Φίλοι και μαθητές στο νηπιαγωγείο — Μια εθνογραφική έρευνα —


Μένη Τσίγκρα (Meni Tsigkra)
Abstract
The present study focuses on the investigation and the interpretation of the practices and strategic actions undertaken by children in order to make friends and become pupils in the institutional spatio-temporal framework of a greek kindergarten. This is a case study along the new paradigm of the Sociology of Childhood. Methodologically, it is an ethnographic approach. Peer culture and the strategic actions undertaken by children to have friends, school culture and the processes through which children become pupils are a major concern of the present study. Among its main conclusions are the following: Peer culture and school culture are intricately connected, children become friends under the structural features of the institution of kindergarten and the school culture, and they become pupils under the influence of the interests of the peer culture. Besides, to have friends and to become pupil are negotiable processes. Children are positioned as friends or / and as pupils in the spatio-temporal organization of the kindergarten and according to the situation, and from the various positions taken by them they develop the appropriate strategic actions to deal with and to negotiate everyday school reality.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Μένη Τσίγκρα (Meni Tsigkra)
Νηπιαγωγός, Δρ. του Πανεπιστημίου Αθηνών
References
Alanen, L., (1992). Modern Childhood - Exploring the "child question" in Sociology, Institute Educational Research, University of Juvaskula.
Αυγητίδου, Σ., (1997). Οι κοινωνικές σχέσεις και η παιδική φιλία στην προσχολική ηλικία, Αδελφοί Κυριακίδη, Αθήνα.
Αυγητίδου, Σ., (2001). (επιμ.), Το παιχνίδι - Σύγχρονες Ερευνητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις, Τυπωθήτω - Δαρδανός, Αθήνα.
Αυγητίδου, Σ. (2002), Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα της παιδικής ηλικίας, Βήμα των Κοινωνικών επιστημών, 34:59-82.
Bernstein, Β. (1977). Class and Pedagogies: Visible and Invisible, στο Karabel, J. & Halsey A.H. (επιμ.), Power and Ideology in Education, Oxford Univ. Press.
Bernstein, B. (1989). Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος, εισαγωγή, μετάφραση Ι, Σολομών, Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
Blumer, Η., (1969). Symbolic Interactionism. Perspectives and Method, Englewood Cliffs, N.J.
Γερμανός, Δ., (1993). Χώρος και Διαδικασίες Αγωγής- Η Παιδαγωγική Ποιότητα του Χώρου, Gutenberg, Αθήνα.
Corsaro, W., (1985). Friendship and peer culture in early years, Norwood, NJ: Ablex.
Craib, I., (1998). Η θεωρία δομοποίησης, στο Πετμεζίδου (επιμ.) Σύγχρονη Κοινωνιολογική Θεωρία., τ.II, σελ. 225-267, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο.
Davies, Β., (1982). Life in the Classroom and Playground, Routledge and Kegan Paul.
Denzin, Ν, Lincoln, Y., (1994). (επιμ.), Handbook of Qualitative Research, Sage, London.
Fernie, D., Davies, B., Kantor, R., McMarray, P., (1993). Becoming a person in the preshcool: creating integrated gender, school culture, and peer culture positionings, στο Qualitative Studies in Education, Vol. 6, No. 2: 95-110.
Geerzt, C. (1973), The interpretation of cultures, Fontana Press, London.
Giddens, Α., (1982). Profiles and Critiques in Social Theory, Macmillan Press LTD, London.
Giddens, Α., (1984). The Constitution of Society, Polity Press, Cambridge.
Hammersley, M., Atkinson, P., (1995). Ethnography, principles in practice, Tavistock Pubi., London.
James, Α., (1993). Childhood Identities, Edinbourg University Press.
James, Α., Jenks, C, Prout, Α., (1998). Theorizing Childhood, Polity Press, UK.
Μακρυνιώτη, Δ., (1994). Η υπό διαπραγμάτευση σχολική τάξη, στο Σολομών, Ι. και Κουζέλης, Γ., (επιμ.), Πειθαρχία και Γνώση, σελ. 145-168, Νήσος, Αθήνα.
Μακρυνιώτη, Δ., (1997). Η Μελέτη της Καθημερινότητας στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, στο Κοινωνιολογία της Ελληνικής Εκπαίδευσης, σελ. 201-216, Πρακτικά Α' Πανελλήνιου Συνεδρίου της Κοινωνιολογίας της Ελληνικής Εκπαίδευσης, Αχαϊκές Εκδόσεις, Πάτρα.
Μακρυνιώτη, Δ., (2000). Το παιχνίδι στο αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου: Μια κριτική ανάγνωση του παιδοκεντρικού παιδαγωγικού λόγου, στο Γκουγκουλή Κ. και Κουρία Α. (επιμ.), Παιδί και Παιχνίδι στην Νεοελληνική Κοινωνία, σελ. 85-172, Καστανιώτης, Αθήνα.
Πηγιάκη, Δ. (1988), Εθνογραφία, η μελέτη της ανθρώπινης διάστασης στη κοινωνική και παιδαγωγική έρευνα, Γρηγόρης.
Τσίγκρα, Μ., (2000). «Γωνιές» και «κύκλος» στη σχολική πρακτική του νηπιαγωγείου, Εκπαιδευτική κοινότητα, 53:30-34.
Τσίγκρα, Μ. (2001). Αυθόρμητο παιχνίδι στις γωνιές του νηπιαγωγείου: Διαπραγμάτευση και κατασκευή, στο Αυγητίδου Σ., (επιμ.), Το παιχνίδι - Σύγχρονες Ερευνητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις, Τυπωθήτω - Δαρδανός, Αθήνα, σελ. 175-199.
Τσίγκρα, Μ., (2002α). Διαχείριση του σώματος και συγκρότηση της παιδικής ηλικίας και της παιδικής ταυτότητας στο νηπιαγωγείο, στο Κούρτη Ε. (επιμ.), Η έρευνα στην Προσχολική Εκπαίδευση, Τόμος Β, σελ. 389-397, Τυπωθήτω - Δαρδανός, Αθήνα.
Τσίγκρα, Μ., (2002β). Η παιδαγωγική του νηπιαγωγείου στο αναλυτικό πρόγραμμα και η διαχείριση της στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική, στο Ψυχοπαιδαγωγική της Προσχολικής Ηλικίας, Τόμος Α, σελ. 458-465, εκδ. Παιδαγωγικού τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης Παν/μίου Κρήτης, Ρέθυμνο.
Τσίγκρα, M., (2003). Κατασκευή και διαπραγμάτευση του ορισμού του νηπίου - Μια έρευνα πεδίου, στο Παπάς Αθ., Τσπιλητάρης Αθ., κ.αλ. (επιμ.) Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα, Τόμος Β, σελ. 848-863, Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου (Αθήνα 2000), Ατραπός.
ΥΕΠΘ, ΠΙ, (1990). Βιβλίο δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο, ΟΕΔΒ, Αθήνα.