Διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Υλικό: Για Ποιο Νηπιαγωγείο;


Ιωάννα Ιμέρ
Μαρία Μπιρμπίλη
Abstract

Η επιλογή των κατάλληλων εκπαιδευτικών υλικών αποτελεί μια από τις παιδαγωγικές πρακτικές των εκπαιδευτικών της προσχολικής ηλικίας. Τα εκπαιδευτικά υλικά μπορούν να αποτελέσουν σημαντικά υποστηρικτικά ή/και διαμεσολαβητικά εργαλεία για τη διδασκαλία και τη μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση. Στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας πολλά από αυτά αναρτώνται ή αναζητούνται σε έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό διαδικτυακών κοινωνικών δικτύων και μέσων που διαχειρίζονται εκπαιδευτικοί. Η έρευνα που παρουσιάζεται εδώ, στόχο της είχε να ερευνήσει την ποιότητα και το είδος του υλικού που υπάρχει διαθέσιμο σε Ελληνικές ιστοσελίδες – blogs που απευθύνονται σε νηπιαγωγούς και να εξετάσει αν το υλικό αυτό είναι σύμφωνο με τις παιδαγωγικές αρχές που ορίζονται στο ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Πρόκειται για μια ποιοτική έρευνα όπου η συλλογή των δεδομένων έγινε από δείγμα δεκατριών ιστοσελίδων τις οποίες στη συνέχεια οι ερευνήτριες επεξεργάστηκαν με θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι στις ιστοσελίδες του δείγματος διατίθεται μια μεγάλη ποικιλία υλικών η οποία, όπως υποστηρίζεται από τους δημιουργούς των ιστοσελίδων, εξυπηρετεί εύρος στόχων. Ωστόσο στη πλειονότητα του, το υλικό που προσφέρεται, καθώς και οι προτεινόμενες διδακτικές πρακτικές, όταν αξιολογούνται με βάση τις σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές και τις αρχές του επίσημου προγράμματος σπουδών για το νηπιαγωγείο κρίνονται ακατάλληλα. Συγκεκριμένα, κυριαρχούν οι κλειστού τύπου εργασίες και απουσιάζουν δραστηριότητες που έχουν νόημα για τα παιδιά. Φαίνεται επίσης να προωθούνται η κατευθυνόμενη διδασκαλία, τα διακριτά διδακτικά αντικείμενα και η ατομική, παθητική μάθηση. Στο άρθρο αυτό συζητούνται πιθανοί λόγοι για τους οποίους εμφανίζεται η συγκεκριμένη εικόνα και τονίζεται η ανάγκη για επαγγελματική ανάπτυξη σε ζητήματα που αφορούν στην

Article Details
  • Sezione
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Riferimenti bibliografici
Allan, S., & Leifer, R. (2017). How high- quality instructional materials can drive teacher growth. Bill & Melinda Gates Foundation. Ανακτήθηκε 21/8/2018 από: http://k12education.gatesfoundation.org/blog/high-quality-instructional-materials-can-drive-teacher-growth/
Birbili, M. (2017). Τhe pedagogy of worksheets in early childhood settings: Τeachers’ beliefs and practices. Ιn A. Pinto & V. Pagnotto (Eds.), Focus on early childhood education. New York, ΝΥ: Nova Science Publishers, 85-122.
Braun, C., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., & Μπασσαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός εκπαιδευτικού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκε 14/3/2018 από http://www.pi-schools.gr/preschool_education/odigos/nipi.pdf
Hall, R. Q. (2013) Teacher professional development through social media: exploring how teachers use social media to interact within a community of practice for their self- directed professional development. (Μη εκδοθείσα Μεταπτυχιακή διατριβή). Faculty of Extension. University of Alberta in partial fulfillment
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2014). Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου: Επιστημονικό Πεδίο: Πρώτη σχολική ηλικία. "Νεο Σχολείο". ΕΣΠΑ 2007-2013, Επιχειρισιακό Πρόγραμμα: Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση. Ανακτήθηκε 31/1/2018 από: http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/1947
Ίσαρη, Φ., & Πούρκος, Μ. (2015). Ποιοτική Μεθοδολογία Έρευνας: Εφαρμογές στην Ψυχολογία και στην Εκπαίδευση. Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε 18/6/2018 από: https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/5826/4/15327_Isari-KOY.pdf
Κακανά, Δ. (2011). Θεματικές προσεγγίσεις στην προσχολική εκπαίδευση. Δημιουργικές δράσεις ή στερεοτυπικές επιλογές; Στο Ν. Στελλάκης, & Μ. Ευσταθιάδου (Επιμ.), Ευρωπαϊκό Συνέδριο OMEP για τη Δημιουργικότητα και μάθηση στη πρώτη σχολική ηλικία, 6-8 Μαΐου 2011 (σ. 28-37). Κύπρος: Cypriot Committee of OMEP. Ανακτήθηκε 22/5/2017 από: https://drive.google.com/file/d/0B4bxze3YrxEMWXRiQTZWZkJJVUE/view
Καμπεζά, Μ. (2016). Σχεδιασμός και οργάνωση δραστηριοτήτων. Στο Μ. Τζεκάκη (Επιμ.), Σχεδιασμός και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. (3ος τόμος). Αθήνα: Gutenberg, 79-90.
Kelly, N. (2015). Online communities for teachers: what research says about their limits and potential. Australia Association for Research in Education. Ανακτήθηκε 31/1/2018 από: https://www.aare.edu.au/blog/?p=1365
Kentucky Department of Education (2011). Guidance for developmentally appropriate practice for workbooks, test sheets and dittos. Ανακτήθηκε 5/7/2018 από: http://www.ashland.kyschools.us/userfiles/489/my%20files/preschool%20leadership%20resources/worksheets%20in%20preschool%202%20page%20guidance.docx?id=34245
Ministère de l 'Éducation, de l 'Enseignement supérieur et de la Recherche. (2018). Instructional materials approved for preschool and elementary levels. Education, enseignement supérieur et recherche: Quebec. Ανακτήθηκε 21/8/2018 από: http://www1.education.gouv.qc.ca/bamd/doc/liste_primaire_ang_new.pdf
Mollica, A. S. (1979). Print and non print materials: Adapting for classroom use. Στο. J. K. Phillips, (eds.) Building on experience building on success. American council on the teaching of foreign languages. National Textbook Company, 157-197.
National Committee for Research Ethics in the Social Sciences and the Humanities -NESH. (2014). Ethical Guidelines for Internet Research. The Norwegian National Research Ethics Committees. Ανακτήθηκε 25/7/2018 από: https://www.etikkom.no/globalassets/documents/english-publications/ethical-guidelines-for-internet-research.pdf
Okune, R. A., Gudo, C. O., & Odongo, B. (2016). Implications of instructional materials on oral skills among early childhood learners in central zone, Kisumu County, Kenya. International Journal of Education Policy Research and Review, 20-28 http://dx.doi.org/10.15739/IJEPRR.16.004.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΔΕΠΠΣ). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ανακτήθηκε 9/2/2018 από: http://ebooks.edu.gr/new/ps.php
Recker, M. M., Dorward, J., & Nelson, L. M. (2004). Discovery and use of online learning resources: Case study findings. Journal of Educational Technology & Society, 7(2), 93–104. Ανακτήθηκε 8/6/2020 από: https://www.jstor.org/stable/pdf/jeductechsoci.7.2.93.pdf
Ρεκαλίδου, Γ. (2016). Η αξιολόγηση στην τάξη του νηπιαγωγείου. Τι, γιατί και πώς; Αθήνα: Gutenberg.
Σκουμιός, Μ., & Σκουμπουρδή, Χ. (2018). Χρήση εκπαιδευτικού υλικού Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών: απόψεις εκπαιδευτικών. Στο Χ. Σκουμπουρδή & Μ. Σκουμιός (Επιμ.), 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή συμμετοχή: Εκπαιδευτικό Υλικό Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών: Διαφορετικές χρήσεις, Διασταυρούμενες πορείες μάθησης, 9-11 Νοεμβρίου (σελ. 14-65). Ρόδος. Ανακτήθηκε 8/6/2020 από: http://ltee.aegean.gr/sekpy/2018/files/proceedings2018.pdf
Σφυρόερα, Μ., & Τζεκάκη, Μ. (2016). Εκπαιδευτικά μέσα και μαθησιακό περιβάλλον. Στο Μ. Τζεκάκη (Επιμ.), Σχεδιασμός και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. (3ος τόμος). Αθήνα: Gutenberg, 189-199
Townsend, L., & Wallace, C. (χ.χ.). Social Media Research: A Guide to Ethics. Economic and Social Research Council. University of Aberdeen. Ανακτήθηκε 30/1/2018 από: https://www.gla.ac.uk/media/media_487729_en.pdf
Wu, M., & Chen, S. (2008). Elementary schoolteachers' use of instructional materials on the web. The Electronic Library, Vol. 26 No. 6, pp. 833-843. Ανακτήθηκε 8/6/2020 από: https://doi.org/10.1108/02640470810921619
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i