Εξηγήσεις και επεξηγήσεις σε ένα μάθημα Φυσικών Επιστήμων στο Νηπιαγωγείο


Μαρία Ποιμενίδου (Maria Pimenidou)
Μαρία Παπαδοπούλου (Maria Papadopoulou)
Abstract

The paper explores the contribution of language in science activities. Recent Science Curriculums demand the use of specialized content, while structuring activities in the preschool Education. However, Greek pre-school Curriculum is characterized by the weak classification of knowledge and the lack of specific linguistic goals to support the structuring of the educational process. The research deals with genres in the Science Curriculum and specifically with the sequential and causal explanation. After the collection of data, by means of videorecording science activities in nursery classroom, a discourse analysis model was applied, in order to reveal the way these genres unfold in the science activities. We will argue that a genre-based approach is a tool for selecting, organizing and evaluating educational activities.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bakhtin, Medvedev, & Voloshinov (1994). The Bakhtin Reader. London: Arnold.
Barnes, D. (1987). From communication to curriculum. London: Penguin Books.
Bathia, V. K. (1993). Analysing Genre: Language Use in Professional Settings. London: Longman.
Bernstein, B. (1974). Class, Codes and Control: Theoretical Studies Towards a Sociology of Language. London: Routledge and Kegan Paul.
Bernstein, B. (1990) The structure of Pedagogic Discourse. London: Routledge.
Carey, S. (1985). Conceptual change in Childhood. Cambridge: MIT Press.
Christidou, B., & Hatzinikita, B. (2006). Preschool Children's Explanation of Plant Growth and Rain Formation: A Comparative Analysis. Research in Science Education. 2005, 187-210.
Christidou, B. (2005/2006) Accounting for Natural Phenomena. Explanatory Modes Used by Children. International Journal of Learning, 12, 21-28.
Christie, F. and Martin, J. R. (Eds.) (1997). Genres and Institutions: Social process in the workplace and school [Open Linguistics]. London: Cassell.
Γεωργακοπούλου, Α., & Γούτσος, Δ. (1999). Κείμενο και Επικοινωνία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Δημητρίου, Av., & Χατζηνικήτα, Β. (2003). Απόψεις εκπαιδευτικών της προσχολικής αγωγής για περιβαλλοντικά θέματα. Στο Μ. Τσιτουρίδου (επιμ). Οι Φυσικές Επιστήμες και οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Τζιόλα.
Eggins, S., & Slade, D. (1997). Analysing Casual Conversation. London: Cassell.
Feez, S. (2002). Heritage and Innovation in Second Language Education. Στο A. Johns: Genre in Classroom. Multiple Perspectives. Mahwah, New Jersey: Lawrence
Erlbaum Associates.
Halliday, M.A.K. (1989). Spoken and written languge. Hong Kong: Oxford University Press.
Halliday, M.A.K. (1989). "Part Α.". In M.A.K. Halliday and Ruqaiya Hasan (eds). Language, context and Text: Aspects of language in a social-semioticperspective. Oxford: Oxford University Press, 1-49.
Halliday, M.A.K. (1999). Η γλώσσα και η αναμόρφωση της ανθρώπινης εμπειρίας. Γλωσσικός Υπολογιστής, 1. (http://www.komvos. edu.gr/periodiko).
Halliday, M.A.K. & Martin, J. R. (2000). Η γλώσσα της Επιστήμης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Hyland, Κ. (2002). Genre: Language, Context and Literacy. Annual Review of Applied Linguistics 22: 113-135.
Κόκκοτας, Π. (2000). Πρόλογος. Στο R. Driver, An. Squires, P. Rushworth & V. Wood-Robinson: Οικο-Δομώντας τις Έννοιες των Φυσικών Επιστημών. Μια παγκόσμια σύνοψη των Ιδεών των μαθητών. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Κολιόπουλος, Δ. (2003). Η Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της προσχολικής Εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες. Η περίπτωση του Διδασκαλείου Αθηνών και η διατύπωση του προβλήματος. Στο Μ. Τσιτουρίδου (επιμ.). Οι Φυσικές Επιστήμες και οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Τζιόλα.
Λέκκα, Β. (2001). Η δομή του επιστημονικού λόγου από κειμενογλωσσολογικής πλευράς. Διδακτορική διατριβή. Καποδιστρικακό Πανεπιστήμιο, Φ.Λ.Σ., Τμήμα Φιλολογίας, Τομέας Γλωσσολογίας.
Lemke, J. (1990). Talking Science: Language, Learning and Values. New Jersey: Ablex Publishing.
Λύκου, X. (2000). Η συστημική λειτουργική γραμματική του Μ.Α.Κ. Halliday. Γλωσσικός Υπολογιστής 2: 57-71.
Macken-Horarik, Μ. (2002). "Something to shoot for": A Systemic Functional Approach to teaching Genre in Secondary School Science. In A. Johns (ed). Genre in the Classroom: Multiple Perspectives. N.J. & London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Martin, J.R. (1984). Types of writing in infants and primary school. In I. Unsworth (ed.) Reading, Writing, Spelling (Proceedings of the Fifth Macarthur Reading/Language Symposium). Sydney: Macarthur Institute of Higher Education.
Martin, J.R. (1990). Literacy in science: learning to handle the text as technology. In F. Christie (ed.). Literacy for a Changing World. Melbourne: Australian Council for Educational Research (ACER), 79-117.
Martin, J.R. (1992). English Text: System and Structure. Amsterdam: Benjamins.
Newkirk, T. (1984). Archimedes' dream. Language Arts 61(4).
Piaget, J. (1929). The Child's Conception of the World. London: Routledge and Kegan Paul.
Ποιμενίδου, Μ., & Παπαδοπούλου, Μ. (υπό δημ.). Απλοποιήσεις της γλώσσας των Φυσικών Επιστημών στο νηπιαγωγείο. Εισήγηση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τις Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση (23-25 Ιουνίου 2005). Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος.
Shea, Ν. (1988). The language of school science textbooks. BA Thesis. University of Sydney, Department of Linguistics.
Swales, J. (1990). Genre Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Tsatsaroni, Α., Ravanis, K., & Falaga, A. (2004) Studying the Recontextualisation of Science in Pre-school Classrooms: Drawing on Bernstein's Insights into Teaching and Learning Practices. International Journal of Science and Mathematics Education 1: 385-417.
Veel, R. (2000). Learning how to mean-scientifically speaking: apprenticeship into scientific discourse in the secondary school. In F. Christie & J.R. Martin (eds.) Genre and Institutions. London: Continuum, 161-195.
Most read articles by the same author(s)