Η διαθεματικότητα των αναλυτικών προγραμμάτων στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία στην Ελλάδα και στο Ηνωμένο Βασίλειο


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2011
Λέξεις-κλειδιά:
διαθεματικότητα διεπιστημονικότητα ολιστική προσέγγιση Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών
Σουλτάνα Μάνεση (Soultana Manesi)
Περίληψη
Κεντρικό σημείο της παρούσας εργασίας είναι η επιτακτική ανάγκη να θεωρήσουμε τα παιδιά ως οντότητες, των οποίων τα ενδιαφέροντα, οι επιθυμίες και τα δικαιώματα οφείλουν να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη κατά τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Εκκινώντας από αυτήν την παραδοχή, η εφαρμογή ενός καινοτομικού, διαθεματικού αναλυτικού προγράμματος θεωρείται ως απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε εκπαιδευτικό σύστημα στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Υπό αυτό το θεωρητικό πλαίσιο, η εργασία αυτή επιχειρεί να μελετήσει συγκριτικά τη διαθεματικότητα των αναλυτικών προγραμμάτων στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία, στην Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο. Εφαλτήριο του ενδιαφέροντός μου για τη συγκεκριμένη εργασία υπήρξε ο προσωπικός μου
αναστοχασμός σχετικά με την ανάγκη να εμπλέξουμε τα παιδιά με ενεργό τρόπο και ολιστικά στη διαδικασία μάθησής τους.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Aggelakos, C., 2007. The Cross-thematic Approach and the ‘New’ Curricula of Greek Compulsory Education: review of an incompatible relationship, Policy Futures in Education, 5(4), σ. 460-467.
Alahiotis, S. & Karatzia-Stavlioti, E., 2006. Effective curriculum policy and cross-curricularity: analysis of the new curriculum design of the Hellenic Pedagogical Institute, Pedagogy, Culture & Society, 14(2), σ. 119-147.
Appleby, K., 2010. Reflective Thinking; Reflective Practice, in Reed, M. & Canning, N., (eds.), ReflectivePractice in the Early Years, London: SAGE Publications Limited, σ. 7-23.
Baldock, P., Fitzgerald, D. & Kay, J., 2009. Understanding Early Years Policy, 2nd ed., London: SAGE Publications Limited.
Barnes, J., 2007. Cross-curricular learning 3-14. London: SAGE Publications Limited.
Beane, J., 1995. Curriculum Integration and the Disciplines of Knowledge, Phi Delta Kappan, 76(8). Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=3&hid=17&sid=ab92156d-4e75-4c2b-91ab-0dbcd5a8e835%40sessionmgr10&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=aph&AN=9504252694 [Ανακτήθηκε την 22 Νοεμβρίου 2010]
Beane, J., 2002. Beyond Self-Interest: A Democratic Core Curriculum, Educational Leadership, 59(7), σ. 25-28. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://pdonline.ascd.org/pd_online/wwis_slf/el200204_beane.html [Ανακτήθηκε την 21 Νοεμβρίου 2010]
Bennett, J., 2005. Curriculum Isssues in National Policy-Making, European Early Childhood Education Research Journal, 13(2), σ. 5-23.
Bolton, G., 2010, Reflective Practice: Writing & Professional Development, 3rd ed., London: SAGE Publications Limited.
Boyle, B. & Bragg, J., 2008. Making primary connections: the cross-curriculum story, The Curriculum Journal, 19(1), σ. 5-21.
Chelmis, S. & Matsagouras, E., 2002. Citizenship education in the new inter-disciplinary National Curriculum in Greece, in Ross, A. (ed.), Future Citizens in Europe (Proceedings of the fourth Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Thematic Network, Budapest), London: CiCe pub, σ.63-72. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://eliasmatsagouras.webnode.com/%CE%AC%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%B1/ [Ανακτήθηκε την 22 Νοεμβρίου 2010]
Chrysostomou, S., 2006. Interdisciplinary Approaches in the New Curriculum in Greece: A Focus on Music Eduation, Arts Education Policy Review, 105(5), σ. 23-29.
Cook-Sather, A. & Shore, E., 2007. Breaking the Rule of Discipline in Interdisciplinarity: Redefining Professors, Students, and Staff as Faculty, Journal of Research Practice, 3(2), Article M15, Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://jrp.icaap.org/index.php/jrp/article/view/101/142 [Ανακτήθηκε την 22 Νοεμβρίου 2010]
Department of Education, 2010. The Schools White Paper 2010: The Importance of Teaching, Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://publications.education.gov.uk/eOrderingDownload/CM-7980.pdf [Ανακτήθηκε την 29 Νοεμβρίου 2010]
Department of Education, The National Strategies, Excellence and Enjoyment: A strategy for primary schools (2003), [pdf]. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://nationalstrategies.standards.dcsf.gov.uk/node/85063 [Ανακτήθηκε την 12 Νοεμβρίου 2010]
Department of Education, The Primary National Strategies, Personalised Learning (2010), [pdf]. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://nationalstrategies.standards.dcsf.gov.uk/node/83151 [Ανακτήθηκε την 23 Νοεμβρίου 2010]
Diack, A., 2004. Innovation and personalized learning, Education Review, 18(1), σ. 49-55.
Drake, S., 2007. Creating Standards-Based Integrated Curriculum: Aligning Curriculum, Content, Assessment, and Instruction. 2nd ed., London: Corwin Press International.
Dymoke, S., & Harrison, J. (Eds.), 2008. Reflective Teaching & Learning. London: SAGE Publications Limited.
Edwards, C., Gandini, L. & Forman, G. (Εκδ.), 2010. Reggio Emilia: Οι χίλιες γλώσσες των παιδιών προσχολικής ηλικίας, Αθήνα: Πατάκης.
Eurydice, 2009/10. Structures of Education and Training Systems in Europe, Greece, 2009/2010 Edition, Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/structures/041_EL_EN.pdf [Ανακτήθηκε την 29 Νοεμβρίου 2010]
Eurydice, 2010. National system overviews on educational systems in Europe and ongoing reforms, United Kingdom – England, 2010 Edition, Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/national_summary_sheets/047_UK_ENG_EN.pdf [Ανακτήθηκε την 29 Νοεμβρίου 2010]
Flouris, G. & Pasias, G., 2003. A Critical Appraisal of Curriculum Reform in Greece (1980-2002): Trends, Challenges, and Perspectives, European Education, 35(3), σ. 73-90.
Gardner, E., Wissick, C., Schwender, W. & Canter-Smith, L., 2003. Enhancing Interdisciplinary Instruction in General and Special Education: Thematic Units and Technology, Remedial and Special Education, 24(3),
σ.161-172.
General Teaching Council for England, 2007. Research for Teachers: Reflection-in-action and reflection-onaction, Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://www.gtce.org.uk/tla/rft/reflection0507 [Ανακτήθηκε την 21 Νοεμβρίου 2010]
Karatzia-Stavlioti, E. & Alahiotis, S., 2007. Evaluation of a Cross-Thematic Curricular Innovation: Teachers, Attitudes and the Flexible Zone (FZ), The International Journal of Learning, 14(3), σ.267-275.
Knowles, G., 2009. Ensuring Every Child Matters: A critical Approach. London: SAGE Publications Limited.
Kwon, Y., 2002. Changing Curriculum for Early Childhood Education in England, Early Childhood Research & Practice, 4(2). Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://ecrp.uiuc.edu/v4n2/kwon.html [Ανακτήθηκε την 20 Νοεμβρίου 2010]
Kysilka, M., 1998. Understanding integrated curriculum, The Curriculum Journal, 9(2), σ. 197-209.
Larrivee, B., 2000. Transforming Teaching Practice: becoming the critically reflective teacher, Reflective Practice, 1(3), σ. 293-307.
Ματσαγγούρας, Η., 2009. Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση, 2η έκδοση, Εκδόσεις: Γρηγόρη.
Morris, R., 2003. A Guide to Curricular Integration, Kappa Delta Pi Record, 39(4), σ.164-167. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://www.redorbit.com/news/science/6405/a_guide_to_curricular_integration/ [Ανακτήθηκε την 22 Νοεμβρίου 2010]
Moutsios, S., 2003. The Organizational Nonreform of the Greek School, European Education, 35(3), σ. 60-72.
National Curriculum, The National Curriculum Primary Handbook, 2010, Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://www.winterslowschool.co.uk/NC%20Primary%20Handbook.pdf [Ανακτήθηκε την 30 Νοεμβρίου 2010]
Office for Standards in Education, 2008. Curriculum innovation in schools. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://www.ofsted.gov.uk/Ofsted-home/Publications-and-research/Browse-all-by/Documents-bytype/Thematic-reports/Curriculum-Innovation-in-schools [Ανακτήθηκε την 20 Νοεμβρίου 2010]
Παμουκτσόγλου, A., 2007. “Η αξιοποίηση του παραμυθιού: Η περίπτωση της διαθεματικής προσέγγισης στην εκπαίδευση» στο Μαλαφάντης, Κ. & Κούτρας Σ., Αθήνα: Γρηγόρης, σ. 119-125.
Perry, R., 2004. Teaching Practice for Early Childhood: A guide for students. 2nd ed. Oxon: RoutledgeFalmer.
Philips, D. & Schweisfurth, M., 2007. Comparative and International Education: An Introduction to Theory, Method and Practice. London: Continuum International Publishing Group.
Pollard, A., with Anderson, J., Maddock, M., Swaffield, S., Warin, J., Warwick, P., 2008. Reflective Teaching: Evidence-informed Professional Practice, 3rd ed., London: Continuum International Publishing Group.
Robin, A., 2004. Excellence, enjoyment and personalized learning: A true foundation for choice?, Education Review, 18(1), σ. 15-33. Διαθέσιμο στην ιστοσελίδα: http://www.robinalexander.org.uk docs/NUT_Educ_Review_2004_article.pdf [Ανακτήθηκε την 21 Νοεμβρίου 2010]
Rowley, C. & Cooper, H. (Eds.), 2009. Cross-curricular Approaches to Teaching and Learning, London: SAGE Publications Limited.
Schon, D., 1991. The reflective practitioner: how professionals think in action. London: Ashgate Publications Limited.
Watson, J., 2006. Every Child Matters and children’s spiritual rights: does the new holistic approach to children’s care address children’s spiritual well-being?, International Journal of Children’s Spirituality, 11(2), σ. 251-263.
Wolk, S., 2001. The Benefits of Exploratory Time, Educational Leadership, 59(2), σ. 56-59.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)