Η προβλεπτική εγκυρότητα της Κλίμακας Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2013
Λέξεις-κλειδιά:
κλίμακα αξιολόγησης δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας έγκαιρη παρέμβαση προγνωστικοί δείκτες έγκαιρη ανίχνευση
Ασημίνα M. Ράλλη (Asimina Ralli)
Δέσποινα Τσαούση (Despina Tsaousi)
Αικατερίνη Μαριδάκη-Κασσωτάκη (Aikaterini Maridaki-Kassotaki)
Περίληψη
Η μελέτη και η ανάπτυξη των γλωσσικών, μαθηματικών, κινητικών και κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί οι παραπάνω δεξιότητες (α) αποτελούν προγνωστικούς δείκτες της μετέπειτα μαθησιακής και ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των παιδιών στην Α’ Δημοτικού και (β) μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη μαθησιακών και ψυχοκοινωνικών προβλημάτων. Σκοπός της παρούσας διαχρονικής μελέτης ήταν να διερευνηθεί η προγνωστική εγκυρότητα της Κλίμακας Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας (Ράλλη & Μαριδάκη-Κασσωτάκη, 2012) ως προς την κατάκτηση αντίστοιχων δεξιοτήτων γραμματισμού αλλά και κοινωνικών και κινητικών δεξιοτήτων στην Α΄ Δημοτικού. Αξιολογήθηκαν 100 παιδιά ηλικίας 5-6 ετών στο τέλος της φοίτησής τους στο Νηπιαγωγείο και στο τέλος του Α΄ τριμήνου της Α΄ Δημοτικού. Στο Νηπιαγωγείο τα παιδιά αξιολογήθηκαν ως προς τις γλωσσικές, μαθησιακές, κοινωνικές, κινητικές δεξιότητες και δεξιότητες αυτονομίας στη μάθηση με βάση την Κλίμακα Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής ηλικίας (Ράλλη & Μαριδάκη-Κασσωτάκη, 2012). Τα ίδια παιδιά αξιολογήθηκαν την επόμενη χρονιά στην Α’ Δημοτικού ως προς τους αντίστοιχους τομείς, γλωσσικές δεξιότητες (αναγνωστική ακρίβεια, αναγνωστική κατανόηση), μαθηματικές δεξιότητες (αρίθμηση, αντιστοίχηση, αριθμητικές πράξεις, επίλυση προβλημάτων), τις κοινωνικές δεξιότητες (κοινωνικά προβλήματα, παράβαση κανόνων, επιθετική συμπεριφορά) και τις κινητικές δεξιότητες (αντίληψη δεξιού-αριστερού), τόσο με σταθμισμένες όσο και με άτυπες δοκιμασίες. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν την υψηλή προβλεπτική εγκυρότητα της Κλίμακας για τις αντίστοιχες μαθησιακές, κοινωνικές και κινητικές δεξιότητες των παιδιών στην Α΄ Δημοτικού. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν τη χρησιμότητα της Κλίμακας ως εργαλείου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους Νηπιαγωγούς και τους ειδικούς για την έγκαιρη χαρτογράφηση του μαθησιακού επιπέδου των παιδιών συμβάλλοντας έτσι στην πρώιμη παρέμβασηκαι άρα την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ackenbach, T. M., & Rescorla, L.A. (2001). Manual for the ASEBA Preschool Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.
Adams, M.J., (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print. Cambridge, MA, MIT Press.
Bishop, D. V. M. & Adams, C. (1990). A Prospective Study of the Relationship between Specific Language Impairment, Phonological Disorders and Reading Retardation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 31(7): 1027-1050.
Βογινδρούκας, Ι., Σελίνη, Ε., Πρωτόπαπας, Α., (2007). Γλωσσικές διαταραχές και μαθησιακές δυσκολίες. Ανακοίνωση στο 11ο Συνέδριο του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών. Αθήνα, 23–25 Νοεμβρίου 2007.
Brady, S. (1986). Short-term memory, phonological processing and reading ability. Annals of Dyslexia, 44: 26-59, 36: 138-153.
Catts, H.W. (1989). Phonological processing deficits and reading disabilities. In Boston: Kami, A.G. and Catts (Eds.) Reading Disabilities: A Developmental Language perspective. H.W., Little Brown & Co.
Γερμανός, Δ. (2002). Οι τοίχοι της γνώσης-Σχολικός χώρος και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., Μπασαγιάννη, Ε., (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
ΔΕΠΠΣ Νηπιαγωγείου, (2003). ΦΕΚ 304Β/13/3/2003.
De Meur A., Staes L. (1990). (Μτφσ. Γ. Βασδέκη). Ψυχοκινητική αγωγή και Επανεκπαίδευση. Αθήνα: Δίπτυχο.
Dockrell, J., Sylva, K., & Roberts, F., (2009). Oral language skills in the early years. In www.ican.org.uk
Doherty, J. & Bailey, R. (2003). Supporting physical development and physical education in the early years. Open University Press.
Καφούση, Σ. & Σκουμπουρδή Χρ. (2012). Τα μαθηματικά των παιδιών 4-6 ετών. Αθήνα: Πατάκη.
Lecocq, P. (1991). Apprentissage de la lecture et dyslexie. Liege: Mardaga.
Μαριδάκη Κασσωτάκη Αικ. & Ράλλη Α.(2003) Προσαρμογή και στάθμιση στην ελληνική πραγματικότητα της κλίμακας αξιολόγησης δεξιοτήτων για παιδιά ηλικίας 5-6 ετών. Επιστήμες της Αγωγής, 3: 35-42.
Μπαρμπούση, B. (2004). Ορχηστρική και κινητική αγωγή. Πανεπιστημιακές σημειώσεις του Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Nation, K. & Snowling, M.J., (2004). Beyond phonological skills: broader language skills contribute to the development of reading. Journal of Research in Reading. 27: 342-356.
Ντολιοπούλου, Έ., (1999). Σύγχρονες Τάσεις της Προσχολικής Αγωγής. Αθήνα:. Τυπωθήτω-Γιώργος Δάρδανος.
Παρασκευόπουλος, Ι.Ν., Καλαντζή-Αζίζη, Α. & Γιαννίτσας, Ν., (2011). Τεστ ΑΘΗΝΑ. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Πόρποδας, Κ., (2008). Εργαλείο Ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού.
ΕΠΕΑΕΚ, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Πόρποδας, K., (2003). Η Μάθηση και οι δυσκολίες της (Γνωστική Προσέγγιση). Πάτρα: αυτοέκδοση.
Πόρποδας, Κ., (1981). Δυσλεξία: η ειδική διαταραχή στη μάθηση του γραπτού λόγου (ψυχολογική θεώρηση). Αθήνα, Εκπαιδευτήρια Μορφωτική.
Πρωτόπαπας, Α., Μουζάκη, Α. & Τσαντούλα, Δ. (2008). Προσχολικοί Δείκτες Πρόγνωσης Αναγνωστικών Δεξιοτήτων στην Α΄ Δημοτικού. Επιστήμες της Αγωγής, 1: 71-88.
Ράλλη Α., Μαριδάκη-Κασσωτάκη Α. (2012). Κλίμακα Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας. Αθήνα: Διάδραση.
Rigby, A.S., Sanderson, C., Desforges, M.F., Lindsay, G. & Hall, D.M. (1999). The infant index: a new outcome measure for pre-school children's services. Public Health Med., 21(2):172-8.
Silva, P. A., Williams, S. & McGee, R. (1987). A longitudinal study of children with developmental language delay at age three: later intelligence, reading and behavior problems. Dev. Med. Child Neurol., 29(5): 630-640.
Stanovich, K. (1993). Does reading makes you smarter? Literacy and the development of verbal intelligence. In H. Reese (Ed.), Advances in child development and behavior. (24: 133-180), San Diego, CA, Academic Press.
Stanovich, K., West, R. & Cunningham, A., (1991). Beyond phonological processes: Print exposure and orthographic processing. In S. Brady & D. Shankweiler (Eds.). Phonological processes in literacy, (219-235), Hillsdale, NJ, Erlsbaum.
Τσιάντης, Γ., (1988). Σύγχρονα Θέματα Παιδοψυχιατρικής, τ. 2. Αθήνα: Καστανιώτη.