The predictive validity of the Baseline Assessment Scale for preschool children


Published: Jul 1, 2013
Keywords:
baseline assessment for preschool children early intervention predictors early screening
Ασημίνα M. Ράλλη (Asimina Ralli)
Δέσποινα Τσαούση (Despina Tsaousi)
Αικατερίνη Μαριδάκη-Κασσωτάκη (Aikaterini Maridaki-Kassotaki)
Abstract
The study and development of language, mathematical, motor, and social skills in preschool children is particularly important because all the above skills (a) constitute predictors of academic and psychosocial performance in the 1st grade of Primary school and (b) contribute to the prevention of academic and psychosocial problems. The purpose of this longitudinal study was to investigate the predictive validity of the Baseline Assessment for Preschool Children (Ralli & Maridaki-Kassotaki, 2012) for the acquisition of the corresponding skills in the 1st grade of Primary school. 100 children were assessed at the end of their preschool education as well as at the end of the first term of the 1st grade in Primary school. In Kindergarten the children were assessed on language, mathematical, social, motor skills, as well as on learning skills on the basis of the Baseline Assessment for Preschool Children (Ralli & Maridaki-Kassotaki, 2012). The same children were also evaluated the next year in the 1st grade on language (reading accuracy, reading comprehension), math (counting, matching, arithmetic, problem solving), social (social problems, violation of rules, aggressive behavior), and motor skills (understanding left-right), with both standardized and informal tests. The results demonstrated the high predictive validity of the Scale, for the corresponding academic, social, and motors skills in the 1st grade of Primary school. The results highlighted the value of the Scale as a psycho educational tool for kindergarten teachers and specialists in order to early identify in advance the children’s academic and social skills for interfering and preventing school failure.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ackenbach, T. M., & Rescorla, L.A. (2001). Manual for the ASEBA Preschool Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.
Adams, M.J., (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print. Cambridge, MA, MIT Press.
Bishop, D. V. M. & Adams, C. (1990). A Prospective Study of the Relationship between Specific Language Impairment, Phonological Disorders and Reading Retardation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 31(7): 1027-1050.
Βογινδρούκας, Ι., Σελίνη, Ε., Πρωτόπαπας, Α., (2007). Γλωσσικές διαταραχές και μαθησιακές δυσκολίες. Ανακοίνωση στο 11ο Συνέδριο του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών. Αθήνα, 23–25 Νοεμβρίου 2007.
Brady, S. (1986). Short-term memory, phonological processing and reading ability. Annals of Dyslexia, 44: 26-59, 36: 138-153.
Catts, H.W. (1989). Phonological processing deficits and reading disabilities. In Boston: Kami, A.G. and Catts (Eds.) Reading Disabilities: A Developmental Language perspective. H.W., Little Brown & Co.
Γερμανός, Δ. (2002). Οι τοίχοι της γνώσης-Σχολικός χώρος και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., Μπασαγιάννη, Ε., (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
ΔΕΠΠΣ Νηπιαγωγείου, (2003). ΦΕΚ 304Β/13/3/2003.
De Meur A., Staes L. (1990). (Μτφσ. Γ. Βασδέκη). Ψυχοκινητική αγωγή και Επανεκπαίδευση. Αθήνα: Δίπτυχο.
Dockrell, J., Sylva, K., & Roberts, F., (2009). Oral language skills in the early years. In www.ican.org.uk
Doherty, J. & Bailey, R. (2003). Supporting physical development and physical education in the early years. Open University Press.
Καφούση, Σ. & Σκουμπουρδή Χρ. (2012). Τα μαθηματικά των παιδιών 4-6 ετών. Αθήνα: Πατάκη.
Lecocq, P. (1991). Apprentissage de la lecture et dyslexie. Liege: Mardaga.
Μαριδάκη Κασσωτάκη Αικ. & Ράλλη Α.(2003) Προσαρμογή και στάθμιση στην ελληνική πραγματικότητα της κλίμακας αξιολόγησης δεξιοτήτων για παιδιά ηλικίας 5-6 ετών. Επιστήμες της Αγωγής, 3: 35-42.
Μπαρμπούση, B. (2004). Ορχηστρική και κινητική αγωγή. Πανεπιστημιακές σημειώσεις του Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Nation, K. & Snowling, M.J., (2004). Beyond phonological skills: broader language skills contribute to the development of reading. Journal of Research in Reading. 27: 342-356.
Ντολιοπούλου, Έ., (1999). Σύγχρονες Τάσεις της Προσχολικής Αγωγής. Αθήνα:. Τυπωθήτω-Γιώργος Δάρδανος.
Παρασκευόπουλος, Ι.Ν., Καλαντζή-Αζίζη, Α. & Γιαννίτσας, Ν., (2011). Τεστ ΑΘΗΝΑ. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Πόρποδας, Κ., (2008). Εργαλείο Ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού.
ΕΠΕΑΕΚ, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Πόρποδας, K., (2003). Η Μάθηση και οι δυσκολίες της (Γνωστική Προσέγγιση). Πάτρα: αυτοέκδοση.
Πόρποδας, Κ., (1981). Δυσλεξία: η ειδική διαταραχή στη μάθηση του γραπτού λόγου (ψυχολογική θεώρηση). Αθήνα, Εκπαιδευτήρια Μορφωτική.
Πρωτόπαπας, Α., Μουζάκη, Α. & Τσαντούλα, Δ. (2008). Προσχολικοί Δείκτες Πρόγνωσης Αναγνωστικών Δεξιοτήτων στην Α΄ Δημοτικού. Επιστήμες της Αγωγής, 1: 71-88.
Ράλλη Α., Μαριδάκη-Κασσωτάκη Α. (2012). Κλίμακα Αξιολόγησης Δεξιοτήτων Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας. Αθήνα: Διάδραση.
Rigby, A.S., Sanderson, C., Desforges, M.F., Lindsay, G. & Hall, D.M. (1999). The infant index: a new outcome measure for pre-school children's services. Public Health Med., 21(2):172-8.
Silva, P. A., Williams, S. & McGee, R. (1987). A longitudinal study of children with developmental language delay at age three: later intelligence, reading and behavior problems. Dev. Med. Child Neurol., 29(5): 630-640.
Stanovich, K. (1993). Does reading makes you smarter? Literacy and the development of verbal intelligence. In H. Reese (Ed.), Advances in child development and behavior. (24: 133-180), San Diego, CA, Academic Press.
Stanovich, K., West, R. & Cunningham, A., (1991). Beyond phonological processes: Print exposure and orthographic processing. In S. Brady & D. Shankweiler (Eds.). Phonological processes in literacy, (219-235), Hillsdale, NJ, Erlsbaum.
Τσιάντης, Γ., (1988). Σύγχρονα Θέματα Παιδοψυχιατρικής, τ. 2. Αθήνα: Καστανιώτη.