Απόψεις νηπιαγωγών για την εφαρμογή των ΔΕΠΠΣ για το νηπιαγωγείο


Έλση Ντολιοπούλου (Elsi Ntoliopoulou)
Κατερίνα Σουσλόγλου
Abstract

The aim of this study was to investigate whether the new curriculum for the kindergarten, published by the Pedagogical Institute in 2002, is applied in the Greek kindergartens and if so, to what degree and how. More specifically, the goals of the present study were to find out: a) the kindergarten teachers' understanding of the aims of the curriculum, its activities and methods of teaching, b) the way of putting into practice the project approach which is suggested in the present curriculum, c) the school year that the kindergarten teachers started applying this curriculum in their
classrooms, d) the possible difficulties that they faced and/or face during its application, e) the role of the children, parents and teachers during its application and f) the changes that they observe in children, themselves and parents after its application. One hundred and thirty nine kindergarten teachers from different prefectures of Northern Greece answered the above questions in a questionnaire especially designed for the present study. The results of the statistical analysis are presented in this paper.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Βαρνάβα - Σκούρα, Τ. (1989). Η διαθεματική, προσέγγιση στη διδασκαλία (λήμμα Παιδαγωγικής Εγκυκλοπαίδειας). Αθήνα: Ελληνικά
Γράμματα.
Βιτσιλάκη, Χ. (2005). «Η διαθεματικότητα στην εκπαιδευτική πράξη: στοιχεία εφαρμογής με το παράδειγμα της μυθολογίας». Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου OMEP - ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ με θέμα: Η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Βρεττός, Γ., & Καψάλης, Α. (1999). Αναλυτικό πρόγραμμα. Αθήνα.
Γκλιάου, Ν. (2005). «Λογοτεχνία και διαθεματικότητα στο Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο». Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου OMEP - ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ με θέμα: Η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Θεοφιλίδης, Χ. (2002). Διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
Jacobs, Η. (1989). "The growing need for interdisciplinary curriculum content". In H. Jacobs (Ed.) Interdisciplinary curriculum: Design and implementation (1-11). Alexandria,VA: ASCD.
Κακανά, Δ., Καζέλα, Κ., & Ανδριοπούλου, Γ. (2005). «Οι δεινόσαυροι»: Διαθεματικό σχέδιο εργασίας (Project) μέσω της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου». Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου OMEP - ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ με θέμα: Η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λανάρης, Μ. (2005). «Η διεπιστημονικότητα και η διαθεματικότητα ως συστατικά μιας εναλλακτικής παιδαγωγικής. Συμπεράσματα έρευνας με θέμα: Η άλλη αντίληψη του πραγματικού: συνειδητοποίηση και πρακτικές εφαρμογές στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών». Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου OMEP - ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ με θέμα: Η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Ματσαγγούρας, Η. (2002). «Η Διαθεματικότητα στη σχολική γνώση: Εννοιοκεντρική Αναττλαισίωση και σχέδια εργασίας». Αθήνα: εκδ. Γρηγόρη.
Μπονίδης, Κ. (2003). «Τα σύγχρονα προγράμματα διδασκαλίας και σχολικά βιβλία στην Ελλάδα». Σύγχρονη Εκπαίδευση, 131, 25-40.
Ντίνας, Κ., Αλεξίου, Β., Γαλάνη, Α., & Ξανθόπουλος, Α. (2003). «Πόσο πιο διαθεματικό κι ανανεωμένο είναι τελικώς το ΔΕΠΠΣ;». Σύγχρονη Εκπαίδευση, 131, 41-56.
Ντολιοπούλου, Ε. (2002). «Το ολοήμερο νηπιαγωγείο και το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών για το νηπιαγωγείο». Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 26, 72-77.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2000β). Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΕΠΠΣ) για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα.
Πανταζής, Σ., & Σακελλαρίου, Μ. (2005). «Η προοπτική της διαθεματικής προσέγγισης της μάθησης στην προσχολική εκπαίδευση». Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου OMEP - ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ με θέμα: Η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Πατινιώτης, Ν. (1999). «Ολοήμερο Νηπιαγωγείο-Διερεύνηση της πρώτης περιόδου εφαρμογής της καινοτομίας». Πάτρα: Πανεπιστήμιο Πατρών.
Πατινιώτης, Ν., Ντολιοπούλου, Ε., & Θωμά Ε.(2002), «Ολοήμερο Νηπιαγωγείο-Αξιολόγηση του 4ου χρόνου εφαρμογής της εκπαιδευτικής καινοτομίας», Πάτρα: Πανεπιστήμιο Πατρών.
Πατινιώτης, Ν. (2005). Το ολοήμερο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γ. Δαρδανός.
Πετρουλάκης, Ν. (2003). «Απαιτούνται αλλαγές στην ελληνική εκπαίδευση». Η Καθημερινή 15/3, σ. 13.
Πολυχρονόπουλος, Π. (2004). «Το διαθεματικό πρόγραμμα για το νηπιαγωγείο: Κριτική απόρριψη». Σύγχρονη Εκπαίδευση, 137, 53-70.
Σέργη, Λ. (1995). Προσχολική μουσική αγωγή. Αθήνα: Gutenberg.
ΥΠΕΠΘ - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002α). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών. Αθήνα.
ΥΠΕΠΘ - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002β). Οδηγός σχεδίων εργασίας. Αθήνα.
ΥΠΕΠΘ - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002γ). Ευέλικτη, ζώνη. Αθήνα.
ΥΠΕΠΘ - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2006). Οδηγός νηπιαγωγού: Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί - Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα.
Φράγκος, Χ. (2002α). «Τα φροντιστήρια με ευρώ και προγράμματα σπουδών για φροντιστήρια». Σύγχρονη Εκπαίδευση, 122, 22-32.
Φράγκος, Χ. (2002β). «Διάλογος για την παιδεία και την εκπαίδευση-Τα αναλυτικά προγράμματα και τα νέα προγράμματα σπουδών». Σύγχρονη Εκπαίδευση, 125, 65-66.
Φράγκος, Χ. (2005). «Θέσεις και αντιθέσεις στο διαθεματικό πρόγραμμα σπουδών νηπιαγωγείου». Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου OMEP - ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ με θέμα: Η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Χρονοπούλου, Α. (2003). «Διάλογος περί διαθεματικότητας, ευέλικτης ζώνης και ΔΕΠΠΣ». Σύγχρονη Εκπαίδευση, 131, 57-78.
Ηλεκτρονική βιβλιογραφία
Most read articles by the same author(s)