Οικογενειακή κοινωνικοποίηση και ανάπτυξη της δημιουργικότητας κατά την παιδική ηλικία


Ελένη Νημά (Eleni Nima)
Abstract
The aim of this study -which is part of a broader research project- was to examine the influence that certain socialization practices on the parents' part have on their children's creative activities. The population comprised two groups of typical greek families wich treat their children in two disctinctly different ways. The parents of 106 children from the greater area of Thessaloniki have undergone an examination concerning play and pastime practices of their children, reading preferences and recreation habits, involvement in school and other activities and extent of autonomy they usually grant their children. The analysis of the data confirmed the main hypothesis of the study and ascertained that greek parents help their children in different ways and to different extent to be creative in their everyday life.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Archer J. & Freedman S. (1989): «Gender-Stereotypic Perceptions of Academic Disciplines». Στο British Journal of Educational Psychology, 59, 306-313.
Δερβίσης Στ. (1998): Η δημιουργική σκέψη, και η δημιουργική διδακτική διαδικασία. Θεσσαλονίκη: Μαίανδρος.
Landau Ε. (1984): Kreatwes Erleben. München: Reinhardt. Lee V., Webberley R. & Litt L. (1987): Νοημοσύνη και δημιουργικότητα. Μτφρ. Γ. Μπαρουξής. Αθήνα: Κουτσουμπός.
Μαρμάρινος Ι. (1978): Δημιουργικότης και κοινωνικο-οικονομικόν επίπεδον. (Διδ. διάτρ.). Αθήνα.
Maslow Α. (1968): Toward a Psychology of Being. 2nd ed. New York: D. van Nostrand.
Massialas B. & Zevin J. (1975): Δημιουργική εργασία στο σχολείο. Μτφρ. Κ. Τσιμπούκης. Αθήνα.
Νημά Ε. (1995): Οικογενειακή κοινωνικοποίηση και δημιουργικότητα. Η συμβολή της οικογένειας στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας κατά την παιδική ηλικία (μεταπτ. εργασία). Θεσσαλονίκη.
Νημά Ε. (1999): Δημιουργικότητα και σχολική επίδοση. Διερεύνηση των δυο μεταβλητών σε δείγμα μαθητών Γυμνασίου (διδ. διατρ.). Θεσσαλονίκη.
Ντορενστάουτερ-Παπουτσάκη Π. (1994): Το προικισμένο παιδί. Μία πρώτη επιστημονική προσέγγιση σε ένα θέμα άγνωστο. Αθήνα: εκδόσεις Το Ποντίκι.
Ξανθάκου Γ. (1998): Η δημιουργικότητα στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Πυργιωτάκης, Ι. Ε. (1989), Κοινωνικοποίηση και εκπαιδευτικές ανισότητες. Τρίτη έκδοση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Χαρίτου - Φατούρου Μ. (1969): Επίδραση της ωριμάνσεως και της σχολικής παιδείας στην εξέλιξη των νοητικών ικανοτήτων (διδ. διατρ.). Θεσσαλονίκη.