Τα πολυτροπικά κείμενα ως μέσον προσέγγιση της γραφής από παιδιά προσχολικής ηλικίας


Μαρία Παπαδοπούλου (Maria Papadopoulou)
Abstract
Nowadays written texts are consistently getting more multimodal; this means that different representative modes are composed for the creation of meaning in a written text. The information conveyed by any text is not derived exclusively from its linguistic content but also from the contribution of other semiotic resources such as iconic, typographic or chromatic. The article deals with the possibility of using multimodality as an access to literacy for preschool children. For this reason, a certain type of multimodal texts (article titles) is presented and proposals for teaching use are made.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Μαρία Παπαδοπούλου (Maria Papadopoulou), Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
References
Γιαννικοπούλου, Α., Παπαδοπούλου, Μ. (2002). Η εικόνα του γραπτού μηνύματος σε κείμενα που διαβάζουν τα παιδιά: Παραδείγματα από βιβλία, εφημερίδες, κόμικς, περιβάλλοντα γραπτό λόγο. Ανακοίνωση στο Διεθνές Συνέδριο «Γραμματισμός στη Νέα Χιλιετία» . Πάτρα: Πανεπιστήμιο Πατρών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Ιντζίδης, Β., Καραντζόλα, Ε. (2000). Σχέση κειμένου, διαγράμματος, φωτογραφίας: Μια διδακτική δοκιμή. Γλωσσικός Υπολογιστής 2. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
Kalantzis, Μ. & Cope, Β. (2000). Multiliteracies: The Design of Social Futures. London: Palmer Press.
Kalantzis, M. & Cope, Β. Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός-Πολυγραμματισμοί. Στο: Ηλεκτρονικός κόμβος για την υποστήριξη των διδασκόντων την ελληνική γλώσσα. www.komvos.edu.gr.
Κουτσοσίμου-Τσίνογλου, Β. (2000). Πολυφωνικότητα και πολυτροπικότητα: Δείκτες στάσεων του ομιλητή και σχεδιασμός ενός «κοινού γραπτού». Γλωσσικός Υπολογιστής 2. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
Kress, G. & van Leeuwen, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. London: Routledge.
Kress, G. (1997). Before writing: Rethinking the paths to literacy. London and New York: Routledge.
Kress, G. (2000a). Multimodality. In M. Kalantzis & B. Cope (eds). Multiliteracies: The Design of Social Futures. London: Palmer Press.
Kress, G. (2000b). Σχεδιασμός του γλωσσικού προγράμματος σπουδών με βάση το μέλλον. Γλωσσικός Υπολογιστής 2. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
Παπαδοπούλου, Μ. (2002). Η χρήση των λογοτύπων για την εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης από παιδιά προσχολικής ηλικίας: Διευκολύνσεις και περιορισμοί. Στο: Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα, Πρακτικά του Β' Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος. Αθήνα: Ατραπός.
Papadopoulou, Μ. (2002). Multimodality as an access to writing for pre-school children. In Bill Cope & Mary Kalantzis. Learning
for the future 2001. Australia: Common Ground. http://LearningConference.Publisher-Site.com
Peirce, Ch. (1978). Ecrits sur le signe, éd. Deledalle. Paris: éditions du Seuil.
Yannicopoulou, A. (2002). When the word meets the picture: The phenomenology of written text in children's picture book. In Bill Cope & Mary Kalantzis. Learning for the future 2001. Australia: Common Ground. http://LearningConference.Publisher-Site.com
ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (1999). Προγράμματα Σπουδών. Προγράμματα Σπουδών της Νεοελληνικής γλώσσας στην Προδημοτική Εκπαίδευση-Νηπιαγωγείο.
Χοντολίδου, Ε. (1999). Εισαγωγή στην έννοια της πολυτροπικότητας. Γλωσσικός Υπολογιστής 1. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
Most read articles by the same author(s)