Προς μια ανακατανομή των αρμοδιοτήτων και έναν νέο επιμερισμό ισχύος στην Ε.Ε.


Δημοσιευμένα: Ιουλ 29, 2020
Αχιλλέας Μητσός
Περίληψη

Η κρίση έχει επιφέρει σημαντική ανακατανομή αρμοδιοτήτων και ισχύος με-ταξύ και εντός κρατών και θεσμών. Η ριζική αλλαγή στην οικονομική διακυβέρνηση της Ε.Ε. δεν αναφέρεται μόνο στη συμμετοχή υπερεθνικών θεσμικών οργάνων και οργανισμών στις αποφάσεις για τον συνολικό εθνικό προϋπολογισμό, αλλά και στη διάρθρωση των εθνικών εσόδων και δαπανών και στο επίπεδο των ειδικών κατηγοριών των εσόδων και των δαπανών των εθνικών προϋπολογισμών. Επιπλέον, η εισαγωγή αιρεσιμοτήτων προσθέτει ένα ευρύ φάσμα μέτρων και πολιτικών σε αυτές που η Ε.Ε. και τα κράτη μέλη έχουν συνυπευθυνότητα. Ακόμα, η οικονομική κρίση έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στη θεσμική ισορροπία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όλο και πιο κρίσιμες αποφάσεις φαίνεται να λαμβάνονται αποκλειστικά ως αποτέλεσμα διακυβερνητικών διαβουλεύσεων. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενισχύεται και αναλαμβάνει τον κυρίαρχο ρόλο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο περιθωριοποιείται, το Συμβούλιο Των Υπουργών γίνεται συχνά ένα απλό φόρουμ για την επικύρωση των σημαντικών αποφάσεων που λαμβάνονται σε άλλα άτυπα όργανα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βλέπει τον ρόλο της να περιορίζεται στις εκτελεστικές της αρμοδιότητες.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Ερευνητικό Σημείωμα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Αχιλλέας Μητσός, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Πρώην Γενικός Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Καθηγητής Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Αναφορές
BertonciniY., V. Kreilinger (2012), Seminar on the Community Method. Elements of Synthesis, Notre Europe.BickertonC., D. Hodson, U. Puetter (2015), “The New Intergovernmentalism: European Integration in the Post-Maastricht Era”, Journal of Common Market Studies, 53/4: 703-722.Bressanelli E., N. Chelotti (2016), “The Shadow of the European Council. Understanding Legislation on Economic Governance”, Journal of European Integration, 38/5: 511-525.Buti M., M. Krobath (2019), Should the eurozone be less intergovernmental? LUISS.Chalmers D., M. Jachtenfuchs, C. Joerges (2016), “The retransformation of Europe” in Chalmers D., M. Jachtenfuchs, C. Joerges (eds), The End of the Eurocrats’ Dream: Adjusting to European Diversity, Cambridge University Press.Dawson M. (2015), “The Legal and Political Accountability Structure of “Post Crisis” EU Economic Governance”, Journal of Common Market Studies, 53/5:976-993.Dehouse R. (2016), “Why Has Macroeconomic Governance Become More Supranational?”, Journal of European Integration, 38/5: 617-631.Fabbrini S., U. Puetter (2016), “Integration Without Supranationalisation: Studying the Lead Roles of the European Council and the Council in Post-Lisbon EU Politics”, Journal of European Integration, 38/5:481-495.Habermas J. (2015), The Lure of Technocracy, Cambridge, UK, Polity Press.perifereia t.9o.indd 13915/6/2020 1:18:05 μμ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚαραγκούνης Δ., Μ.Ι. Ράντου (2013), «Η Νομική Φύση των Πράξεων του Eurogroup», Ελληνική Επιθεώρηση Ευρωπαϊκού Δικαίου, 2013/2:139-146.Konstantinidis N., R. Treurniert (2018), “Accountability in the Economic and Monetary Union: the “globalization trilemma”, in Zahariadis N. (ed.), The Routledge handbook of European public policy, pp.132-141.Laffan B. (2016), “Europe’s Union in Crisis: Tested and Contested”, West European Politics, 39:5, 915-932.Majone G. (2005), Dilemmas of European Integration. The Ambiguities and Pitfalls of Integration by Stealth, Oxford University Press.Merkel A. (2010), Speech by Federal Chancellor Angela Merkel at the opening ceremony of the 61st academic year of the College of Europe in Bruges on 2 November 2010.Vilpišauskas R. (2013),“Eurozone Crisis and European Integration: Functional Spillover, Political Spillback?” Journal of European Integration, 35/3:361-373.Von Ordarza N. (2013), ‘‘Strengthening the Core or Splitting Europe?’’ SWP Research Paper, March.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)