 2005 («Δίγλωσσοι μαθητές στα ελληνικά σχολεία: διδακτικές προσεγγίσεις και θεωρητικά ζητήματα» επιμ. Α.Χατζηδάκη), 79-102.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)