Online Educational Material: For Which Kindergarten?


Published: Dec 1, 2021
Keywords:
Educational material Online social networks Pedagogical principles Curriculum
Ioanna Imer
Maria Birbili
Abstract

The selection of appropriate educational materials in kindergarten is considered a pedagogical practice. Educational materials can be important supportive and/or mediating tools for teaching and learning in preschool education. In the time of digital technology many of these tools can be found in a constantly increasing number of online social networks and media managed by teachers. The study presented here, aimed to explore the quality and the types of materials available in Greek websites-blogs for kindergarten teachers and examine whether these materials are in accordance with the pedagogical principles that are set out in the current, official early childhood curriculum. It is qualitative study in which data were collected from a sample of thirteen websites and were thematically analysed. The results showed that a wide variety of materials, serving a wide range of targets, are available on the websites of the sample. However, most of the materials that are offered and the suggested teaching practices, when evaluated based on contemporary pedagogical practices and the principles of the national curriculum, are considered inappropriate. More specifically, closed- ended worksheets are predominant and there is an absence of activities that have meaning for children. The materials offered also seem to promote teacher-centered practices, the teaching of discrete subjects and individual, passive learning. This article discusses possible reasons behind this picture and emphasizes the need for professional development regarding issues related to the selection of educational materials.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Allan, S., & Leifer, R. (2017). How high- quality instructional materials can drive teacher growth. Bill & Melinda Gates Foundation. Ανακτήθηκε 21/8/2018 από: http://k12education.gatesfoundation.org/blog/high-quality-instructional-materials-can-drive-teacher-growth/
Birbili, M. (2017). Τhe pedagogy of worksheets in early childhood settings: Τeachers’ beliefs and practices. Ιn A. Pinto & V. Pagnotto (Eds.), Focus on early childhood education. New York, ΝΥ: Nova Science Publishers, 85-122.
Braun, C., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., & Μπασσαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός εκπαιδευτικού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκε 14/3/2018 από http://www.pi-schools.gr/preschool_education/odigos/nipi.pdf
Hall, R. Q. (2013) Teacher professional development through social media: exploring how teachers use social media to interact within a community of practice for their self- directed professional development. (Μη εκδοθείσα Μεταπτυχιακή διατριβή). Faculty of Extension. University of Alberta in partial fulfillment
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2014). Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου: Επιστημονικό Πεδίο: Πρώτη σχολική ηλικία. "Νεο Σχολείο". ΕΣΠΑ 2007-2013, Επιχειρισιακό Πρόγραμμα: Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση. Ανακτήθηκε 31/1/2018 από: http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/1947
Ίσαρη, Φ., & Πούρκος, Μ. (2015). Ποιοτική Μεθοδολογία Έρευνας: Εφαρμογές στην Ψυχολογία και στην Εκπαίδευση. Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε 18/6/2018 από: https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/5826/4/15327_Isari-KOY.pdf
Κακανά, Δ. (2011). Θεματικές προσεγγίσεις στην προσχολική εκπαίδευση. Δημιουργικές δράσεις ή στερεοτυπικές επιλογές; Στο Ν. Στελλάκης, & Μ. Ευσταθιάδου (Επιμ.), Ευρωπαϊκό Συνέδριο OMEP για τη Δημιουργικότητα και μάθηση στη πρώτη σχολική ηλικία, 6-8 Μαΐου 2011 (σ. 28-37). Κύπρος: Cypriot Committee of OMEP. Ανακτήθηκε 22/5/2017 από: https://drive.google.com/file/d/0B4bxze3YrxEMWXRiQTZWZkJJVUE/view
Καμπεζά, Μ. (2016). Σχεδιασμός και οργάνωση δραστηριοτήτων. Στο Μ. Τζεκάκη (Επιμ.), Σχεδιασμός και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. (3ος τόμος). Αθήνα: Gutenberg, 79-90.
Kelly, N. (2015). Online communities for teachers: what research says about their limits and potential. Australia Association for Research in Education. Ανακτήθηκε 31/1/2018 από: https://www.aare.edu.au/blog/?p=1365
Kentucky Department of Education (2011). Guidance for developmentally appropriate practice for workbooks, test sheets and dittos. Ανακτήθηκε 5/7/2018 από: http://www.ashland.kyschools.us/userfiles/489/my%20files/preschool%20leadership%20resources/worksheets%20in%20preschool%202%20page%20guidance.docx?id=34245
Ministère de l 'Éducation, de l 'Enseignement supérieur et de la Recherche. (2018). Instructional materials approved for preschool and elementary levels. Education, enseignement supérieur et recherche: Quebec. Ανακτήθηκε 21/8/2018 από: http://www1.education.gouv.qc.ca/bamd/doc/liste_primaire_ang_new.pdf
Mollica, A. S. (1979). Print and non print materials: Adapting for classroom use. Στο. J. K. Phillips, (eds.) Building on experience building on success. American council on the teaching of foreign languages. National Textbook Company, 157-197.
National Committee for Research Ethics in the Social Sciences and the Humanities -NESH. (2014). Ethical Guidelines for Internet Research. The Norwegian National Research Ethics Committees. Ανακτήθηκε 25/7/2018 από: https://www.etikkom.no/globalassets/documents/english-publications/ethical-guidelines-for-internet-research.pdf
Okune, R. A., Gudo, C. O., & Odongo, B. (2016). Implications of instructional materials on oral skills among early childhood learners in central zone, Kisumu County, Kenya. International Journal of Education Policy Research and Review, 20-28 http://dx.doi.org/10.15739/IJEPRR.16.004.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΔΕΠΠΣ). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ανακτήθηκε 9/2/2018 από: http://ebooks.edu.gr/new/ps.php
Recker, M. M., Dorward, J., & Nelson, L. M. (2004). Discovery and use of online learning resources: Case study findings. Journal of Educational Technology & Society, 7(2), 93–104. Ανακτήθηκε 8/6/2020 από: https://www.jstor.org/stable/pdf/jeductechsoci.7.2.93.pdf
Ρεκαλίδου, Γ. (2016). Η αξιολόγηση στην τάξη του νηπιαγωγείου. Τι, γιατί και πώς; Αθήνα: Gutenberg.
Σκουμιός, Μ., & Σκουμπουρδή, Χ. (2018). Χρήση εκπαιδευτικού υλικού Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών: απόψεις εκπαιδευτικών. Στο Χ. Σκουμπουρδή & Μ. Σκουμιός (Επιμ.), 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή συμμετοχή: Εκπαιδευτικό Υλικό Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών: Διαφορετικές χρήσεις, Διασταυρούμενες πορείες μάθησης, 9-11 Νοεμβρίου (σελ. 14-65). Ρόδος. Ανακτήθηκε 8/6/2020 από: http://ltee.aegean.gr/sekpy/2018/files/proceedings2018.pdf
Σφυρόερα, Μ., & Τζεκάκη, Μ. (2016). Εκπαιδευτικά μέσα και μαθησιακό περιβάλλον. Στο Μ. Τζεκάκη (Επιμ.), Σχεδιασμός και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. (3ος τόμος). Αθήνα: Gutenberg, 189-199
Townsend, L., & Wallace, C. (χ.χ.). Social Media Research: A Guide to Ethics. Economic and Social Research Council. University of Aberdeen. Ανακτήθηκε 30/1/2018 από: https://www.gla.ac.uk/media/media_487729_en.pdf
Wu, M., & Chen, S. (2008). Elementary schoolteachers' use of instructional materials on the web. The Electronic Library, Vol. 26 No. 6, pp. 833-843. Ανακτήθηκε 8/6/2020 από: https://doi.org/10.1108/02640470810921619