A STUDY OF PRESCHOOL CHILDREN’S COLLABORATIVE INTERACTIONS THROUGH THE USE OF PROGRAMMABLE TOYS


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
collaborative interactions types of discourse educational robotics programming
Αναστασία Μισιρλή (Anastasia Misirli)
Αγγελική Κοκκόση (Aggeliki Kokkosi)
Βασίλης Κόμης (Vasilis Komis)
Abstract
The present study presents the collaborative interactions developed among the pre-schoolers in a teaching intervention where a programmable toy (concrete & digital) was used in problem-solving situations. A case study (qualitative research) was conducted to determine initially the collaborative interactions and then a correspondence to additional categories were produced. Those interactions were established within the context of an educational scenario. A further analysis was formed between the categories of the qualitative data and the Mercer’s model concerning different types of discourse, as those produced on collaborative learning situations. The results give sound evidences about the development of qualitative collaborative interactions, as those extended to children’s social development and self-esteem, when educational robotics is integrated in the learning process.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Clements, D., Nastasi, B. & Swaminathan, S.(1993). Young Children and Computers: Crossroads and Directions From Research. Young Children, 48 (2), 56-64. ISSN 0044-0728, National Association for the Education of Young Children, Washington DC, USA.
Dimitriou, A. & Xatzikraniotis, E. (2003). Educational robotics as a tool for skills development. In Proceedings of the 2nd national teachers’ conference on “ICT in Education”, (pp. 146-157). Syros. May.
Ελευθεριώτη, Ε., Καρατράντου, Α. & Παναγιωτακόπουλος, Χ. (2010). Χρησιμοποιώντας τα Lego Mindstorms ΝΧΤ για την διδασκαλία του Προγραμματισμού σε ένα διαθεματικό πλαίσιο: μία πιλοτική μελέτη. Στο Α. Τζιμογιάννης (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» (τόμος II, σελ. 137-144). Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Κόρινθος.
Fessakis, G., Gouli, E. & Mavroudi, E. (2012). Problem solving by 5–6 years old kindergarten children in a computer programming environment: A case study. Computers & Education, 63, 87-97.
Fox, L. & Lentini, R.H. (2006). "You got it!" Teaching social and emotional skills. National Association for the Education of Young Children (naeyc), 61(6), 36-42. Από: http://journal.naeyc.org/btj/200611
Κόμης, Β. (2005). Εισαγωγή στη διδακτική της πληροφορικής. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Κόμης, Β. (2010). Οδηγίες σχεδίασης και εφαρμογής εκπαιδευτικού σεναρίου. Ένατη ανανεωμένη Έκδοση. Πάτρα: Πανεπιστημιακές Παραδόσεις.
Mercer, N. (2000). Η συγκρότηση της γνώσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπερερής, Π., & Τρούκη, Ε.(2009). Λόγος και επικοινωνία στην εκπαιδευτική πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Τσεκούρα, Ο. (2006). Συνεργατικές Δραστηριότητες με εκπαιδευτικό λογισμικό στο νηπιαγωγείο: Μια μελέτη περίπτωσης (Διπλωματική Εργασία ΜΠΣ Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η, Πανεπιστήμιο Πατρών).
Stoeckelmayr, K., Tesar, M. & Hofmann, A. (2011). Kindergarten Children Programming Robots: A First Attempt. Ανακτήθηκε 8 Μαΐου 2012: http://www.innoc.at/fileadmin/user_upload/_temp_/RiE/Proceedings/51.pdf
Strand, E. (1986). A Descriptive Study Comparing Preschool and Kindergarten LOGO Interaction. Annual Meeting of the American Educational Research Association (70th, San Francisco, CA, April 16-20, 1986), Texas, USA, ED270213, ERIC – Education Resources Information Center, Computer Sciences Corporation, Lanham, MD, USA.
Φεσάκης, Γ., Γουλή, Ε., & Μαυρουδή, Ε.(2010). Επίλυση Προβλήματος σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον από Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας. 5ο Συνέδριο Διδακτική της Πληροφορικής. Αθήνα.
Most read articles by the same author(s)