Σύνδεση οικογενειακών παραγόντων με την επιθετικότητα που εκδηλώνεται κατά την πρώτη σχολική ηλικία


Ελένη Ανδρέου (Eleni Andreou)
Resumen
Η παρούσα μελέτη διερευνά: α) το βαθμό συμφωνίας ανάμεσα σε διαφορετικές πηγές αξιολόγησης της επιθετικής συμπεριφοράς και β) τις αντιλήψεις των γονέων για την συμπεριφορά των παιδιών τους, τις στάσεις τους προς διάφορες μορφές επιθετικής συμπεριφοράς και τη σχέση ανάμεσα σε διάφορους οικογενειακούς παράγοντες και την επιθετικότητα κατά την πρώτη σχολική ηλικία. Η αξιολόγηση της επιθετικής συμπεριφοράς των παιδιών πραγματοποιήθηκε από τα ίδια τα παιδιά, τους δασκάλους/-ες τους και τους συμμαθητές/-τριές τους, ενώ στους γονείς στάλθηκε μέσω των παιδιών ένα ειδικά κατασκευασμένο για τους σκοπούς της έρευνας ερωτηματολόγιο, για την συλλογή των σχετικών με την οικογένεια στοιχείων. Από τα 189 ερωτηματολόγια που στάλθηκαν (1 στην οικογένεια κάθε παιδιού που συμμετείχε στην έρευνα) 91 επέστρεψαν. Εξετάστηκε η επικάλυψη ανάμεσα στους τρεις τρόπους αξιολόγησης της επιθετικότητας των παιδιών και η σύνδεση διάφορων οικογενειακών παραγόντων (μέγεθος οικογένειας, μορφωτικό επίπεδο γονέων, φιλοδοξίες γονέων, βαθμός αυστηρότητας, αντιμετώπιση της εμπλοκής του παιδιού σε καυγάδες κ.ά.) με τις βίαιες συμπεριφορές που εκδηλώνονται στο χώρο του σχολείου. Τα αποτελέσματα αξιολογούνται με βάση την χρησιμότητα τους για την αντιμετώπιση και πρόληψη της επιθετικότητας στο επίπεδο της οικογένειας, του σχολείου αλλά και της κοινότητας γενικότερα.
Article Details
  • Sección
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Ανδρέου, Ε. (1997) Ενδοπροσωπικοί παράγοντες, και προβλήματα συμπεριφοράς σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Αθήνα: Διδακτορική διατριβή, Τμήμα Φ.Π.Ψ. Παν/μίου Αθηνών.
Andreou, Ε. (2000) Bully/victim problems and their association with psychological constructs in 8 to 12 year-old Greek school children. Aggressive Behaviour, 26:49-56.
Ανδρέου, E. & Μαρμάρινος, I. (2001) Προβληματική συμπεριφορά παιδιών σχολικής ηλικίας σε σχέση με ενδοπροσωπικούς παράγοντες και ατομικά χαρακτηριστικά. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 32, 77-99.
Ανδρέου, Ε. & Smith, Ρ.Κ. (2002) Το φαινόμενο "bullying" στο χώρο του σχολείου και η άσκηση σωματικής και ψυχολογικής βίας από συνομηλίκους. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 34, 9-25.
Anthony, E.J. & Cohler, B.J. (1987) The invulnerable child. New York: Guilford.
Blechman, E.A., Tinsley, B., Carella, E.T. & McEnroe, M.J. (1986) Childhood competence and behavior problems. Journal of Abnormal Psychology, 94, 70-77.
Boxer, R., Colley, Β. & McCarthy, M. (1987) A school survey of the perceived effectiveness of rewards and sanctions. Pastoral Care, 5, 93-102.
Christoffell, K.K. (1994) Reducing violence-how do we proceed? American Journal of Public Health, 84, 539-541.
Γκοτοβος, A. (1996) Νεολαία και κοινωνική μεταβολή: Αξίες, εμπειρίες και προοπτικές. Αθήνα: Gutenberg.
Didaskalou, E., & Millward, A. J. (2001) Greek teachers' perspectives on behaviour problems: implications for policy makers and practitioners. European Journal of Special Needs Education, 16(3), 289-299.
Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (1979) Υγεία, ιατρική περίθαλψη και ασφάλεια ασθένειας στην Ελλάδα. Αθήνα.
Eron, L.D., Walder, L.O. & Lefkowitz, M.M. (1971) Learning of aggression in children. Little Brown.
Grolnick, W.S., & Ryan, R.M. (1989) Parent styles associated with children's self-regulation and competence in school. Journal of Educational Psychology, 81, 143-154.
Hamblin, D. (1993) The teacher and counseling. Herts, UK: Simon & Schuster.
Hartup, W.W. (1983) Peer relations. In E.M. Hetherington (Ed.), Socialization, personality and social development (p.p. 116-173). New York: John Wiley.
Hausman, Α., Pierce, G. & Briggs, L. (1996) Evaluation of comprehensive violence prevention education: Effect on student behavior. Journal of Adolescent Health, 19,104-110.
Haynes, R.M. & Chalker, D.M. (1999) A nation of violence. The American School Board Journal, 186, 22-25.
Henley, M. & Long, N.J. (1999) Teaching emotional intelligence to impulsive-aggressive youth. Journal of Emotional and Behavioral Problems, 7, 224-229.
Henry, R. (1982) The socialization of aggression in 5-year-old boys. Journal of Genetic Psychology, 141,105-113.
Jackson, C. & Foshee, V.A. (1998) Violence-related behaviors of adolescents: Relations with responsive and demanding parenting. Journal of Adolescent Research, 13, 343-359.
Καλαντζή-Αζίζι, A. (1988) Εφαρμοσμένη, Κλινική Ψυχολογία στο χώρο τον σχολείον. Αθήνα.
Koprowska, J. & Stein, M. (2000) The mental health of "looked after" young people. In P. Aggleton, J. Hurry, & I. Warwick (Eds.), Young people and mental health (p.p. 165-182). London: Wiley.
Μπεζεβέγκης, Η. (1985) Εξελικτική Ψυχοπαθολογία. Αθήνα, Τόμος Α'.
Olweus, D.V. (1978) Aggression in the schools. Chichester: Wiley.
Olweus, D.V. (1993) Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
Παπαδιώτη-Αθανασίου, Β. (2000) Οικογένεια και όρια: Συστημική προσέγγιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Πετρόπουλος, Ν. & Παπαστυλιανού, Α. (2001) Μορφές επιθετικότητας, βίας και διαμαρτυρίας στο σχολείο. Αθήνα: Παιδαγωγικά Ινστιτούτο.
Rutter, Μ. (1985) Child and adolescent psychiatry. Melbourne: Blackwell Scientific Publications.
Shen, J. (1997) The evolution of violence in schools. Educational Leadership, 55, 18-20.
Smith, P.K. & Brain, P. (2000) Bullying in schools: Lessons from two decades of research. Aggressive Behavior, 26, 1-9.
Stevens, V., De Bourdeaudhuij, I. & Van Oost, P. (2000) Bullying in Flemish schools: An evaluation of anti-bullying intervention in primary and secondary schools. British Journal of Educational Psychology, 70, 195-210.
Steinberg, L., Lamborn, S.D., Darling N., Mounts, N.S. & Dornbusch, S.M. (1994) Overtime changes in adjustment and competence among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent and neglectful families. Child Development, 65, 754-770.
Stott, D.H. (1974) The social adjustment of children: Manual to the Bristol Adjustment Guides. London: University of London Press.
Sutton, J. & Smith, P.K. (1999) Bullying as a group process: An adaptation of the participant role scale approach. Aggressive Behavior, 25, 97-111.
Valois, R.F., McKeown, R.E., Garrison, C.Z. & Vincent, M.L. (1995) Correlates of aggressive and violent behaviors among public
high school adolescents. Journal of Adolescent Health, 16, 26-34.
Weiss, L.H. & Schwarz, J.C., (1996) The relationship between parenting types and older adolescents' personality, academic achievement, adjustment and substance use. Child Development, 67, 2101-2114.