Παιχνίδι σε ετερογενείς τάξεις παιδιών με και χωρίς αναπηρία: Απόψεις υποψήφιων εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης


Αγγελική Βελλοπούλου
Μαρία Καμπεζά
Ειρήνη Σκοπελίτη
Αριστέα Φύσσα
Βασιλική Σ. Φωτοπούλου
Abstract

Το παρόν άρθρο μελετά τις απόψεις υποψήφιων εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης (ΥΕΠΕ) για το παιχνίδι και τη σχέση του με τη μάθηση σε ετερογενείς τάξεις νηπιαγωγείου, όταν συνυπάρχουν παιδιά με και χωρίς αναπηρία. Εστιάζοντας στο παράδειγμα του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.) του Πανεπιστημίου Πατρών, συζητούνται με δευτεροετείς και τριτοετείς ΥΕΠΕ θέματα που σχετίζονται με: τη νοηματοδότηση του παιχνιδιού και τη σχέση του με τη μάθηση, τον ρόλο του/της νηπιαγωγού την ώρα που τα παιδιά με και χωρίς αναπηρία παίζουν ελεύθερα, καθώς και τις προκλήσεις και τις δεξιότητες που αφορούν το μελλοντικό τους επάγγελμα στη διαδικασία προώθησης της ενεργούς συμμετοχής όλων των παιδιών στο παιχνίδι. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν ότι οι ΥΕΠΕ προσεγγίζουν με πολλαπλούς τρόπους το παιχνίδι και σπάνια συνδέουν το ελεύθερο παιχνίδι με τη διδασκαλία και τη μάθηση. Θεωρούν ότι ο ρόλος του/της νηπιαγωγού κατά την ώρα του ελεύθερου παιχνιδιού, περιορίζεται στην επιβολή κανόνων, στην παροχή σύντομης βοήθειας και στη στιγμιαία διαχείριση κρίσεων. Ακόμη, βρέθηκε να εκλείπει μία παιδαγωγική και ενταξιακή οπτική ως προς το παιχνίδι και τη μάθηση που συντελείται μέσω αυτού, για όλα τα παιδιά με και χωρίς αναπηρία, και ως προς τις δεξιότητες που συνδέονται με τη διενέργεια του μελλοντικού τους επαγγελματικού ρόλου. Τέλος, αναλύονται οι προεκτάσεις που έχουν τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας στη διαδικασία εμπλουτισμού της αρχικής εκπαίδευσης των ΥΕΠΕ στο Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η, με τρόπους που να αναδεικνύονται τα σημεία σύνδεσης ανάμεσα στο παιχνίδι, τη μάθηση και την παιδαγωγική της ένταξης.

Article Details
  • Sezione
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Riferimenti bibliografici
Altun, Z. D. (2018). Early childhood pre-service teachers’ perspectives on play and teachers’ role. International Education Studies, 11(8), 91-97. DOI: 10.5539/ies.v11n8p91
Βλάχου, Α. (2023). Εισαγωγικό σημείωμα: Ζητήματα ενταξιακής εκπαίδευσης. Στο L. J. Graham (Επιμ.), Ενταξιακή εκπαίδευση για τον 21ο αιώνα. Θεωρία, πολιτική και πρακτική. Αθήνα: Πεδίο.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Thousand Oaks, CA: Sage.
Burghardt, G. M. (2011). Defining and recognizing play. Στο A. D. Pellegrini (Επιμ.), The Oxford handbook of the development of play (σσ. 9–18). New York: Oxford University Press.
Canning, Ν. (2016). Children's empowerment in play. PhD thesis, The Open University. DOI: 10.21954/ou.ro.0000efaf
European Agency for Special Needs and Inclusive Education. (2017). Inclusive early childhood education: New insights and tools – final summary report. Odense, Denmark: European Agency for Development in Special Needs and Inclusive Education. https://www.european-agency.org/sites/default/files/IECE-Summary-ENelectronic.pdf
European Commission. (2021). Toolkit for inclusive early childhood education and care (ECEC): Providing high quality education and care to all young children. Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/4c526047-6f3c-11eb-aeb5-01aa75ed71a1/language-en
Fromberg, D. P., & Bergen, D. (Επιμ.). (2006). Play from birth to twelve: Contexts, perspectives, and meanings (2η εκδ.). New York: Routledge. DOI: 10.4324/9780203622650
Fleer, M. (2014). Theorizing play in the early years. New York: Cambridge University Press.
Fleer, M. (2018). Conceptual playworlds: The role of imagination in play and learning. Early Years, DOI: 10.1080/09575146.2018.1549024
Fyssa, A., Tsakiri, M., & Mouroutsou, S. (2023). Pursuing early childhood inclusion through reinforcing partnerships with parents of disabled children: beliefs of Greek pre-service early childhood educators. European Early Childhood Education Research Journal, 31(1), 34-50. DOI: 10.1080/1350293X.2022.2153258
Fyssa, A., Vlachou, A., & Avramidis, E. (2014). Early childhood teachers' understanding of inclusive education and associated practices: reflections from Greece. International Journal of Early Years Education, 22(2), 223-237. DOI: 10.1080/09669760.2014.909309
Gordon, G. (2009). What is play? In search of a definition. Στο D. Kuchner (Επιμ.), From Children to Red Hatters: Diverse Images and Issues of Play (σσ. 1-13). New York: University Press of America
Graham, L. J. (2023). (Επιμ.). Ενταξιακή εκπαίδευση για τον 21ο αιώνα. Θεωρία, πολιτική και πρακτική. Αθήνα: Πεδίο.
Griffin P., McGaw B., & Care E. (Επιμ.) (2012). Assessment and teaching of 21st Century skills. Dordrecht: Springer.
Goodley, D., & Runswick-Cole, K. (2010). Emancipating play: dis/ abled children, development and deconstruction. Disability & Society, 25(4), 499-512, DOI: 10.1080/09687591003755914
Häkkinen, P., Järvelä, S., Mäkitalo-Siegl, K., Ahonen, A., Näykki, P., & Valtonen, T. (2017). Preparing teacher-students for twenty-first-century learning practices (PREP 21): A framework for enhancing collaborative problem-solving and strategic learning skills, Teachers and Teaching, 23(1), 25-4. DOI: 10.1080/13540602.2016.1203772
Hurme, T-R., Siklander, S., Kangas, M., & Melasalmi, A. (2023). Pre-service early childhood teachers’ perceptions of their playfulness and inquisitiveness. Frontiers in Education, 8, 1102926. DOI: 10.3389/feduc.2023.1102926
Ivrendi, Α. (2017): Early childhood teachers’ roles in free play. Early Years. DOI: 10.1080/09575146.2017.1403416
Jung, E., & Jin, B. (2014). Future professionals’ perceptions of play in early childhood classrooms. Journal of Research in Childhood Education, 28(3), 358-376, DOI: 10.1080/02568543.2014.913277
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2022). Πρόγραμμα σπουδών για την προσχολική ηλικία. (Διευρυμένη Εκδοχή). 2η Έκδοση. Ανακτήθηκε από https://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Καμπεζά, Μ., Βελλοπούλου, Α., Κουφού, Α., Ράικου, Ν., & Φιλιππίδη, Α. (2020). Οι απόψεις των εκπαιδευόμενων νηπιαγωγών για το παιχνίδι στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης του Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Στο Ε. Γουργιώτου, Δ. Κακανά, Μ. Μπιρμπίλη & Κ.Α. Χατζοπούλου (Επιμ.) Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Δικτύου Πρακτικών Ασκήσεων. Εκπαίδευση εκπαιδευτικών και Παιδαγωγικά Τμήματα, 30 χρόνια μετά: Αντιμετωπίζοντας τις νέες προκλήσεις. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, 145-159. Ανακτήθηκε από http://hpnconf2018.uth.gr/node/21
Loizou, E., & Theodosiou, E. (2022). School practicum experiences at the time of Covid-19: Focusing on the implementation of play practices. European Journal of Teacher Education, 1-16. DOI: 10.1080/02619768.2022.2122808
Lillard, A. S. (2015). The development of play. Στο L. S. Liben, U. Müller, & R. M. Lerner (Επιμ.), Handbook of child psychology and developmental science: Cognitive processes (7η εκδ., σσ. 425–468). New Jersey: Wiley. DOI: 10.1002/9781118963418.childpsy211
Burke, J., & Claughton, A. (2019). Playing with or next to? The nuanced and complex play of children with impairments. International Journal of Inclusive Education, 23(10), 1065-1080, DOI: 10.1080/13603116.2019.1626498
Pramling-Samuelsson, Ι., & Johansson, Ε. (2006). Play and learning—inseparable dimensions in preschool practice. Early Child Development and Care, 176(1), 47-65. DOI: 10.1080/0300443042000302654
Rodriguez-Meehan, M. (2022). “Could that be play?”: Exploring pre‐service teachers’ perceptions of play in kindergarten. Early Childhood Education Journal, 50, 1303–1316, https://doi.org/10.1007/s10643-021-01257-3
Sherwood, S. A. S., & Reifel, S. (2010). The multiple meanings of play: Exploring preservice teachers' beliefs about a central element of early childhood education. Journal of Early Childhood Teacher Education, 31(4), 322-343, DOI: 10.1080/10901027.2010.524065
Sherwood, S. A. S., & Reifel, S. (2013) Valuable and unessential: The paradox of preservice teachers' beliefs about the role of play in learning. Journal of Research in Childhood Education, 27(3), 267-282, DOI: 10.1080/02568543.2013.795507
Symeonidou, S. 2017. Initial teacher education for inclusion: A review of the literature. Disability & Society, 32(3), 401–422. DOI: 10.1080/09687599.2017.1298992
United Nations. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. New York, NY: United Nations. https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-persons-disabilities
United Nations. (1989). Convention on the Rights of the Child. New York, NY: United Nations. https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child
van der Aalsvoort, G., Prakke, B., Howard, J., König, A., & Parkkinen, T. (2015). Trainee teachers’ perspectives on play characteristics and their role in children's play: an international comparative study amongst trainees in the Netherlands, Wales, Germany and Finland. European Early Childhood Education Research Journal, 23(2), 277-292, DOI: 10.1080/1350293X.2015.1016807
Weisberg, D. S., Kittredge, A. K., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., & Klahr, D. (2015). Making play work for education. Phi Delta Kappan, 96(8), 8–13. DOI: 10.1177/0031721715583955
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i